Kultúra

Twilight – pont kerül az „i”-re

Twilight – pont kerül az „i”-re

2010. július 8., csütörtök
Twilight – pont kerül az „i”-re

Stephenie Meyer a Twilight-saga utolsó kötetével feltette hosszasan írott i-betűjére a pontot. Bella Swan története a végére ért. Az utolsó rész talán akciódúsabb volt első három elődjénél, viszont szegényesebb a romantikus szál kifejtését illetően.

Az első három rész (Twilight, New Moon, Eclipse) bővelkedett fordulatokban, izgalmakban, közös nevezőjük mégis a szerelmi vonal volt. Érzékletes leírások gazdagították az olvasói élményt a legegyszerűbb történések kapcsán is. Ilyen volt példának okáért a két szerelmes első találkozása, az első érintés leírása, vagy az első csók részletezése (mindez legtöbb esetben Bella nézőpontjából). Érzelemgazdag, élethű ábrázolások, melyek mind-mind ahhoz járultak hozzá, hogy a cseppet sem hétköznapi helyzetbe az olvasó beleélje magát, s részévé váljon ennek a világnak. Tudtuk végig, hogy vámpíros-vérfarkasos történetről van szó, mégis ez a tény csak afféle háttérként funkcionált egészen a negyedik részig, s inkább kiegészítője, izgalmasabbá tevője volt ennek a csodálatos szerelemnek. A negyedik rész kissé eltér a megszokottól. Először is könyvekre van osztva a kötet. Az első címe a Bella nevet viseli. Majd’ minden eseményt Bella szemszögéből ír le a szerző. Ez nem furcsa az oldalfaló számára, már megszokhatta, s meg is szerette. A szerelmi jelenetek részletezése közben azonban mintha kevésbé lenne színes stílusú az írónő, mi olvasók pedig kevésbé vagyunk beavatva. Kárpótol bennünket az a tény, hogy Bella és Edward végre összeházasodott, s kíváncsian várjuk, vajon hogyan s mikor változik át kedvencünk vámpírrá, vagy hogy átváltozik-e egyáltalán. A kötet második könyve a Jacob nevet viseli. Ez a rész ugyanis mindent Jacob Black, a vérfarkas szemszögéből ír le. Rendkívül jónak tartom ezt a részt a nyelvezet, stílus szempontjából. Az írónő játszi könnyedséggel vált hangnemet, s hiteti el velünk, hogy érzékletesen tud egy vérfarkas nézőszögéből leírni mindent. Ez a könyv viccesebb jeleneteket is tartalmaz. Telitalálat, hiszen a humorosság nagyon is jellemző magára kedvenc vérfarkasunkra. Könnyedén váltunk mi magunk is hangnemet, s olvadunk bele ebbe az új felállásba. A harmadik könyv megint Bella nézőpontjából került papírra, s mondhatjuk, hogy a legakciódúsabb része a kötetnek. A Breaking Dawn előtérbe helyezi az akciót, a vámpír-vérfarkas mivoltot. Hiába vannak érzelmes jelenetek, a leírásuk vagy szegényes, vagy nem középponti. Mindent elsöpör az a műfajmivolt immár, hogy egy vámpírtörténetet olvasunk. Horrorisztikus elemek tömkelege tarkítja a lapok nem kis hányadát, a harcok leírása részletezőbb, s a szerelmi vonal veszi át azt a helyet, amelyet eddig a horrorisztikus-sztori képviselt. Az általunk szeretett karakterek azonban most is ugyanolyan imádnivalóak, izgulunk értük, drukkolunk nekik, tűkön ülve várjuk, Bellából vámpír lesz-e, s alapjában véve egy klassz könyvet kapunk ismét

Stephenie Meyertől

. Ennek ellenére nekem nem ez a kötet nyerte el a legnagyobb mértékű tetszésemet. Az első rész elolvasásakor nem a horrortörténet ragadott magával, sokkal inkább a szerelmi kapcsolat alakulása. A vámpírok korát éljük, ez világos immár. Stephenie Meyer kötetei hódítanak, filmet készítenek belőlük (a legújabb a harmadik kötetből készült Eclipse már látható a hazai mozikban), mellette sok más egyéb alkotó is szerephez látszik jutni (például

Ch. Harris:

Inni és élni hagyni,

L.J.Smith

: Vámpírnaplók). Könyvhalmok, sorozatok, filmek. Beleszerettünk menthetetlenül ebbe a világba, mely nem a horror hódításának köszönhető, sokkal többet jelent és ad az izgalmas vérközpontúságnál szemlélőinek.

Stephenie Meyer: Breaking Dawn

(Hajnalhasadás), Könyvmolyképző Kiadó, Szeged, 2010.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.