Az Egy csók és más semmi után pénteken a Szegedi Pinceszínház másik új bemutatója, a 80 nap alatt a Föld körül debütál a Várszínházi Esték utolsó idei produkciójaként a IX. Szegedi Várjátékokon. A darab emblematikus színpadi műnek is tekinthető, hiszen magában foglalja azt, amit a várjátékok előadásai általában kínálnak: kellemes estét sok humorral.Verne (nem) viccel: az utazási regények mestere egy különös, ugyanakkor szimpatikus gentleman, Phileas Fogg oldalán vezet minket világ körüli útra, egy Reform Clubbeli fogadás keretében. A Kancsár József által briliánsan alakított angol úr, a kimértség mintaképe mondhatni - látszólag? - hazárdjátékba kezd. "...mint tudjuk, a bogaras gentleman csupán a küzdelem és nem a pénz kedvéért vállalta a fogadást." A tét, húszezer font óriási lenne, ha egy percig is komolyan vehetnénk a helyzetet, ám ezt sok minden nem hagyja: kellemesen pergő zenei betétek tarkítják a darabot, melyben a főszereplők mellett humorosabbnál humorosabb mellékszereplők bukkannak fel - egy teljes konzuli családfa tárul elénk, hisz e világ diplomáciája úgy tűnik, egy kontinenseken átívelő családi vállalkozás. Parádés jelenetben kell megmenteniük a bennszülöttek karmai közül hőseinknek Audát, a párszi származású szépséges özvegyet, egy gazdag bombayi kereskedő leányát. A rituális áldozat kacagtató táncba fullad, Passepartout, a derék szolga segítségével sikerül kereket oldaniuk az utazóknak. A mindenkivel kacérkodó indiai hölgy, Auda alakját "lazára" engedi Kancsár Orsolya; Phileas Foggal való szerelmi kapcsolata elnagyoltabb, kevésbé romantikus, mint a filmadaptációban. Fix felügyelő is leköti a néző figyelmét, csetlő-botló tengeribeteg figuráját, humorosan konok karakterét Megyeri Zoltán formálja meg. Ahogy mondani szokás, valóban "felhőtlen szórakozást" ígér a zenés komédia, a derűben úszó néző mégis elgondolkodhat a Fogg-történeten. Phileas problémája, egyben eszköze, egyszerre ellensége és jó barátja az idő. A regényben lépten-nyomon belebotlunk: az időszerűséget állandóan hangsúlyozzák, folytonos és kényszeres időkorlátok között mozgunk. A darabban viccbe fordul az alapvetően nagyon is komoly probléma: Auda megmentéséről Fogg úgy nyilatkozik, szívesen kimenti a hölgyet, ha van rá ideje. A végére mégis elveszti az időt, a fogalmat, amelyen uralkodni akar - legalábbis azt hiszi, késve érkezett vissza hazájába. Ekkor döbben rá, hogy miközben az időre koncentrált, elfelejtette megélni a benne rejlő tartalmat. Talán ez a felismerés hajtja Auda karjába, és így válik méltóvá, hogy megnyerje a fogadást. Az előadást július 29-én, 30-án és 31-én láthatja a közönség a szegedi Várban.