Kultúra

Ahol a fény, a levegő és a víz találkozik…

Ahol a fény, a levegő és a víz találkozik…

2010. július 24., szombat
Ahol a fény, a levegő és a víz találkozik…
Somoskövi Sándor építész, grafikus akvarelljeinek válogatásából nyílt kiállítás a Somogyi-könyvtárban. A Szegeden élő művész, aki számos szegedi témájú akvarellel dicsekedhet, többek között arra is rácsodálkozik, vajon az itteni festőknek miért nem igazán vonzóak a szegedi témák. A tárlat augusztus 30-ig látogatható.– Vajon miért választja egy művész éppen az akvarellt? – Az akvarell az 1500-as évekre nyúlik vissza, Dürer is foglalkozott már ezzel a technikával. Angliában nagy akvarellfestő volt William Turner, akinek tavaly volt Budapesten is kiállítása. A későbbiekben azonban háttérbe szorult, ugyanis igen nehéz technikáról van szó. Itt nem lehet manipulálni, nincs festék, ami eltakarja a rossz rajzot. Nem lehet absztrakcióba menekülni, mindent tisztességesen meg kell oldani. Ezek a képek nem javíthatóak, van persze lehetőség némi machinációra, mint minden szakmában, de azt én őszintén szólva nem szeretem. Ha nem lett jó, el szoktam dobni a képet, és kezdem elölről. Általában jó arány, ha hatból sikerül egy. – Ki volt a mestere? – 1962-ben csöppentem bele ebbe a szakmába, Szegeden élt egy idős akvarell-festőművész, Szili Török Dezső, az ő műtermében cselédeskedtem négy évig. Megtetszett a technika, majd nagyon jó rajztanárokat és festőket fogtam ki. Az egyetemi tanáraimmal még jó tíz évig intenzív kapcsolatban voltam. Bár tanult szakmám az építészet, megmaradt a festészet is mellette. Nem pótcselekvés, mert építészként is alkottam, de az utóbbi hat évben betegségem miatt főleg ezekkel a képekkel foglalkozom. Több mint százból választották ki a könyvtárban kiállított képeket.

Meglátni a szépet, a jót, az igazat

Somoskövi Sándor egyik kiállításának méltatóbeszédéből idéz, mikor megfogalmazza hitvallását: „Zűrzavaros világunkban könnyen megfeledkezünk arról, hogy emberségünket nem a hírek áradatában, nem a rivalizálásokban, nem az egymás fölé- vagy elékerülésekben, de még csak nem is emberi elismerésekben találhatjuk meg, fedezhetjük fel leginkább. Hanem abban, ha képessé válunk meglátni a világban a szépet, a jót, az igazat.”
– Honnan a különös elnevezés, építész-grafikus? – Az 1970-es évek legelején megjelent a Gondolat Kiadónál egy könyv „Modern építészeti lexikon” címmel. Abban volt egy építészeti grafika címszó, ehhez a főszerkesztő, Kubinszky Mihály egy 1969-ben megjelent rajzomat felvette, ez volt az első sajtómegjelenésem. Innen jött az elnevezés. – A kiállított anyagban sok képen a szegedi Tisza-part köszön vissza. A „klasszikus” témák vonzzák? – Mondjon egy szegedi festőt, aki tiszai képekkel jött volna elő! Nem igazán vannak. Mert ez nem geg, nem blöff. Nézze meg, csikós, gulyás, fokos – minden van. Bemutatásra vár még egy csokor: a Szeged tornyai – csak tornyok. Ezeket még közönség nem látta. Nagy sikere volt annak a száz darab akvarellemnek is, amiket erdélyi városokról készítettem, például Segesvárról, Kézdivásárhelyről vagy éppen Brassóról. Nekem ez nem üzlet. Sokat jártam például a katolikus egyetemre, ott is volt kiállítási anyagom, azt ott is hagytam az önkormányzatnak, adják el, használják a bevételt szociális alapnak. – Fejből is rajzol? – Nem, fotózok, helyben rajzolok, színes vázlatokat készítek. Ilyeneket nem lehet kitalálni. – Mi a koncepciója? – A fény, a levegő és a víz egymásra hatása érdekel. Ezt persze nem én találtam ki, ennek történelme van, visszanyúlik az 1600-as évek elejére, a németalföldi – főleg tengeri – tájképfestészetre, Werner és társai ezzel foglalkoztak. Következő volt Turner. Utána az impresszionisták – Monet, Manet, Sisley –, magyarok közül Mednyánszky – ő világcsavargó volt, de amit megfestett, azt mind át is élte, látta a fényködös vízitájat, a gyöngyházas itatót, az éjszakai tiszai halászatot – kevés más festő mondhatja ezt el magáról. De említhetnénk még Egry Józsefet, a Balaton festőjét is. Legújabbak közül pedig Udvardi Erzsébet Kossuth-díjas festőművész alkot hasonlóképpen. Ez az a vonal, amit én is követek.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.