Kultúra

Cédrusfestő iskolások a múzeumban + FOTÓK

Cédrusfestő iskolások a múzeumban + FOTÓK

2011. november 29., kedd
Cédrusfestő iskolások a múzeumban + FOTÓK

A Táltos Iskola diákjai látogattak el a Csontváry-kiállításra a Móra Ferenc Múzeumba, majd múzeumpedagógia foglalkozás keretében ki-ki megfesthette a maga magányos cédrusát.

Elképzelt fa - nem kell, hogy zöld lombja legyen, hiszen tudjuk, láttuk

Csontvárynál

, ha rásüt a nap, szinte bármilyen színű legyen - ennyi volt az útmutatás az alkotásokhoz. Lassan négyszáz gyerek vett már rész egy bő hónap alatt ilyen Csontváry-foglalkozáson. "A kiállítás nagyon megfogja őket, gyerekeknek való, színes, különleges. Az akril pedig különleges technika, amivel nem mindennap találkozhatnak" - mondta el portálunknak

Ruszné Rácz Ildikó

múzeumpedagógus, miközben kiosztotta az ecseteket, hogy faroslemezre akril festékkel varázsolja fel minden diák a maga fa-önarcképét. Az akril egyébként egy drágább technika, amit iskolai környezetben a tanulók nem nagyon tudnak kipróbálni. A festék a színét száradás után is megtartja, a temperától abban is különbözik, hogy felhordás után nem vízoldható. Egyébként a ma alkotó kortárs művészek nagy része is ilyet használ. Az olajnál annyival jobb, hogy gyorsabban szárad - magyarázta a múzeumpedagógus.

Óvodástól a középiskolás korcsoportig fogad érdeklődőket a múzeum, és ilyenkor a korosztálynak megfelelően kell tartani a foglalkozást, kitalálni a technikát. Az óvodások például nem akrilt kapnak, hanem vízfestéket és akvarellpapírt, ami nem ázik el. Ruszné Rácz Ildikótól azt is megtudjuk, egy fába, vagy egy házba sokkal jobban bele tudják festeni a gyerekek saját magukat, mint ha valóban önarcképet kérnének tőlük. A nagyobbakat nehezebb rávenni az alkotásra, viszont ha sikerül, különlegesebbet alkotnak a végén, mint fiatalabb társaik, mivel nagyobb elvonatkoztató képességgel rendelkeznek. Persze az is elmondható, a csoportokban a két szélsőség között születnek képek: sokan vagy meseszerű, vagy ellenkezőleg, nagyon is valós alakú és színű fát festenek. "Vannak iskolák, akikkel jó a kapcsolatunk, és rendszeresen jönnek, másokat nem tudunk elérni. Az említett négyszáz gyerekből például közel háromszáz a Rókusi Általános Iskolából jött, mivel ott a tanár néni tudja, hogy jó a foglalkozás, hogy például akrilt ők nem tudnak adni a tanulóknak, ezért elhozza őket egy-egy kiállításra" - osztotta meg velünk tapasztalatait Ruszné Rácz Ildikó. Fontos az is, hogy vonzó legyen a tárlat: egy Csontváry-, egy Vasarelli-, vagy egy animációkiállítás rengeteg érdeklődőt vonz, viszont vannak szakmailag szenzációs tárlatok, amik viszont kevésbé ismertek, oda nehezebb a fiatalokat is bevonzani. A Táltos Iskolából negyediktől nyolcadik osztályig állt nyitva a lehetőség, hogy részt vegyenek a gyerekek az alkalmon. "Szerencsére sok lelkes gyerekünk van" - mondta el portálunknak a gyerekeket kísérő egyik nevelő, Balogh Orsolya. 18 diák népesítette be a foglalkoztatót, ami soknak számít, hiszen a Táltosban maximum 16 fősek az osztályok. "Mindig figyeljük, milyen lehetőségeink vannak, ahova el lehet menni, hiszen alapfokú művészetoktatási intézményként nagyon fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek ne csak az iskola falain belül ismerkedjenek a művészetekkel, hanem nyitott szemmel járjanak a világban. Ha ilyen óriási lehetőség adódik, mint most a múzeumban, mindenképpen ki kell használni" - összegzett Balogh Orsolya. S hogy mennyibe kerül a varázslat? Amelyik iskolában 400-nál kevesebb gyerek van, az egy éves bérletet 40 ezer forintért tud megvenni, amivel akárhányszor akárhány csoportot elhozhatnak. 4-600 fő 50 ezer, 600 fő feletti létszámú iskola 60 ezerért válthat bérletet. A Csontváry viszont kiemelt foglalkozás, így a bérleteseknek 500, a nem bérleteseknek 800 forint a múzeumpedagógiai foglalkozás. A nem kiemelt, nem bérletes foglalkozás pedig 500 forint (ebben az anyagköltség, a belépő és a tárlatvezetés is benne van).

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.