Közélet

Tóth I. János: Főállású szülőkkel a 2,1-es termékenységi arányszámért

Tóth I. János: Főállású szülőkkel a 2,1-es termékenységi arányszámért

2017. március 23., csütörtök
Tóth I. János: Főállású szülőkkel a 2,1-es termékenységi arányszámért
csaladi _nap_ujszeged15_gs

A főállású szülő intézménye a születéstámogató (pronatalista) népességpolitikai eszközök számát bővíti. Ez az intézmény, véleményem szerint, az utolsó reményünk arra, hogy a 2,1-es termékenységi arányszámot elérjük - írja Tóth I. János. A szerzőnek a Családtudományi Platform (CSTP) 2017. március 23-i budapesti találkozóján elhangzott előadásának szerkesztett változata.

A főállású szülőség legyen egy új típusú közalkalmazotti állás, amelynek keretében a nagyon sok (≥5) saját gyereket vállaló házaspár egyik tagjának, kezdetben az anyának, az állam egész életére munkabért fizet. A főállású szülő intézménye a születéstámogató (pronatalista) népességpolitikai eszközök számát bővíti. Ez az intézmény, véleményem szerint, az utolsó reményünk arra, hogy a 2,1-es termékenységi arányszámot elérjük. Magyarország már régóta a csökkenő népességű országok közé tartozik. A jelenlegi tendenciák szerint 2100-ra a magyarországi népesség 4,5 millióra csökken. Így a magyarság a következő évszázadban gyakorlatilag el fog tűnni. Ez a negatív folyamat a közrossznak egy viszonylag új formája, amelyre sürgősen megoldást kell találni. Minimális programként legalább az ún. természetes (migrációs hatások nélküli) népességcsökkenést kellene megállítani. Ha eltekintünk a tömeges bevándorlástól, akkor a népességszám stabilizálásának csak egyetlen módja van: a születésszám és a termékenységi arányszám radikális emelése. Figyelembe véve a gyermektelenek és az egy gyerekesek magas arányát a stabil népességet biztosító 2,1-es termékenységi arányszám csak nagyon nagy számú és nagyon sok gyereket vállaló párral érhető el. Sajnos a klasszikus kétkeresős családmodellben maximum három gyerek születik¬, ez pedig már nem képes biztosítani az ideális termékenységi arányt. Természetesen a három királyfi és a három királylány mozgalomra égető szükség van, ahogy szükség van a főállású szülőség intézményére is. Ezt a két megközelítést nem szabad egymással szembe állítani, hanem mint a közös cél, a 2,1-es termékenységi arányszám, elérésének az egymást támogató eszközeire kell tekinteni. Főállású szülőnek olyan fiatal vagy gyerekes házaspárok jelentkezhessenek, akik büntetlen előéletűek, legalább középfokú végzettséggel, állással és legalább átlagos adófizető múlttal rendelkeznek. A házaspárnak legalább 5 saját gyereket kell felnevelnie és a gyerekek mindegyikének legalább szakmát vagy középfokú végzettséget kell szereznie. Javaslom, hogy a munkaadó és a munkavállaló először egy előszerződést kössön és csak az első gyermek megszületése után kerüljön sor a tényleges szerződés megkötésére. A főállású szülő életpályája a következő szakaszokra tagolható: belépés, termékeny, nevelő és segítő periódus, majd nyugdíjba vonulás. (i) A belépő nő maximális életkora a gyerekek számától függjön. Gyermektelen nők esetében legyen a felső határ mondjuk 25 éves kor, míg pl. egy kétgyerekes családanya 30 évesen is csatlakozhasson ehhez az életpályához. (ii) A termékeny szakaszban a főállású szülő gyereket szül és nevel, ekkor az állást értelemszerűen csak az anya töltheti be. Ennek a ciklusnak a hossza várhatóan 20-25 év. (iii) A nevelő korszak az utolsó gyerek megszületésével kezdődik. Ebben és a következő szakaszban a főállású szülői állást már az apa is betöltheti. Ez a periódus, akkor ér véget, amikor az utolsó gyerek is munkába áll. (iv) A segítő időszak, akkor kezdődik, amikor a főállású szülő a legkisebb gyerekét is felnevelte, feltéve, hogy még nem érte el a nyugdíjkorhatárt. Ebben a periódusban a főállású szülő más főállású szülőknek segít. Ez a kötelezettsége a nyugdíjba vonulásával szűnik meg. A főállású szülő intézményének a bevezetése nemcsak az egyén, hanem a társadalom részéről is egy nagyon hosszú kb. 40 éves elkötelezettséget jelent. Ugyanakkor az egyén mindig szabadon dönthet arról, hogy feladja-e ezt az állást és mint nagycsaládos más munka után néz. Az állam természetesen a már felvett főállású szülők közalkalmazotti állását egyoldalúan nem szüntetheti meg, ugyanakkor bármikor leállíthatja az újabb főállású szülők felvételét. A főállású szülők munkabérét (http://szegedma.hu/hir/szeged/2017/02/toth-i-janos-foallasu-szulo-bere-es-tarsadalmi-koltsege.html) a