Decemberben elkészítette az OIV (nemzetközi szőlészeti és borászati szervezet) a szokásos éves jelentését a bortermelésről. Vannak meglepő adatok, de az összkép változatlan. A hagyományos bortermelő országok (Európa) bortermelése várhatóan eléri a 158 200 000 hektolitert, amely értékében 1,3 százalékkal haladja meg az előző esztendőt.
A mennyiség megoszlásának tekintetében Franciaország őrzi az első helyét mint a legnagyobb bortermelő ország (49 600 000 hektoliter), több mint 9 százalékos növekedéssel az előző évhez viszonyítva. Ez vagy az export vagy a belső fogyasztás növelését hozhatja magával. Mivel Franciaországban így is 70 liter fölött van az egy főre jutó éves borfogyasztás (szemben a magyarországi 28-29 literrel), kíváncsian várjuk, milyen megoldásokat találnak ki a franciák a „túltermelési válság” leküzdésére. Olaszország változatlanul a második helyen található 42 200 000 hektoliter (mínusz 13 százalék) terméssel, majd Spanyolország következik 35 300 000 hektoliter borterméssel (mínusz 2 százalék). Németország az OIV becslés szerint ebben az évben 9.000.000 hektoliter (plusz 30 százalék növekedés) bort állíthat elő, ezzel Európában a negyedik helyen áll. Ausztriában az előrejelzés ugyancsak 30 százalékos növekedést jelez.
Magyarország 2.500.000 hektoliterrel számol
Czerván György
agrárgazdasági államtitkár beszámolója szerint, amit a novemberi soltvadkerti Márton Napi Újbor-ünnepen hallhattunk. Ezzel hazánk vélhetően ott van a húsz legnagyobb bortermelő ország között, ám a világpiaci 1%-os részesedés révén nem szólhatunk bele a döntő folyamatokba. Ugyanakkor a mezőgazdasági termékek közül egyedül a bor mondhat magáénak több mint 90%-os részesedést a belső piacon, ami kiemelkedő lehetőséget nyújt a belföldi pozíciók megerősítéséhez. Az Újvilágban az Egyesült Államokban csökken a termelés: 18 740 000 hektoliter, ami 10 százalékkal kevesebb az előző esztendőhöz képest. Ausztrália termelése növekszik (5,5 százalékkal): 11 900 000 hektoliter. Chile rekordmennyiséggel számol, a 10 600 000 hektoliter 15,5 százalékkal több mint tavaly. Az OIV előrejelzése szerint a globális borfogyasztás 2011-ben még mindig 235 700 000 – 251 500 000 hektoliterre tehető.
Az
kommentárja: 1910-ben a világ bortermelésének kétharmadát három ország adta: Franciaország, Olaszország és Magyarország. Trianon, majd a világpiac átalakulása, később az igénytelen keleti piacra történő értékesítés, valamint az Újvilág megjelenése teljesen átalakította az ágazat helyzetét. Hosszú elemzésekben lehetne feltárni, milyen méretű kárt okozott a kollektivizmus, de immár hasonló nagyságú veszteséget (az elmaradt haszon veszteségét) okozza a rendszerváltás óta tartó útkeresés a bormarketingben. Meggyőződésünk, hogy a beutazó turizmus fejlesztése, a gasztroturizmus európai hálózatának kiépítése (magyar éttermek mint turisztikai értékesítési pontok fejlesztése) a leghatékonyabb megoldás, mert itthon otthon vagyunk, itthon csak rajtunk múlik a sikeresség. A különböző vásárokon való költséges fellépés csak alkalmi érdeklődést és egyszeri sajtóhírt indukál. De egy jó magyar étterem (ami világszerte hiánycikk) folyamatosan kedvet teremthet hazánkhoz. (Forrás: elitbor.hu)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.