Közélet

A migrén hatásait vizsgálták Szegeden – Már a tanulás is nehezebben megy a betegeknek

A migrén hatásait vizsgálták Szegeden – Már a tanulás is nehezebben megy a betegeknek

2017. július 23., vasárnap
A migrén hatásait vizsgálták Szegeden – Már a tanulás is nehezebben megy a betegeknek
agykutatas01_gs

A migrénnel küzdők nehezebben tanulnak, a felidézés, továbbá a megtanultak alkalmazása során is gyengébben teljesítenek az egészségesekhez képest – erre jutott a Nagy Attila egyetemi docens vezette csapat a Nemzeti Agykutatási Program pályázata révén. Az okok között lehet, hogy a betegség hatására visszafordíthatatlan folyamatok indulhatnak el az agyban, s bizonyos idegpályák tönkremehetnek.

Több mint 300 egészséges és mintegy 40 migrénnel küzdő embert vont be kísérleteikbe a

Nagy Attila

egyetemi docens, a Szegedi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar Élettani Intézetében működő Szenzomotoros Kutatólaboratórium vezetője és csapata, akik a tanulás korlátait és a migrénes fejfájás okozta károk közötti összefüggéseket kutatták.

- Hogyan merült fel, hogy a migrénnek köze lehet ahhoz, hogy mennyire hatékonyan tanulunk, és ezt az összefüggést hogyan lehet mérni?

- Laboratóriumunk kutatási központjában nem az agykéreg, hanem a mélyagyi struktúra áll, a törzsdúcokra fókuszálunk, a fehérállományban levő idegsejt csoportokat vizsgáljuk. Alapvetően az élettani tulajdonságait vizsgáljuk a törzsdúcrendszernek, elektromos tulajdonságait, illetve az érző- és a mozgatóinformációkban betöltött szerepét. De ezen képletek kapcsolatba hozhatóak kognitív funkciókkal is. Ismert, hogy az ehhez a mélyagyi struktúrákhoz futó idegpályák is károsodnak bizonyos idegrendszert érintő betegségeknél, s így kapcsolódik a laborunk őstémája a kognitív funkciók vizsgálatával. Az ismert, hogy migrénes betegeknél az idegpályák, a fehérállomány kötegek összemennek. Ha ez a pálya sorvadást mutat, akkor logikusan feltételezhető az, hogy ez okoz valamilyen funkcionális elváltozást is, így vezetett el a tanulási képességi vizsgálatokhoz a kutatásunk.

- Mit taníttattak meg az alanyokkal, miből állt a kutatás?

- A tanulásnak egy egyszerű formáját, a visszajelzésen alapuló pártanulást választottuk, amely során két egymástól független ingert kellett összekapcsolnia és megtanulnia az embereknek, és az összekapcsolás helyességéről visszajelzést is kaptak. A tesztfázisban a megtanult párokra kérdezett rá a program, ám ekkor már nem volt visszajelzés arra nézve, hogy jól válaszolt-e az alany. Olyan párosítást is kérdezett a gép, amit korábban nem mutatott meg, ám ha a szabályt megtanulta az illető, akkor ki tudja következtetni, vagyis itt arra voltunk kíváncsiak, hogy tudja-e a szabályt alkalmazni az illető.

nagy_attila_agykutato04_gs

Az tudott, hogy a kisiskolás korig fejlődik a pártanulás, ellenben a felidézés, vagyis a visszakérdezés, illetve a generalizáció, amikor az ismeretlen párokat kell kitalálni, abszolút egyénfüggőek, a 4 éves ugyanolyan szinten csinálja, mint a 70 éves. Nagyszámú kontrollvizsgálatot végeztünk egészséges embereken, több mint 300 fő felvételeivel rendelkezünk, emellett körülbelül 40 klasszikus migrénes személyt vontunk be a kísérletekbe. A migrénes populációhoz illesztettük hozzá nemben, korban, iskolai végzettségben, IQ-szintben az egészséges populáció eredményeit, s azt néztük, romlik-e a tanulás, a felidézés és a generalizáció.

- Ezt miként lehet összehasonlítani és milyen eredményre jutottak?

- Matematikai-statisztikai elemzést használtunk. A hippokampusz érintettsége miatt azt feltételeztük, hogy a felidézés és a generelizáció biztosan jelentősen romlani fog, viszont a törzsdúcrendszer érintettsége kérdéses volt, hogy látható-e funkcionális elváltozás annak működésében a kognitív folyamatos során. A teszt folyamán alkalmazott pártanulás elsődlegesen a törzsdúcrendszerhez köthető, míg a felidézés és a következtetés elsődlegesen a hippokampuszhoz. Érdekes volt számunkra, hogy már a tanulás is jóval rosszabbul ment a migréneseknek, a viszonylag egyszerű összefüggéseket is rosszabbul ismerik fel egészséges társaikhoz képest, különösen azok, akik régóta küszködnek migrénes problémával.

- Mi mindenre lehet felhasználni a kutatási eredményüket?

