1889, Párizs: megnyílik a nagy francia forradalom centenáriumára időzített világkiállítás. Két magyar festő is ott van az érdeklődők között: Feszty Árpád és Spányi Béla.
Nem véletlenül, hisz nagy utazók ők, Bécs, Zágráb, München, Velence, Firenze, és persze az észak- francia kultúrsziget, annak is az ékköve, ezeket bejárják, hogy tanuljanak. És sikert aratnak: szinte előbb lettek nagynevűek odakint, mint idehaza, ha ez kissé túlzó is. Megrendelésük, mindenesetre, volt bőven innét is, onnét is. És díjból is jutott.
Feszty ÁrpádSzóval a két sikeres festő mustrálja – mi mást – a képeket, a nagy pannókat, és egyszer csak elébük tárul egy gigantikus méretű panoráma, a Stevens és Gervex művészpáros munkája, az Egy évszázad története. Ez az első olyan vászon, amin más-más időpontokban és helyszíneken játszódó események együtt jelennek meg. Mindkét festőre nagy hatással van a látvány: egy évszázad 641 kiemelkedő francia személyisége tűnik fel a képen, ez a „zsenik arcképcsarnoka”, azoké, akik száz év történelmét képviselik. Hazatérnek, eszelnek. Különösképp Fesztyt izgatja a dolog. A bibliai vízözönt festené meg, de apósa, Jókai Mór azt tanácsolja, a közelgő millenniumra tekintettel a honfoglalás legyen a téma. Toborzás indul a baráti körben: húsz művész társul a feladatra. Sokféle stílust képviselnek, de s feladat is sokrétű, a romantikát, a historizmust képviselő, történelmi tablókat kedvelő Fesztytől a tájképfestészetben remeklő Spányiig mindenki megleli a magának valót. Három év munka, és elérkezik 1894 tavasza. Kész a mű. Május 13-án, pünkösdünnepen, a mai Szépművészeti Múzeum helyén összeácsolt kerengőben bemutatják A magyarok bejövetele címet viselő óriást: a 113 méter hosszú, 15 méter magas panorámaképet. Több mint kétezer alak jelenik meg, a honfoglalás számos pillanata elevenedik meg a roppant méretű vásznon.
Az elmúlt 126 évben a kép sok gyötrelmet megélt, szétdarabolták, nyolc méteres sávokra szabdalták, megsérült, beázás után javítani kellett, többször utaztatták, a londoni világkiállításra például – mindez csak rontott a művön. Aztán a 90-es évek hozza a kép számára a megváltást: egy sokat próbált lengyel restaurátor csapat veszi kezelésbe. És 1995-re elkészül végleges bemutatóhelye is Ópusztaszeren. A sokat hányódott óriáskép hazatért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.