következő tényezők befolyásolják: a főállású szülő végzettsége, az eltartott gyerekek száma, iskolai előmenetele, illetve a felnőtt gyerekek adóbefizetésének az értéke. Az első két tényező eredményeképpen statisztikai átlagban a főállású szülő havi bruttó bérre kalkulációm szerint 220.000 Ft, nettó havi bére: 146 ezer Ft és nettó éves bére: 1,75 millió Ft. (2016-ban Magyarországon a bruttó átlagkereset 263.200 forint, ami nettó értéken – figyelmen kívül hagyva az eltartott gyerekek számát – 175.000 Ft/hó volt.) Ehhez járul még a felnőtt gyerekek személyi jövedelemadójának a 10%-a. Ezzel együtt a főállású szülő jövedelme meghaladja az átlagjövedelmet. Tehát a főállású szülői státusz egy jól fizetett közalkalmazotti állást jelentene. Vizsgáljuk meg a főállású szülők számát és társadalmi költségét három különböző program esetében. • 10 ezer főállású szülőnek hozzávetőleg évente +3 ezer gyereke születne. Ez érdemben nem növelné az aktuális termékenységi arányt és a születési számot. Tehát ennek a programnak inkább csak szimbolikus hatása lenne. Bár azért az tegyük hozzá, hogy 2004 és 2015 között az élveszületések éves változásának az átlaga: -273 újszülött volt. A termékenységre gyakorolt kis hatással párhuzamosan a társadalmi költségek is alacsonyak lennének; az első harminc évben kb. 18 milliárd forint/év. • 30 ezer főállású szülőnek évente +10 ezer gyereke születne, ami már fontos hozzájárulást jelentene a probléma mérsékléséhez. Ennek társadalmi költsége az első harminc évben 54 milliárd Ft/év, ami az államháztartás szempontjából még egy elviselhető összeg. • 100 ezer főállású szülőnek évente +33 ezer gyereke születne, ami már majdnem ellensúlyozná természetes népességfogyást. Ennek társadalmi költsége az első harminc évben 180 milliárd Ft/év lenne. Minden társadalmi innováció esetében arra kell törekedni, hogy az ne legyen veszteséges és legalább hosszútávon önfenntartó legyen. Ezt az elvet érvényesíteni kell a főpállású szülőséggel kapcsolatban is. Kezdetben ez az intézmény jelentős költséget róna az adófizetőkre, de hosszabb távon jelentős plusz adóbevételt is eredményezne, mivel ezekből a gyerekekből, később adófizetők – vagyis munkavállalók, vállalkozók, fogyasztók – lesznek. Tehát a rendszer elvileg 20-40 év alatt pénzügyi szempontból is önfenntartó lehet. Ez persze csak akkor lehetséges, ha a munkaadó igyekszik olyan szülőket választani, akiknek a gyerekei – vagy unokái – várhatóan sok adót fognak fizetni. Ez egyben a főállású szülők érdekei is, hiszen idősebb korukban a jövedelmük jelentős részét már a felnőtt gyerekeik adóbefizetése határozza meg. Ezt az intézményt be lehet vezetni gyorsan, ami szakaszos és tömeges felvételt eredményezne. Azaz az első három évben a munkaadó felvenné az összes főállású szülőt, majd a következő 20 évig a felvétel gyakorlatilag szünetelne. Majd ez a mintázat ismétlődne 20 évvel később. Ez a bevezetési mód viszonylag gyorsan biztosítja a magasabb születési számot, de a társadalmi költségek is gyorsan emelkednének. A gyorsan emelkedő gyerekszám is problémát okozhat az érintett ellátó rendszerekben. A másik végletet a lassú bevezetés jelenti, ami lehetőséget adna a folyamatos és a gondos felvételre. Bár ebben az esetben az esetben a gyerekszám és a termékenységi arányszám is lassabban nőne, ugyanakkor az ellátórendszerek is jobban tudnának alkalmazkodni a megnövekedett terhekhez. Ekkor a társadalmi költségek is lassan emelkednének. Például ha a költségvetés minden évben biztosít plusz 5 ezer főállású szülői státuszt, aminek a társadalmi költsége plusz 8,75 milliárd forint, akkor a 100 ezer termékeny főállású szülő és ezzel párhuzamosan a +35 ezer újszülött is csak 20 év alatt érhető el. A társadalmi költségek pedig csak 40 év alatt érnék el a maximális értéket. Persze a gyors és a lassú bevezetést különbözőképp lehet kombinálni. Ebből is következik, hogy a főállású szülői intézményrendszer teljes kiépítése hosszú időt igényel. Ennek a másik oka pedig az, hogy egy főállású anya csak kb. 20-25 évig termékeny. Tehát ahhoz, hogy 100 évig x számú termékeny főállású anya legyen egy populációban, ahhoz 2x számú főállású szülőre van szükség. Ebből fakadóan a társadalmi költségek 20-25 év után megduplázódnak. Tovább azonban már nem emelkedik a főállású szülök száma és társadalmi költsége, mert mire fel kell venni a „harmadik generációs” főállású szülőket, addigra az „első generációs” főállású szülők nyugdíjba mennek.

