A Somogyi-könyvtár gazdag folyóirat-állományából szemezgettek csütörtökön a Biblio-bónusz keretében tartott előadáson: ezúttal a női lapokról hallhattak érdekességeket az érdeklődő egyetemisták.
Hosszú időbe telt, mire a nők közel férkőzhettek az írott sajtótermékekhez. A társadalomban, a gazdasági életben és a családban elfoglalt különleges helyzetük tartotta őket távol az olvasnivalóktól. A nők csak akkor juthattak hozzá nagyobb mértékben az írott kultúrához, amikor már nemcsak a fiúk, hanem a lányok tanítását is egyre jobban szorgalmazták, míg végre a 19. század folyamán kötelezővé tették - tudtuk meg az előadótól. A nevelési viszonyoknak, a gazdasági helyzetnek és a nő családi lekötöttségének lényeges változásai nyomán a nők egyre nagyobb számban váltak olvasóvá, sőt egy nagyon különleges olvasóközönséget alkothattak, melynek igényeivel, ízlésével számolni kellett. Ez hozta létre az ún. „női irodalmat” - magyarázta az előadó,
Jurkovicsné Kálmán Margit
könyvtáros.
A legkorábbi női lapok a XVII. században Angliában jelentek meg, az első angliai női magazint 100 éves késéssel követte az első magyar női lap, az Uránia. Később a reformkor sajátos folyóiratai az úgynevezett irodalmi divatlapok voltak. Egyes számaikhoz réz- vagy kőnyomatos úton készített divatképeket mellékeltek. A lap első fele szépirodalmi írásokat tartalmazott, a második rész pedig a „társas élet és a divatvilág” körébe sorolható közleményeket taglalt - fejtegette a könyvtáros. Ezek között találjuk a Regélő-Honművészt, a Regélő Pesti Divatlapot (1844-től csak Pesti Divatlap), a Honderüt, az Életképeket, a Hölgyfutárt, vagy a Nővilágot stb.
Számos érdekesség hangzott el az egyes lapokról. A
Vahot Imre
által szerkesztett Pesti Divatlap például különösen ügyelt a divatképekre. A nők magyaros öltözködése érdekében agitált, és divatképei már nem csupán a külföldi divatképek másolatai voltak, hanem akadtak köztük magyaros divatot bemutató hazai képek is - tudhatták meg az előadásból az érdeklődők. A hetenként egyszer megjelenő Honderü volt az első tetszetős divatlapunk, melynek fénykora 1844-re esett, amikor
Petőfi
is írt a lapba. Az Életképek című folyóirat címoldalán – mindvégig – egyetlen díszként a Nemzeti Színház rajza kapott helyet. A lap így tisztelgett a Pesti Magyar Színháznak a nemzeti nyelv és irodalom terjesztésében betöltött szerepe előtt. (1846-tól a Nemzeti Színház hivatalos lapja lett.) A
Vajda János
szerkesztésében kiadott Nővilág tudósított a külföldi divatújdonságokról, különös tekintettel a francia divatra, másrészt világhírű színésznők és énekesnők fellépéseit követte nyomon, valamint nagy hangsúlyt fektettek a lap újságírói idegen tájak, elmúlt történeti korok asszonyainak, lányainak bemutatására. Sőt, a lapban megjelentek a lakberendezéssel, háztartással, kertműveléssel, utazással és főzéssel kapcsolatos hírek, és számos irodalmi mű. 3500 előfizetőjével a legnagyobb példányszámú női lap volt.
1844-ben indult útjára
Tutsek Anna
szerkesztésében a Magyar Lányok, amely a tizenéves leányok részére kellemes, hasznos és tanulságos olvasmányok közlését tűzte ki célul, valamint tanáccsal látta el őket az illendő viselkedéssel, a test ápolásával, a háztartással és egyéb, a felnőtt lányokat érintő és érdeklő témákkal kapcsolatban - még szívügyekkel kapcsolatos kérdések is helyet kaptak a lapban - árulta el Jurkovicsné Kálmán Margit. Ha női újságokról beszélünk, ma is talán elsőként jut eszünkbe a Nők Lapja, nem véletlenül, hiszen napjainkban a lap 215 ezer példányban fogy hetente, s ezzel a klasszikus női hetilapok között az első helyen áll - emelte ki a könyvtáros. 1949-ben indult az MNDSZ (Magyar Nők Demokratikus Szövetsége) képes hetilapjaként. A háború utáni legjelentősebb női lap már első számától komoly változást hozott a háború előtti lapokhoz képest: színes címlap, rengeteg kép, dinamikus tördelés, számos betűtípus, különféle szögben elforgatott képek és szövegek jellemezték. Mindazonáltal címlapjai és cikkei ekkor még igen erőteljes szocialista ideológiával átitatottak voltak. Ugyanakkor elsősorban a nőkhöz kívántak szólni, azt is megírták például, hogy azon a hideg télen milyen kabát lesz a divat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.