Egy nagy, rendszerváltás idején játszódó királydrámára vár Dörner György, az Új Színház vezetője. A színész hisz a magyar darabokban, abban viszont nem reménykedik, hogy az őt kinevezésekor támadók valaha is elnézést kérnek tőle. A SZEGEDma klub rendezvénye előtt beszélgettünk Dörner Györggyel
- 2012-ben kinevezése az Új Színház élére hatalmas vihart kavart, mostanában viszont nem hallunk arról, hogy tiltakoznának a személye ellen. Mi történhetett? Elfogadta végül Önt a szakma, a közönség?
- A hallgatás oka az lehet, hogy a mea culpázás, a bocsánatkérés nem jellemző rájuk, ezért inkább csöndben maradnak. A közönség viszont hangosan tetszést nyilvánít nevetéssel, tapsolással.
- Ez látszik a látogatottsági adatokban is?
- Ugyanolyan, mint bármely más pesti színházban, előadásonként nyolcvan és száz százalék közötti.
- Mi kell a fővárosi közönségnek, hogy ezt elérjék? Drámák, vígjátékok?
- A közönség ízlését nehéz kitalálni. A választás nálunk a magyar szerzőkre korlátozódik, ami szinte ugyanolyan korlátlan lehetőségeket kínál, mintha a világ összes művéből válogathatnánk. Szóval a nézők jönnek, élvezik. Mi nem utánjátszók vagyunk, nem a nyugati szerzők sikerdarabjait reprodukáljuk. Igyekszünk olyanokat játszani, akiknek alkotását talán még nem is adták elő… Kodolányi János-darabot nem tudom, mikor vittek utoljára színpadra. Nagy a paletta, a klasszikusok, mint Jókai, Mikszáth, Gyurkovics mellett kortársak műveit is játsszuk Gyökössy Zsoltét, Kocsis Istvánét, Kulcsár Lajosét.
- A kortárs alkotásokból van elégséges merítés?
- Igen, van. S ahogy nőnek fel a fiatal tehetséges drámaírók, ebből csak egyre több lesz. Várok már egy olyan drámát, amely a rendszerváltás környékén a felsőbb osztályok világába kalauzol el, Shakespeare-rel élve: királydrámákat szeretnék látni. Azonban még egybe sem botlottam bele. Egyelőre az alsóbb rétegeket mutatják be, a lepusztulást, a csőlakók, a nincstelenek életét. Úgy tűnik, hogy ezt jobban szeretik, vagy éppen jobban ismerik a szerzők. Talán eleddig nem bírtak bepillantani azokba a történésekbe, amelyek felsőbb vezetés köreiben zajlottak.
- Vagy éppen félnek azoktól, akik a rendszerváltás környékén meggazdagodtak?
- Aki fél, az ne írjon drámát, ne csináljon semmit, húzódjon be egy szobába, s szenvedje át az életét! Aki fél, annak az élete nem egész. A mai drámában nevén nevezik a szereplőket, vagy csak éppen eltérnek a nevek, elég könnyen felismerhetőek. Lehet, hogy az ettől való félelem is belejátszik a helyzet kialakulásába. Talán majd egyszer jön egy felbátorodás, s mindenki ontja majd a történeteket a ’80-as és a ’90-es évekről.
- A közönség nyitott ezekre a kortárs művekre?
- Ők mindenre nyitottak, ami jó, sőt, még arra is, ami rossz. (nevet)
- A színházigazgatói munka ilyenkor felelősséggel is jár. Mit tesz, akkor, ha a darab rossz és a nézők szeretik, vagy éppen az előadás jó, de a közönség nem rajong érte?
- Nehéz ezt eldönteni, ilyenkor erőlködök. Szörnyen nehéz a közönségnek Németh Lászlót játszani. Előadtuk a Bodnárnét, amely véleményem és Németh László véleménye szerint is a legjobb drámája. Zseniális történet, a kiváló színészek príma előadást generáltak. Nem tudom, mi a baj Németh és a néző kapcsolatával, de ha ennek a véres kriminek a főszereplőjét nem Bodnárnének, hanem Mrs. Doughertynek hívnák, s egy alföldi falu helyett Oklahomában játszódna, akkor már talán vonzóbb lenne a nézőknek. Szabó Magdától Az a szép, fényes napot sem tudtuk elégszer játszani. Pedig, ha minden nap előadnánk, az is kevés lenne, olyannyira szenzációs a darab! Kézzel fogható a témája: Géza fejedelem, István király, Gyula az Európához csatlakozás előtti napon. Véres gyilkosságok a kereszténység felvétele előtt. S lám, most hol tartunk most Európában?!
- Készül újdonságokkal is az Új Színház, hamarosan bemutatják a Ricse, Ricse, Beatrice című darabot, ahol Nagy Feró saját magát játssza.
- Igen, jelenkori önmagát játssza, a fiatalkori énjét pedig Kulkó József. Jelenleg tanulják a dalokat a színészek, a zenekar művei csupán első hallásra tűnnek egyszerűnek. A filmbetéteket leforgatták, készülnek a díszletek, a jelmezek. Két zenekar lesz, az egyik a valódi Beatrice, a másik a színészekből álló, akik a régi bandát alakítják. Érdekes lesz, bemutatjuk a rockerek és a kommunista államhatalom viszonyát erősen humoros formában. Remélhetőleg, egyik röhögésből esünk a másikba, élvezzük a Ricse-dalokat, s közben találkozunk a hősünket akadályozó és segítő személyekkel, ahogy ez egy drámában szokás.
- Ezen kívül milyen darabokat ajánlana az Új Színház várható repertoárjából? Milyen újdonságokkal készülnek?
- Februárban mutatjuk be Herczegh Ferenc Bizánc című művét, amely egy beszédes színdarab, hiszen a város a keresztény világ központja volt. Konstantin császár idején jöttek a muszlimok, szétverték mindezt, s csupán nevében maradt meg Konstantinápolynak. Mára ez sem maradt meg, Isztambulnak hívják. Úgy érzem, napjainkban is rohanunk a bizánci történet vége felé. Ha Európa nem ébred fel, akkor egy nap valóban arra fog kelni, hogy bilibe lóg a feje, s ez az ágytál félhold alakú. Keresztet, hitet, erkölcsöt nem fognak találni. A híreket böngészve azt látom, már most sem jobb a helyzet.
- Üzenni kíván a darabokkal napjaink emberének?
- Igen, az aktualitás az örök. Nem az az aktualitás, hogy Kovácsné leszúrta a kislányát, hanem az, hogy a jó Isten és az Ördög harcol az ember lelkéért nap, mint nap. S Kovácsné lelkéért is harcol az Isten és az Ördög, aki leszúrta a kislányát. Ha igazi bűnbánatot gyakorol, akkor megbocsát neki Isten, ha nem, akkor végleg az Ördögé lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.