Kultúra

"Liba-nap" az Emlékpontban

"Liba-nap" az Emlékpontban

2011. november 7., hétfő
"Liba-nap" az Emlékpontban

Szent Márton lesz a főszereplője az Emlékpont és a SZTE-BTK közös szervezésű történelmi szabadegyetem sorozatának, a SZE-EM.-nak. Koszta László történész, az SZTE Bölcsészettudományi Kar Történeti Intézet Középkori és Kora Újkori Magyar Történeti Tanszék tanszékvezető egyetemi docens előadásában bemutatja, hogyan alakult ki Mártonnak, a középkori Európa egyik legnépszerűbb, a katonák, a szerzetesek és a püspökök szentjének magyarországi kultusza.

A történelemtudás vásárhelyi egyeteme e havi előadásának aktualitását a libalakomákhoz és az újborhoz kapcsolt, közelgő Márton-nap (november 11.) adja. A legenda szerint a libák segedelmével tours-i püspökké emelt Márton kárpát-medencei tisztelete a honfoglalás előtti időkre nyúlik vissza.

Szt. Márton

a középkori Európa egyik legnépszerűbb szentje, így a katonák, a szerzetesek és a püspökök is védőszentjüknek tekintették. Abban, hogy a magyar királyok patrónusa, Magyarország védőszentje lett több tényezői is közrejátszott. Egyrészt a bencés hagyomány szerint Márton a pannonhalmi várhegy alatt lévő településen született 316-ban vagy 317-ben egy római tribunus (elöljáró) fiaként. Ezen hagyomány egyik magyarázata annak is, hogy legkorábban létrehozott és egyben az elsőként, 996-ban alapított magyarországi bencés monostor és apátság védőszentjéül Szt. Mártont választották. Az utóbbi évtizedekben bebizonyosodott, hogy Márton szülőhelyeként említett Savaria település a mai Szombathellyel azonosítható. Márton középkorban kialakult kultuszában a királyi hatalomhoz fűződő viszonyon volt a hangsúly. Ennek alapja a 6. század elejére vezethető vissza. Ekkor lett a Meroving-dinasztia védőszentje és Márton köpenye (amelynek felét egy nélkülöző koldusnak adta oda) a frank királyok legfontosabb ereklyéje volt. A szent ereklye őrzésére hozták létre a királyi kápolnát (capella regis), amely a középkori királyi hatalom egyik meghatározó intézménye lett. Márton tiszteletét átvette a Karoling-dinasztia, így ettől kezdve a szent már nem egy királyi család, hanem a királyi hatalom, a királyság védőszentjévé vált. Márton Árpád-kori tisztelete is a királyi hatalom gyakorlásával van összefüggésben. 997-ben a lázadó Koppány ellen vonuló István a tours-i szent segítségét kérte. A Márton támogatásával elért győzelem tette lehetővé számára, hogy megőrizze a főhatalmat. Ettől kezdve a magyar királyok úgy tekintettek Mártonra, mint akinek köszönhetően gyakorolják a hatalmat. Szt. Márton 997-től az Árpádok, a magyar királyok patrónusa, Magyarország védőszentje lett. A pannonhalmi apátság Szt. Mártonnak ajánlásával tehát az Árpádok céljuk elérése érekében a királyok védőszentjének támogatását is meg kívánták nyerni. Másrészt a Márton-templommal ki akarták fejezni azt, hogy Pannonhalmán királyi templomot építettek. Az Árpád-korban Márton mellett országpatrónusként tekintettek a 11. században még Szt. Györgyre, különösen pedig Szűz Máriára, sőt a 13. századtól Szt. Lászlóra is. Mária előtérbe kerülése Szt. Márton védőszenti szerepét némileg háttérbe szorította, de ezt a funkcióját a Márton-kultusz az egész középkor folyamán megőrizte. Az Emlékpont történeti szabadegyetemének előadásai nyilvánosak, melyre várják a történelem iránt érdeklődőket és az érettségire készülő diákokat november 9-én, szerdán délután 5 órára a közgyűjtemény előadótermébe.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.