Múltidéző: egy évtizede áll a tápai komp

Évszázados történelme volt a tiszai átkelőnek

Egyes források szerint a tápai rév már a 16. században is üzemelt, és biztosította az átkelést Tápé és Tápairét között a Tiszán. 2011-ben az M43-as autópálya átadásával jelentősen lecsökkent a komp forgalma, ezért két évvel később megszüntették. A helyiek azóta is bánják, mert akinek nincs autója, kénytelen több tíz kilométeres kerülőt tenni Algyő felé, hogy bejusson Szegedre. A napokban volt éppen 10 éve, hogy a kompot nyugdíjazták.

Egyes források szerint a tápéi rév már 1528 óta létezett. A komp eleinte tölgyfából, bordázata akácból készült. Az utolsó tápéi fakomp a legnagyobb vízi jármű volt a Tisza alsó szakaszán: bálványa majdnem 24 méter, szélessége 8 méter volt. Kézzel és száraz tekerővel, gugorával húzták egyik partról a másikra. Az állatokat a kis kompon, a fogatokat a nagy kompon juttatták át a túlpartra. A rév számára a kompok és a dereglyék a szegedi hajóépítő telepen készültek.
Pontonhíd, majd komp
Tápé lakossága valamikor az 1950–60-as években saját pénzből vett magának egy pontonhidat, amely egyszerre egyirányú közlekedést tett lehetővé a Tiszán: hogy mikor melyik irányból haladt a forgalom, azt táblával szabályozták. Az 1970-es években – amikor Tápét közigazgatásilag Szegedhez csatolták – a pontonhidat felváltotta a komp, amelynek két menetrendje volt. A téli időszakban reggel 7 órától délután 16 óráig, nyaranta pedig reggel fél 7-től este 19 óráig közlekedtek.

Mindkét esetben félóránként közlekedett oda-vissza a két part között, de volt egy rövid periódus a 2000-es évek elején, amikor óránként közlekedett, illetve olyan is, amikor a tápéi oldalról minden egész órakor, a tápairéti oldalról pedig minden félórakor indult. A hajózási törvény értelmében a kompok napkeltétől napnyugtáig közlekedhettek. Az átmeneti időszakok a tavaszi-őszi időszakok idején voltak, amikor a nappalok hossza csökkent vagy növekedett, ehhez mérten csökkentették, illetve növelték a közlekedési időtartamot 1– 1 órával. A két véglet a téli és a nyári menetrend ideje volt, azon túl, illetve a téli menetrendnél sosem közlekedett rövidebb ideig.
Komp helyett autópálya
2011-ben az M43-as autópálya – és az annak részét képező Móra Ferenc híd – átadásával lecsökkent a komp forgalma, mert a sztráda közvetlenül Maroslele és a Rákóczitelep mellett halad el, ezzel rövid és folyamatos útvonalat biztosítva Szegedre. A komp utasforgalma olyannyira lecsökkent, hogy két évvel később, 2013. december 2-án a tápéi kompátkelő megszűnt a Tiszán, pedig sokan igényt tartanak rá a mai napig.

Újraindulhat?
Tény, hogy sokak életét megkönnyítette az autópálya, ugyanakkor a komp megszűnésé azoknak okoz nehézséget, akiknek nincs autója, vagy éppen nem akarnák azt használni a kirándulásukhoz. A Tápairét mindennapja nehezebbek lettek a komp nélkül, így egyre kevesebben élnek már ott. A komp újraindulása az elmúlt tíz évben is folyamatos téma volt, legutóbb másfél éve a Délmagyar írt arról, hogy a Maroslele polgármestere, Drimba Tibor tesz meg mindent azért, hogy újra legyen kompközlekedés Tápénál. Mint írták, a település vezetője úgy gondolja, ha a gépjárműforgalom számára nem is, de a gyalogos- és a kerékpáros közlekedésnek érdemes lenne újból beindítani a kompot. Persze az időjáráshoz igazodva, nagyjából májustól októberig, elsősorban turisztikai szempontokat figyelembe véve.
