Közélet

Vigyázz, villamos!

Vigyázz, villamos!

2022. november 8., kedd
Vigyázz, villamos!

Magyarországon, a nagyvárosi közlekedéshez hozzátartozik a kötött pályán közlekedő jármű is. Hazánkban Szeged mellett a fővárosban, Miskolcon, Debrecenben van villamosforgalom, éppen ezért a KRESZ-ben egyértelműen benne van, hogy milyen forgalmi helyzetben van a villamosnak elsőbbsége. Szegeden szinte minden héten akad olyan baleset, ami figyelmetlenségből következik és az egyik szereplője a villamos vagy a tram-train.

Ez az ami nagyon sokszor elfelejtődik és kisebb-nagyobb balesetet okoz.

Szegeden van néhány olyan kereszteződés, ahol „speciálisan” kell eljárni a villamossal szemben. -Kétlencsés fényjelző készülék vagyis „fedező jelző” van a vasútállomásnál, a Bokor utcánál, a Boldogasszony sgt-on, Rókuson, a Pulz utcai kereszteződésben, a Glattfelder téren, a József Attila sugárúton a város felé érkezve, valamint a Széchenyi tér sarkán a bíróságnál-sorolta Majoros Gabriella gépjárművezető-oktató. Ebben az esetben viszonylag egyszerű dolga van annak aki keresztezi a villamos útját: ha sárga fény villog, kellő körültekintéssel haladhat tovább az úton.

KÖNNYEN ÉSZREVEHETŐ A VILLAMOS

Azt hinné az ember, hogy a villamost nagyon könnyű észrevenni, hiszen nagy és hosszú. A PESA típusú járművek üresen 41 tonnássak, utasokkal 60 tonna körül vannak és 30 méter hosszúak, a Tram train 37 méter, utasokkal akár 90 tonna is lehet – szinte hihetetlen, de nem telik el hét, hogy a figyelmetlen autós nem veszi észre. A villamosok fékútja a 3-5-szöröse is lehet a gumikerekes járműveknek, azaz a egy apró figyelmetlenség könnyen bajt okoz. Egy-egy olyan baleset, ami a villamossal való összetalálkozásból következik, megbéníthatja jó időre a villamos- és gépjármű forgalmat is, mivel ilyen esetekben kötelező a helyszínelés, ami akár 1-2 órát is igénybe vehet, függetlenül attól, hogy milyen sérülés történt a járműveken, esetleg az utasokkal.


Van a városban egy olyan hely, ahol viszont az egyéb járműveknek van elsőbbsége a villamossal szemben, ez pedig a Bem utca, ahol a megállóból a villamos kanyarodik balra, a vasútállomás felé. -Itt a villamos ad az úton egyenesen haladóknak elsőbbséget -figyelmezetettt Majoros Gabriella. -Ezen a helyen nagyon sokan a villamos sínre érkezek a körforgalomból, pedig itt a sínpár mellett van kialakítva egy-egy forgalmi sáv-tette hozzá.

A körforgalmakban még nagyobb körültekintés szügséges

Szegeden több olyan körforgalom van, amit keresztez a villamospálya. Itt speciálisan minden esetben a villamosnak van elsőbbsége. -A körforgalomba való behajtás előtt érdemes meggyőződni mindkét irányba arról, hogy érkezik-e villamos. Sajnos a járművezetők időnként hibáznak, előfordul, hogy a jármű holtterében megbújik egy kerékpáros, gyalogos, vagy rollerral közlekedő ember, de azért a villamos kifejezetten feltűnő és nagy jármű ahhoz, hogy észrevegyük-mondta a gépjárművezető-oktató.

MIKOR VAN ELSŐBBSÉGE A VILLAMOSNAK?

-Sokan régóta azt hallják, hogy a „villamosnak mindig elsőbbsége van”, ami téves-figyelmeztet Majoros Gabriella gépjárművezető-oktató. -Például az olyan kereszteződésekben, ahol az egyik út alá van rendelve a másiknak, ott a villamosnak ugyanúgy van elsőbbségadás kötelező táblája. Ezen kívül, ha villamos keresztezi az utat, akkor az úgynevezett „fedező jelző”, vagyis a villamos pályát védő kétlencsés jelzőberendezés van, ami villogó sárga, folyamatos sárga és utána piros (TILOS) jelzéssel biztosítja a villamos elsőbbségét. Ha a villamos pályán párhuzamosan haladunk és keresztezni fogjuk azt, akkor mi adunk elsőbbséget a villamosnak, illetve a villamos síneken közlekedő közösségi közlekedés egyéb járműveinek is. Tehát, mielőtt az ember keresztezi a villamos pályát, ezt a viszonyt kell letisztázni, vagyis körültekinteni, ha balra kanyarodáskor a sínpárt fogja keresztezni. A sínek mellől indulva a következő módon érdemes ezt megtenni: körültekintés és jelzés után megállni a villamos pályával párhuzamosan, egyenes kormánnyal, majd meggyőződni róla, hogy nem érkezik e a villamos pályán jármű és utána kell végrehajtani a balra kanyarodást, vagy megfordulást. Fontos, hogy egyenes kerekekkel álljon, mert ha mögötte lévő véletlenül nem tud megállni és előrébb löki, akkor előre és nem a sínre tolja a másik járművet. A villamos valamennyivel szélesebb jármű, mint a sínpálya, tehát a pálya mellett lévő útburkolati jelek segítenek a villamos szélességének meghatározásában. A járművezető pedig nemcsak a visszapillantó tükrökbe, hanem a jármű holtterébe is nézzen, mielőtt hozzá fog a manővernek.„Az elsőbbséggel rendelkező járművet nem kényszeríthetjük haladási irányának, vagy sebességének hirtelen megváltoztatására.” Márpedig a villamos hirtelen fékezni nem tud, mivel a tömege és a menettulajdonságai, - vagyis a fém kereke a fém sínen - alkalmatlanok a hirtelen fékezésre, sebességének drasztikus csökkentésére-összegezte a szabályokat a szakember.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.