- Mi alapkutatással foglalkozunk, attól függetlenül, hogy klinikai mintát is alkalmazunk. Meg szeretnénk érteni, hogy ez az egész betegség miként is alakul ki, így ezek a kutatások ehhez és a betegség lefolyásának megértéséhez járulnak hozzá. A migrén nagyon komplex, és ha tudnánk, hogy mitől alakul ki, és milyen agyterületeket érint, onnantól kezdve a kezelést is hatékonyabbá lehetne tenni. Több benyújtott pályázatunk is van, a tanulási folyamatok és a migrén kapcsolatát például gyerekeknél is vizsgálnánk, amiből az derülhet ki, hogy a migrén egy állapot, vagy az agyban folyamatosan, kóros elváltozásokat okozó betegség. Eredményeink azoknak a munkáját segíti, akik magával az aggyal foglalkoznak, illetve azokét, akik a kognitív folyamatokkal, a tanulással, de hosszú távon, ha megértjük, milyen változások is történnek a migrén során, akkor a neurológia is használható információkat kaphat.

- Ez a kísérlet is pályázatból valósult meg, hogyan tovább?

- Eddig szerencsés helyzetben voltunk, amióta ezt a kutatócsoportot irányíthatom, folyamatosan volt pályázati pénzünk, most is van futó projektünk a Nemzeti Agykutatási Program támogatásával. Be van adva másik pályázatunk is, ami két részre bontható: az egyik klasszikus élettan állatkísérletekkel, a másik pedig olyan kutatási program, ami csak humán kutatásokat tartalmaz, s nyitja az ollót a migrénen kívül egyéb más neurológiai, pszichiátriai megbetegedések irányába. Ez utóbbinál már olyan tanulással összefüggő vizsgálatokat is végeznénk, amelyek a hangingerek által irányítottak, továbbá az úgynevezett multiszenzoros tanulást, vagyis fény és hang párosát próbáljuk taníttatni az emberekkel. A migrénhez kapcsolódóan gyermeket is vizsgálnánk, amelyhez etikai engedéllyel már rendelkezünk. Az érdekli a kutatócsapatunkat, hogy a migrén egy állapot vagy egy folyamatosan romló dolgot eredményez. Ha látnánk ugyanazon elváltozásokat a 6-8 éves gyerekeknél, mint a most vizsgált felnőtt migrénes csoportnál, akkor megállapítást nyerhetne, hogy magával a migrénnel összefüggő dologról van szó. Ha azonban a gyerekeknél még nem figyelhető meg a rosszabb tanulási, felidézési és generelizáció, akkor az nyerhetne bizonyítást, hogy a kor előrehaladtával, a rohamok számával, gyakoriságával és súlyosságával akár idegleépüléssel járó betegségről beszélhetünk.

nagy_attila_agykutato01_gs

- A törzsdúcrendszert vizsgálják, erre az agyi területre a migrén és a tanulási képességek összefüggésein kívül más betegségeknél is érdemes lenne fókuszálni?

- Pszichiátriai vonalon evésszavarosok bevonását tervezzük,bulímia és anorexia esetében ismert, hogy az említett agyi területen zavarok vannak, de kényszerbetegek is érintettek, akárcsak a borderline személyiségzavarban szenvedők, illetve a Tourette-szindrómás esetek, amelynek kialakulása szintén agy magok elváltozásával összefüggésbe hozható kórkép.

- A kutatási témáknál van mód arra, hogy a csoport a saját érdeklődési területén maradjon, vagy valamiképp alkalmazkodni kell úgymond a trendekhez?

- Az egyéni kutatások ideje már rég lejárt, mindenütt csapatmunkáról van szó. Van, aki a szoftvert, más a hardvert programozza, megint csak más készíti felvételeket, majd elemzik az adatokat. Nem állítom, hogy nem nézzük meg, mik a trendek, de szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hiszen hippokampusz agyonkutatott, a törzsdúcrendszer azonban szabadabb pálya, bőségesen van benne fantázia. Az egyes idegsejtek működésének vizsgálata számomra nagyon érdekes, amikor egy elektródát oda tudok az idegsejt mellé tenni, s mérni tudom, ezek azonban nehezebben eladható kutatások, a humán vizsgálatok mindig sokkal nagyobb nyilvánosságot kapnak, még ha kisebb az eredmény, akkor is nagyobb a visszhangja, mint egy állatkísérletnél. A mai tudománynál megfigyelhető, hogy összemosódnak a tudományágak, határterületi ágak alakulnak ki, gondoljunk csak a biomatematikára, bioinformatikára, mi is ezekbe az irányokba próbálunk mozdulni. Az agyi jelek elemzésében látok fantáziát, mert ez humánerőforrás-igényes, ellenben a pénzügyi igénye eléggé alacsony. Remélem, hogy Magyarországon egy egyre jobban előtérbe kerül, hogy a multidiszciplinaritás felé halad a világ, s ehhez fognak igazodni a kutatási projektek is.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.