Kultúra

Fekete István ma is megér egy misét

Fekete István ma is megér egy misét

2010. június 22., kedd
Fekete István ma is megér egy misét
Kérdésre kérdéssel válaszolt. Mikor megkérdeztem Sánta Gábort, a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar irodalomtörténészét, miért kezd el ma valaki Fekete Istvánt kutatni, így felelt: „Maga olvasott Fekete Istvánt? Mikor?” Ami gyerekkori kötelező olvasmány, azt felnőttként nem olvassuk. A Móra Könyvkiadó pedig tipikusan gyerek-, illetve ifjúsági kiadó – magyarázza Sánta Gábor. Ez azt is jelenti egyben, hogy amelyik írónak a Móránál jelentek meg könyvei, az az író elveszett a felnőtt olvasók számára. Az ötvenes évek sajátos világában sok szerző úgy került a Móra Könyvkiadóhoz, hogy jobb híján a politika oda menekítette őket: Mándy Iván, Pilinszky János, Nemes Nagy Ágnes, vagy Fekete István – sorolja az irodalmár. „Pista bácsi, a gyerekeknek írjál valamit” – pedig Fekete István nem ifjúsági író volt. Magát – néhány erdélyi író, köztük Tamási Áronhoz hasonlóan – a tündéri realizmushoz sorolta. Ebben a stílusirányzatban a valóság kulcsszó, ugyanakkor a tündéri jelzőn azt érthette, hogy a világ felett járó szemszögből ír. Egyszerre akarja megmutatni a világot olyannak, amilyen, ugyanakkor olyannak is, amilyennek lennie kellene. Az ötvenes-hatvanas években ez már politizálás nélkül is politizálás volt, hiszen azt sugallta, hogy a jelen nem jó – mutat rá Sánta Gábor. Pozitív végkicsengésű történetei ugyanakkor arra utalnak, hogy az élet lehet akár jó is. Mindig előkerül valamilyen érték is a művekben. A Kelében a szabadságvágy fejeződik ki: 1949-ben írta, amikor eldöntötte, hogy nem megy ki külföldre. A Bogáncs a hazatérés regénye, az 1966-os Huban a képzelet és a valóság összekeveredik, a bagoly bölcsességével a világba kifelé néző, idős szerző szemlélődését közvetíti.

„Nem erre emlékeztem…”

Fekete István az a szerző, akit mindenki ismer, és ahogyan öregszik az ember, egyre inkább vágyik arra a világra, amit az író megrajzol, vágyik szépet, bölcset olvasni, a gyerekkorára emlékezni, és azon meditálni – véli az irodalmár. Sánta Gábor 1999 nyarán egy szemináriumra készülve kezdett el foglalkozni Fekete Istvánnal. Mint mondja, elkezdte újraolvasni a regényeket. „Nem erre emlékeztem. Ez nem ifjúsági regény” – vallja be az irodalomtörténész, aki a kötetekben apró utalásokat talált az akkori politikai-történelmi légkörre. 1957-ben jelent meg először a Tüskevár. Mikor Tutajos horgászás közben leég, saját állapotára célozva megkérdezi nagybátyját, István bácsit, hogy mi lesz holnap, mire ő csak annyit felel: holnap szerda, Ulrik napja. „Irodalmárként tudjuk, hogy semmi nincs véletlenül a szövegben. Mikor van Ulrik napja? Miért szerda?” – tette fel a kérdést Sánta Gábor. Egyetlenegy Ulrik napja van, július 4-e, ami a szabadság napja a nyugati demokráciákban, a Függetlenségi Nyilatkozat aláírásának napja. És július 4. éppen 1956-ban esett szerdára… Feltűnő az az önfeledt derű is, amit sugároz a könyv, 1956 nyara volt ilyen, mikor Rákosit leváltották, és a remény a változásra benne volt a levegőben. A Tüskevár egyébként eredetileg a Matula iskolája címet viselte. Sánta Gábornak meggyőződése, a mostani cím nem csak „földrajzi” megjelölés. „Tüske vár” – formálja kétszavas mondattá az irodalmár a mű címét. Fekete István mintha azt sugallná: ez a világ ilyen, mindenhol tüske vár, vérteződj fel ellene a barátsággal, a tudással, a szeretettel.

Szibériai szél a Téli berekben

A Téli berek Sánta Gábor olvasatában a Fekete-életmű egyik csúcsa, telve Krúdy nyelvét idéző hasonlatkígyókkal. 1958 nyarán készül, ekkor végzik ki Nagy Imrét, ’58 tele pedig különösen hideg volt… „Fekete István nem a Tüskevár folytatását írta meg a Téli berekben, hanem egyszerűen újra megírta előbbi regényét úgy, hogy szereplőit kivitte a hidegbe, ahol el lehet tévedni a nádasban, bele lehet esni a jég alá, meg lehet fagyni vadászat közben” – fejtegeti Sánta Gábor. Most is fontosak maradtak tehát a Tüskevár értékei, a rejtett utalások pedig itt sem maradnak el, a hideg szél ugyanis „szibériai”, hogy „ette volna ám meg a fene a hazájában”… Fekete Istvánhoz szinte alig volt szakirodalom, mint sok kultikus, de nem kanonizált szerző esetében – meséli az irodalmár a Pro Pannonia kiadónál megjelent tanulmánykötetei kapcsán. 1997-ben hunyt el a szerző özvegye, a hagyaték pedig 85 százalékban Ajkára került a Fekete István Irodalmi Társasághoz. A kutakodó szakembernek szerencséje volt: a gyenesdiási Fekete István-kutató, Horváth József összeállított egy nagyon alapos bibliográfiát, így megkönnyítette Sánta Gábor dolgát.

Bizonyítás

A Lazi Kiadó gondozásában immár 25 kötet jelent meg Fekete István műveiből. És amire Sánta Gábor szerint büszke lenne Fekete István: egy összegyűjtött verseskötet is napvilágot láthatott. „Nem volt költő, de gyakran írt verseket, azt vallotta, hogy a vers nemcsak tartalom, de forma is” – összegez a szakember. Még sírverset is írt, amit a laikus kőfaragó lerontva vésett a kőbe. Legutóbb Tűnődések címen megjelent kötetében az irodalomhoz kapcsolódó írásai mellett vadászati statisztikák és gazdatiszti írások sorakoznak… A szöveggondozás nem kevés figyelmet igényelt. Több szövege az Új Idők című szépirodalmi-társadalmi hetilapban folytatásokban jelent meg, olykor le-lemaradtak részek a kéziratokból. További nehézséget jelentett, hogy több különböző írást publikáltak ugyanazzal a címmel. Most szépen sorakoznak a Fekete István életmű gondozott szövegei, és mellettük a tanulmánykötetek. „Azt kellett bizonyítanom, hogy Fekete István megér egy misét…” – vallja az újra felfedezett életmű kutatója.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.