„Összeállt a darab" - így válaszolt kérdésemre Zsuráfszky Zoltán, az augusztus 9-én és 10-én látható szabadtéri produkció, a Benyovszky rendező-koreográfusa a főpróba előtt.
- A próbák tükrében beváltja a darab a várakozásait?
- Összeállt a darab, ehhez a nagyon különleges témához gyönyörűen megértették a táncosok is, hogy én mit szeretnék csinálni, szeretik a zenét, mindenki érti a dolgát, és remélem, hogy most már készen vagyunk. A darab utazik a történelmi időben, a földrajzi térben, és a szabadtéri programjában pedig ősbemutatóként. A nemzetközi néptáncfesztiválra ideérkezett csoportok mind-mind azokról a tájakról jöttek, amelyek
Benyovszky
életének fontos állomásai voltak, felvidéki birtokainak visszaszerzésén át a lengyel forradalom eseményeibe való bekapcsolódásán át, az orosz fogságon, a japán partokon való kikötésen át, majd a Madagaszkárra való érkezésig Franciaországon keresztül.
- A tegnapi közönségtalálkozón hollywoodi élményt ígért a közönségnek. Show-szerű is lesz a darab?
- Nem, megmaradunk a néptánc formanyelvében, de filmszerűen szeretnénk egyes eseményeket megjeleníteni: a plusz negyven fok dacára hógéppel dolgozunk, szibériai vonulás hatalmas bundákban, bábokat is alkalmazunk - ilyen típusú modern, vagy legalábbis olyan eszközöket is használunk, amelyek szokatlanok a néptánctól, de a látványba mindenképpen beleférnek.
- Milyen együtt dolgozni Szarka Tamással?
- Tamással dolgoztunk már együtt, én még tánctanárként, mikor még autentikus zenét játsszó táncházi zenészek voltak. Örömmel hallgattam és figyelem a Ghymes együttes jubileumi évadát. Mi megtaláltuk egymást, Tamás gyökerei, zenei világa, az, hogy a világzene sem áll jelenleg a Ghymes együttestől távol, ez azt hiszem, hogy olyan szabadságot ad egy rendező-koreográfusnak, hogy a Ghymes zenéjére nagyon jó koreográfiát lehet készíteni. Megosztottuk a feladatot, ő természetesen zenei rendezőként a saját zenekarával is dolgozik, de a dramaturgiai elemeket is átbeszéljük vele.
- Sok előkészületet igényelt utánézni a különböző népek táncának?
Ez egy életfelfogás, ez a folyamatos ars poeticám, a munkásságom, de a Benyovszky-darabra nagyon alaposan készülni kellett, alaposan neki kellett feszülni a dramaturgiai pontoknak.
- A saját pályáján most hol helyezné el a Benyovszkyt?
- Körülbelül hat hete fejeztem be az „István, a király" koreográfiáját, és most megszületett a Benyovszky. Egy hét múlva az „István, a király"-koreográfiám a Dóm téri színpadon lesz látható, amire 20-30 ezer embert várunk, a Benyovszkyra ha kétszer négyezer ember kijön, az már nagyon nagy élmény lesz nekem. Igen jelentős esemény az életemben, hogy a Dóm térre kérnek fel. Nagyon szeretek itt dolgozni. 1996-ban a Sámántáncot, 2005-ben a Boldogasszony vendégséget rendeztem, most pedig itt a Benyovszky. Remélem, hogy ezek az elmúlt munkáim, így a Benyovszky alapján is kapok majd új lehetőségeket itt a Dóm téren. Egyáltalán nem végállomásnak tekintem tehát a Benyovszkyt, hanem egy olyan utat látok, aminek nagyon komolyan ki vannak jelölve a pillérei, és ezen a Benyovszky egy nagyon erős pillér: nagyon sok újszerű dolog, megoldás született benne, az ősbemutató ereje, az új zenéje, a vadonatúj koreográfiája, mind hallatlanul fontossá teszik számomra a ezt a bemutatót. Nagyon köszönöm a kollégáimnak,
Simoncsics Jánoséknak
, hogy segítették a munkámat, köszönöm a szabadtérinek,
Bátyai Edina
igazgatónőnek a lehetőséget. És köszönöm a szólistáknak, a táncosaimnak, munkatársaimnak a világosítóktól a díszlettervezőkig, mind-mind olyan fontos feladatokat látnak el, amik nélkül nem jön létre a darab, a háttérben dolgozó kollegák nélkül, hiszen nemcsak
Rátóti Zoltán,
Szarka Tamás és
Zsuráfszky Zoltán
kell ehhez a darabhoz, hanem ezek az emberek a munkájukkal ott ragyognak a Dóm téren - ezt köszönöm mindenkinek...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.