Évszázados történelme volt a tiszai átkelőnek
Egyes források szerint a tápai rév már a 16. században is üzemelt, és biztosította az átkelést Tápé és Tápairét között a Tiszán. 2011-ben az M43-as autópálya átadásával jelentősen lecsökkent a komp forgalma, ezért két évvel később megszüntették. A helyiek azóta is bánják, mert akinek nincs autója, kénytelen több tíz kilométeres kerülőt tenni Algyő felé, hogy bejusson Szegedre. A napokban volt éppen 10 éve, hogy a kompot nyugdíjazták.
Egyes források szerint a tápéi rév már 1528 óta létezett. A komp eleinte tölgyfából, bordázata akácból készült. Az utolsó tápéi fakomp a legnagyobb vízi jármű volt a Tisza alsó szakaszán: bálványa majdnem 24 méter, szélessége 8 méter volt. Kézzel és száraz tekerővel, gugorával húzták egyik partról a másikra. Az állatokat a kis kompon, a fogatokat a nagy kompon juttatták át a túlpartra. A rév számára a kompok és a dereglyék a szegedi hajóépítő telepen készültek.
Tápé lakossága valamikor az 1950–60-as években saját pénzből vett magának egy pontonhidat, amely egyszerre egyirányú közlekedést tett lehetővé a Tiszán: hogy mikor melyik irányból haladt a forgalom, azt táblával szabályozták. Az 1970-es években – amikor Tápét közigazgatásilag Szegedhez csatolták – a pontonhidat felváltotta a komp, amelynek két menetrendje volt. A téli időszakban reggel 7 órától délután 16 óráig, nyaranta pedig reggel fél 7-től este 19 óráig közlekedtek.
Mindkét esetben félóránként közlekedett oda-vissza a két part között, de volt egy rövid periódus a 2000-es évek elején, amikor óránként közlekedett, illetve olyan is, amikor a tápéi oldalról minden egész órakor, a tápairéti oldalról pedig minden félórakor indult. A hajózási törvény értelmében a kompok napkeltétől napnyugtáig közlekedhettek. Az átmeneti időszakok a tavaszi-őszi időszakok idején voltak, amikor a nappalok hossza csökkent vagy növekedett, ehhez mérten csökkentették, illetve növelték a közlekedési időtartamot 1– 1 órával. A két véglet a téli és a nyári menetrend ideje volt, azon túl, illetve a téli menetrendnél sosem közlekedett rövidebb ideig.
2011-ben az M43-as autópálya – és az annak részét képező Móra Ferenc híd – átadásával lecsökkent a komp forgalma, mert a sztráda közvetlenül Maroslele és a Rákóczitelep mellett halad el, ezzel rövid és folyamatos útvonalat biztosítva Szegedre. A komp utasforgalma olyannyira lecsökkent, hogy két évvel később, 2013. december 2-án a tápéi kompátkelő megszűnt a Tiszán, pedig sokan igényt tartanak rá a mai napig.
Tény, hogy sokak életét megkönnyítette az autópálya, ugyanakkor a komp megszűnésé azoknak okoz nehézséget, akiknek nincs autója, vagy éppen nem akarnák azt használni a kirándulásukhoz. A Tápairét mindennapja nehezebbek lettek a komp nélkül, így egyre kevesebben élnek már ott. A komp újraindulása az elmúlt tíz évben is folyamatos téma volt, legutóbb másfél éve a Délmagyar írt arról, hogy a Maroslele polgármestere, Drimba Tibor tesz meg mindent azért, hogy újra legyen kompközlekedés Tápénál. Mint írták, a település vezetője úgy gondolja, ha a gépjárműforgalom számára nem is, de a gyalogos- és a kerékpáros közlekedésnek érdemes lenne újból beindítani a kompot. Persze az időjáráshoz igazodva, nagyjából májustól októberig, elsősorban turisztikai szempontokat figyelembe véve.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.