A mostari híd újjászületéséről a múzeumban + PANORÁMA, VIDEÓK, FOTÓK
2011. december 16., péntek
Magyar békefenntartó Csontváry festménye előtt
A délszláv háború során 1993-ban, egy horvát tank alig két nap alatt semmisítette meg a 426 évig háborítatlanul álló mostari Öreg hidat, melyet Csontváry egyik legismertebb festményén is megörökített. A híd újjáépítési munkálataiban magyar békefenntartók is részt vettek, amiről Nyers József ezredes, a magyar kontingens vezetője a Móra Ferenc Múzeumban a hídról készült alkotás előtt mesélt. A városról és a hídról az első írásos emlék 1452. április 3-án kelt dubrovniki jelentésben szerepel: „… Két erőd áll a hídon a Neretván.” Nem tudni pontosan, hogy ez az első híd mikor készült, de az biztos, hogy a megépítését I. Szulejmán szultán határozta el 1557-ben. Egy XVII. századi oszmán földrajztudós, Ćatib Čelebi beszámolójából tudhatjuk, hogy Mostarban ekkor még csak egy fahíd állt. Mivel ennek láncai már erősen el voltak használódva, a szultán Mimar Hajrudin építész tervei alapján rendelte el az új kőhíd megépítését. Az építkezést 1567-re fejezték be, és ekkor a mostari híd volt a legnagyobb egynyílású kőhíd. Íve 30 métert hidal át 24 m magasságban az átlagos vízszint felett. A legenda szerint a híd tervezője és építésének felügyelője, Hajrudin 1566-ban még az állványok lebontása előtt elhagyta a várost, mivel Szulejmán azt ígérte, halállal lakozik, ha a híd összeomlik. Ekkor azonban még elképzelni sem tudták azt a fél évezredet, melyet az Öreg híd túl tudott élni, és fogalmuk sem lehetett arról a technikáról, ami végül lerombolta.
A híd jelentősége
A híd hamar szimbolikus jelentőségűvé vált, amit csak megerősített az a misztikus légkör, ami a következő évszázadokban az építés technikai megoldásait vette körül. A szerkezetét és a köveket rögzítő kötőanyag összetételét sokáig homály fedte. A hídnak az idő folyamán több neve is volt: „Novi” (új), „Szulejmán szultán”, „Veliki” (nagy), de a leginkább elfogadott a „Stari” (öreg) lett. 1992-ben Bosznia-Hercegovina deklarálta elszakadását Jugoszláviától. Ezt követően rögtön kitört a szerb-bosnyák háború, melynek során a 18 hónapos ostrom alatt a város történelmi magja súlyos sérüléseket szenvedett. Ekkor semmisült meg a ferencesrendi monostor, a püspöki palota és 50 ezres könyvtára, valamint tizenkét mecset. A bosnyák hadsereg végül boszniai horvát támogatással megállította a támadást, ám az ostromot követően a horvát katonai szervezet rögtön a bosnyákok ellen fordult. A hidat végül 1993. november 8-án egy horvát tankból kezdték el lőni, de a hajdani török építész olyan jól konstruálta meg a szerkezetet, hogy végül csak másnap, az egyik pillért ért találat után omlott a Neretvába. A szégyenteljes eseményt a horvát katonák gépkarabélyainak „örömsortűzei” követték.
A híd újjászületik
A háború végén 1995-ben az UNESCO felügyelete alatt, Világbanki támogatással azonnal megindult az újjáépítés megszervezése. Ennek során a magyar békefenntartói SFOR alakulat, a Magyar Műszaki Kontingens katonái – a MH 37. II. Rákóczi Ferenc Műszaki Ezred – Nyers József ezredes vezetésével emelték ki a híd darabjait a Neretva folyóból. Mivel Mostar vezetése úgy döntött, hogy az újjáépítés alatt is biztosítani kell a gyalogosforgalmat, a magyar katonák a Hídépítő Zrt. szakembereivel együtt egy ideiglenes hidat is felépítettek a szétszakított városban. A híd teljes újjáépítésének tervezését, a mérnöki és építészeti munkát a Firenzei Egyetem Építőmérnöki tanszéke és a General Engineering firenzei tervezőiroda végezte. A munkát egyéves felmérési munka előzte meg, hiszen a korabeli híd építéséről rendkívül kevés dokumentum állt rendelkezésre. Az előkészítés ideje alatt tisztázódtak azok a műemléki alapelvek is, amelyek alapján a híd tervezése és újjáépítése zajlott. A korabeli híd egy világos tónusú, „tenelija” nevű helyi mészkőből épült. Az építőköveket vas csapokkal kapcsolták össze, a csapok a kövekbe vájt furatokba illeszkedtek, a furatokat pedig ólommal öntötték ki. Így egy kő-acél rendszer alakult ki, amely a híd szerkezetét adta. Az újjáépítés során is a korabeli szerkezeti megoldást alkalmazták. A lefektetett műemléki elvek alapján valamennyi fellelt maradvány újrafelhasználásáról egyenként döntöttek, mindez mintegy 45 000 adat elemzését tette szükségessé.
Az ostrom
„Én eredeti állapotában a hidat nem láttam, csak lerombolva” – beszélt a mostari élményekről és a munkáról Nyers József ezredes, a kontingens parancsnoka. „De megdöbbentő volt az a látvány, ami bennünket Mostarban fogadott. Még az ott élőkre is nagyobb hatást gyakorolt a híd lerombolása, mint a sokezer halott és menekült.” A szűk, csak gyalogosan járható hídnak stratégiai jelentősége nem volt, lerombolása szimbolikus jelentőségűvé vált. A délszláv háború alatt a város elképesztő mértékű kárt szenvedett. 1992-ben a szerb és a montenegrói csapatok támadták a települést, majd 1993 májusától az addig szövetséges horvátok és bosnyákok közt is kirobbant a háború. A két évig tartó konfliktusban az erősebb horvátok gyakorlatilag rommá lőtték a város muszlim oldalát, az ostrom során kétezren meghaltak és 26 ezren menekültek el. A várost sokan a II. világháborús Drezdához hasonlították, mivel közel ötezer építményt, ipari létesítményt és számos kulturális-történelmi jelentőségű emlékművet tettek tönkre. A két városrész – a horvát és a bosnyák – végső elszigetelésének jelképéül 1993. november 8-án és 9-én horvát tankok lőtték a Neretva medrébe a közel félévezredes Stari most, az Öreg hidat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.