Közélet

Ismét van tengeri kikötője Magyarországnak

Ismét van tengeri kikötője Magyarországnak

2021. február 1., hétfő
Ismét van tengeri kikötője Magyarországnak

A portál cikke emlékeztet arra, hogy Szijjártó Péter külügyminiszter 1,5 évvel ezelőtt jelentette be a vásárlást, ám a tranzakciót csak most sikerült lezárni. Az olasz cégadatbázis tanúsága szerint a koncessziót birtokló, Aquila nevű olasz cég december 17-én került a kikötői projektre létrehozott magyar állami zrt, az Adria Port 100 százalékos tulajdonába. Egyúttal ezen a napon az Adria Port tőkéjét 1,8 millióról 16,8 millió euróra emelte a tulajdonosi jogokat gyakorló minisztérium. Ezt november végén csoportosította át a Gazdaságvédelmi Alapból, 5,4 milliárd forint értékben.

A kikötővel azonban lesz még munka használatbavétel előtt. "A kikötő és a mögé tervezett logisztikai központ kialakítása előtt kármentesíteni kell a 300 méteres partszakaszt. De – legalábbis az olasz sajtó értesülései szerint – még előbb egy örökségvédelmi eljárást is le kell folytatni, aminek adminisztrációja akár egy évet is igénybe vehet" - írja a lap.

"Az eljárás valójában egy, a területen átfolyó patakkal kapcsolatos közigazgatási eljárás, mely érdemben nem akadályozza a projekt előkészítését" – állítja ezzel szemben a külügyminisztérium, a tárca azt is hozzátette: a terület fejlesztéséről még meg kell állapodni az olasz hatóságokkal, csak ezt követően kezdődhet majd a kivitelezés.

A hírek szerint a terület fejlesztéséhez a magyar állam az uniós helyreállítási alap forrásait venné majd igénybe.

A lap azt is írja, hogy a terület egyik részéért és a kikötői koncesszióért (amely az Aquila nevű leánycégben van) 15 millió eurót fizetett Magyarország, vagyis összesen 9 milliárd forintot. Egy másik területért pedig 10 millió eurót fizetett a kormány.

Magyar kikötő magyaroknak

A magyar kikötő a magyarországi vállalatok számára megbízhatóságot és kiszámíthatóságot jelent majd, ami üzleti megtérülést garantál a magyar cégeknek, Trieszt pedig az egyik legközelebb fekvő tengeri kikötő Magyarországhoz képest - magyarázta még 2019-ben Szijjártó Péter.

A magyar kikötővel Magyarország erősödik, hiszen a gazdaságnak és a vállalkozásoknak alapvető érdeke, hogy legyen egy magyar kijárat a tengerre. A megtérülés pedig már most nyilvánvaló a kikötőt övező érdeklődés alapján. A magyar és nemzetközi cégek a raktározásért, logisztikáért, szállítmányozási szolgáltatásért jelentős összegeket fognak fizetni, ami egyértelműen jó a magyar nemzetgazdaságnak

- közölte akkor a külügyminiszter. Hozzátette azt is, hogy a trieszti kikötőt azok a közepesnél nagyobb hajók tudják használni, amik a magyarországi vállalatok számára fontosak. A legnagyobb hajók a bevett gyakorlat szerint Rotterdamba vagy Pireuszba hajóznak be, ott kisebb hajókra pakolják az árut, ami így jut el többek között Triesztbe. A folyamat pedig visszafelé is így működik. Vagyis a hazai vállalkozások számára minden lehetőség adva lesz Triesztben.

Szijjártó szerint az elmúlt években négyszeresére nőtt Trieszt és Magyarország között az áruforgalom, ma már legalább naponta konténervonat közlekedik Trieszt és Magyarország között. A jövőben ennek a megduplázódását várják a kikötő üzembe helyezésétől.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.