Első nőként nyerte el az Év Zeneszerzője díjat, sőt, a tavalyi évben a kritikusok az év koncertjét is neki ítélték. Szirtes Edina Mókus legutóbbi szegedi koncertjét megelőzően a SZEGEDma.hu-nak adott interjút.
Hétfői szegedi koncertjén
Szirtes Edina
Lao-Ce
: Tao Te King című művéből 12 verset zenésített meg
Gryllus Dániel
lemeze nyomán. Mókusnak már nem ez volt az első alkalom, hogy a vonósnégyessel életre keltette a hajdanán
Weöres Sándor
által fordított szövegeket. Az egyébként rendelésre született mű ősbemutatóját két évvel korábban a Művészetek Palotájában hallhatta a közönség, akkor
Andrejszki Judit
, valamint
Kováts Kriszta
állt a hegedűs mellé a színpadra. A koncert olyan sikeres lett, hogy 2012-ben elnyerte az év koncertje díjat. „Amikor megtudtam, nem akartam elhinni. Ez egy egészen más zenei világ. Ezután pedig a lemez elkezdett önálló életet élni” - adott hangot megdöbbenésének Mókus. Az énekesnő szerint az okozza a legnagyobb fejtörést az ilyen verseknél, hogy csak sokadik olvasatra kapja el a zeneszerzőt a felülről, sugallatként érkező ihlet. „A zeneszerzés sosem egy beszerző körút, legalábbis a legőszintébb munkáinkra nem ez jellemző. Nagyon sokáig olvasgattam a művet, de kezdetben semmi sem jutott eszembe. Sok versnél először fogalmam sem volt, hogy milyen a harmóniája, viszont azt éreztem, hogy milyen a lüktetése. Majd elkezdődött egy dallam, ami hozzáadódott ehhez a lüktetéshez” - így Szirtes Edina arról, milyen érzések fogták el a Tao feldolgozása közben. A lüktetés persze mindig másként pulzál, a „rohadék”, vagy a „hulladék” szavak alatt az addigi lágy, szinte szentimentális dallomokat felváltja egy erősebb – ahogyan Mókus fogalmazott – akusztikus metál stílus. A temperamentumos hangulatot a vonósnégyes mellett két csellóssal, valamint egy cajón ütőshangszerrel is ki lett egészítve. A 2012-es év nem csak koncertdíjat, hanem az Atisjus Nagydíjat is tartogatta Szirtes Edina énekesnőnek. A díjra kettős elismerésként tekint: egyrészt, mert nőként ő volt az első, akit kitüntettek az Év Zeneszerzőjeként, másrészt mert sikerült saját világukat is beemelni a populáris kultúra mellé. Bár idén Mókusnak a legjobb harmincból nem sikerült továbbjutnia az Eurovíziós Dalfesztivál szűrőjén Hullócsillag című dalával, de ByeAlex feltörését – egy egészen más zenei stílusban – így is sikerként könyveli el. „Végre elkezdődött valami nyitás. Az, hogy egy sapkás fiú elénekel egy ilyen dalt szerintem nem akkora bűn, mint amekkorának ki lett kiáltva. Nagyobb öröm az, hogy végre valami más is bekerült a médiába” - vélekedett erről utólag. Szirtes Edina azt mondta portálunknak, mindig nehezebb dolog Szegeden játszania, ugyanis megrohamozzák a zeneművészeti karról hozott emlékek.
Szecsődi Ferenc
hegedűművésszel, volt oktatójával a mai napig tartja a kapcsolatot, akit nem csak mesterének, de szellemi vezetőjének is tekint. A középiskolából is van egy tanára, akire élete egyik meghatározó pedagógusaként emlékszik vissza, s hiszi, hogy tanácsaival gazdagabb felnőtté vált. „Azok a tanárok, akik ma útmutatás akarnak nyújtani a fiataloknak igazi emberek, nagy E-vel. Sokkal többet tesznek, mint amit mi emberi léptékkel fel tudnunk mérni. Tulajdonképpen mi is azért játszunk, hogy emberek maradjunk”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.