Kultúra

Tarr Béla hattyúdala óda a túléléséhez

Tarr Béla hattyúdala óda a túléléséhez

2012. február 5., vasárnap
Tarr Béla hattyúdala óda a túléléséhez

Tarr Béla A torinói ló című alkotásának jövő pénteki amerikai filmszínházi bemutatójával és a New York-i Lincoln Centerben megkezdődött életmű-vetítésével kapcsolatban, A szerző hattyúdalában egy óda van a túléléshez címmel jelent meg írás a hétvégén a The New York Times internetes kiadásában.

"Emlékszik, Milan Kundera megírta könyvét a lét elviselhetetlen könnyűségéről? Mi csak meg akartuk mutatni önöknek a lét nehézségét" - idézte a szerző, Nicolas Rapold a magyar rendezőnek az októberi New York-i Filmfesztivál idején A torinói lóról adott interjúját. "Az ember ugyanazt teszi minden nap, de minden nap más egy kicsit és az élet egyre gyengül és végül eltűnik. Ez az, amit ez a film bemutat" - mondta

Tarr Béla

októberben az Avery Fisher Hallban.

Rapold

méltatta Tarr munkásságát, a rendező utolsó filmjét és ismertette több alkotótársának vallomását. A szerző szerint Tarr a napi túlélés ismétlődésének és a lemorzsolódásának erőteljes bemutatásával egyben azt a saját, arra irányuló erőfeszítését is tükrözi, hogy elkerülje azt a sorsot, amitől félt, hogy filmkészítőként várni fog rá: azt, hogy ismételni fogja önmagát. Felidézte, hogy az 56 éves rendező az őt ünneplő New York-i közönség előtt megismételte, amit a Berlini Filmfesztiválon mondott, miután elnyerte az Ezüstmedvét, vagyis azt, hogy A torinói ló az utolsó film, amit rendezett. Noha filmrendezők némelyike, miként

Steven Soderberg

is, arról ismert, hogy bejelenti visszavonulását, és aztán tovább dolgozik, A torinói ló forgatókönyvírója,

Krasznahorkai László

elismert regényíró úgy fogalmazott, van rá ok elhinni, hogy a rendező valóban távozik. "A torinói ló olyan film, amely után nehéz egy következőt csinálni. Közvetlenül az apokalipszis után? Még egyet? Az apokalipszisről? Abból csak egy van" - idézte a The New York Times Krasznahorkai e-mailjét. A film operatőre,

Fred Kelemen

, ugyancsak e-mailben a fekete-fehér alkotás képi világáról azt írta, hogy az gyakran "a láthatóság határán lebeg, mielőtt eltűnne a sötétségben".

Hranitzky Ágnes

, Tarr Béla felesége, társrendezője és vágója Budapestről nyilatkozva a férje döntését ahhoz a fordulathoz hasonlította, amikor a lányuk elhagyta a szülői házat. "Tudom, hogy ennek meg kell történnie és ez az élet, de nehéz ezt elfogadni. Ez a közös munka tökéletes volt számomra" - mondta Hranitzky Ágnes. Saját vágótechnikáját úgy jellemezte: tudja, mikor nem kell vágni. "A klasszikus vágás esetén a vágó ül a laboratóriumban, megkapja az anyagot és megvágja azt. A mi együttműködésünk Bélával egy kicsit más, mert mindig jelen voltam a forgatásokon" - mondta. Az amerikai lap rámutatott, hogy miközben Tarr Bélát decemberben a Magyar Filmművészek Szövetségének elnökévé választották, folytatja produceri tevékenységét budapesti székhelyű cégénél, a T.T. Filmműhelynél és ugyanakkor filmes iskolát nyit a horvátországi Splitben. A zsúfolt program arra utal, Tarr komolyan gondolja, hogy távol marad a filmkészítéstől. "Most három irodám van, néha azt sem tudom, hova rohanjak" - így nyilatkozott a lapnak Budapestről Tarr Béla. "Száz százalékig biztos vagyok benne, hogy a filmkészítés nem tanítható. Azt mindenkinek magának kell elsajátítania, mert mindenkinek saját stílusa, mindenkinek saját világa van" - vallott iskolája filozófiájáról, amelyet Bauhaus-stílusú műhelyként vizionált, s amelynek kívánságlistáján olyan előadók szerepelnek, mint

Gus Van Sant, Jim Jarmusch, Carlos Reygadas

és

Aki Kaurismaki

. A New York-i Lincoln Centerben The Last Modernist: The Complete Works of Béla Tarr (Az utolsó modernista: Tarr Béla összes műve) címmel pénteken kezdte meg Tarr Béla munkásságának bemutatását. A február 8-ig tartó sorozat A torinói ló egyesült államokbeli bemutatóját vezeti fel, amelyet február 10-én tartanak az Elinor Bunin Munroe Filmközpontban. Az Oscar-díjra nevezett alkotás, amely végül nem jutott el az amerikai filmakadémia jelöléséig, januárban elnyerte a 23. Palm Springs-i Nemzetközi Filmfesztiválon a Filmkritikusok Nemzetközi Szövetségétől (FIPRESCI) az év legjobb idegen nyelvű filmjének járó díjat. A seregszemén 40-et zsűriztek az idei Oscar-díjra nevezett 63 idegen nyelvű alkotásból.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.