toth_janos004kf

A következőkben áttekintem a legfontosabb ellenérveket és az azokra adott válaszaimat. • A gyermekvállalás az emberek magánügye az állam ebbe nem szólhat bele. Egyrészt ez az állítás teljes mértékben igaz. A gyerekvállalás az emberek és a párok abszolút magánügye, ezért itt az állam nem alkalmazhat kényszert. Másrészt a stabil és állandó népesség az egyik legfontosabb közérdek, amely cél érdekében a közösségnek és az államnak joga, sőt kötelessége különböző ösztönző jellegű családpolitikai eszközöket alkalmazni. Ezért van az, hogy az elöregedéssel és népességcsökkenéssel küzdő országokban mindenütt elfogadottak a különböző születést támogató (ún. pronatalista) programok. • Civilizációs okok miatt nem születik elég gyerek Magyarországon; ezen az állam nem tud változtatni. Ez a tézis csak részben igaz. A civilizációs magyarázat szerint a modern nyugatias életforma (kétkeresős családmodell, karrier kényszer, önmegvalósítás) akadályozza a gyermekvállalást. Az alacsony gyermekvállalási hajlandóság azonban gazdasági okokkal is magyarázatható. A gyereknevelés ugyanis rendkívül költséges vállalkozás. Egy tanulmány szerint egy, kettő és három gyerek felnevelésének „összköltsége” 70, 82 és 114 millió forintot tesz ki, de a gyerekek fogyasztásához kapcsolódó direkt költségek is 14, 16 és 23 millió forint kiadást jelentnek a szülők számára. Mind a civilizációs, mind a gazdasági magyarázatban van igazság. Vannak, akik döntően az első és vannak akik döntően a második ok miatt nem vállalnak sok gyereket. A főállású szülői állás mindkét tipusú gyerekvállalást korlátozó tényezőre gyógyírt ad. Egyrészt státuszt és karriert biztosítana a sok gyereket vállaló anyáknak és szülőknek, másrészt jelentős mértékben hozzájárulna a gyereknevelés anyagi költségeihez. Tehát ez az intézmény módot adna arra, hogy a sok gyereket akaró szülők meg tudják valósítani ezt a céljukat. • A főállású szülőség bevezetésével csorbul a nők egyenjogúsága. Ez a tézis több szempontból is cáfolható. Egyrészt ez az állás szabadon választható, s mint ilyen eleve nem csökkenti, hanem növeli a nők szabadságát. Másrészt bár a főállású anya látszólag ugyanazt csinálja, mint amit egy sok gyerekes háztartásbeli nő csinált régen, státuszuk mégis alapvetően különbözik. Ugyanis a főállású anya ezért a munkáért fizetést kap. S így nem a férje tartja el őt, vagyis a felek viszonyát nem jellemzi a tradicionális házasságra jellemző hierarchia. Harmadrészt nagyon sok modern európai társadalom, így a magyar is, nemcsak megengedi a nőknek, hogy belépjenek a munkavilágába, hanem ezt el is várja tőlük. Azaz megfosztja őket a tradicionális nő szerep, a háztartásbeli életforma választásának a lehetőségétől. Itt jegyzem meg, hogy a munka és a háztartásbeliség közötti választás szabadságával a feleségek a legtöbb országban nem rendelkeznek. A modern társadalmak többségében a feleségeknek dolgozniuk kell, azaz tilos otthon maradniuk vagy csak mint az alacsony státuszú munkanélküliek maradhatnak otthon. Ez alól Magyarországon is csak a GYES évei jelentenek kivételt. Ezzel szemben a tradicionális társadalmak többségében a feleségnek tilos dolgoznia, azaz háztartásbeliként kell élnie. Kivételt csak az angolszász országok jelentik, ahol a feleségek szabadon választhatnak a munka és a háztartás (homemaker) között. A főállású szülőség intézménye – a maga korlátozott formájában – ezt az angolszász modellt célozza meg. Azaz legalább a nők egy részének lehetőséget ad arra, hogy magas státuszú közalkalmazottként legyen háztartásbeli. • A gyereknevelés nem munka, ezért nem lehet érte munkabért fizetni. Ez a tézis is vitatható. Ha a gyereknevelés nem munka, akkor miért fizetünk munkabért a nevelőszülőknek, bölcsődei dolgozóknak, óvónőknek, tanítóknak. Továbbá hogyan lehetséges az, hogy ugyanazt a tevékenységet a társadalom munkának tekint, ha a nevelő ezt mások gyerekével végzi és nem tekinti munkának a saját gyerekei esetében. Véleményem szerint mindkét esetben munkavégzésről van szó, feltéve persze, hogy a nevelés gondosan, igényesen és felelősségteljesen történik. Az egy másik kérdés, hogy költségvetési korlátok miatt jelenleg a magyar állam most még csak a nagyon sok gyerek felelős és gondos felneveléséért tud munkabért fizetni. • Középfokú végzettséghez és házassághoz kötni a főállású szülők foglalkoztatását diszkriminatív megkülönböztetést jelent. A főállású szülőség, ahogy a neve is mutatja nem alanyi jogon járó juttatás, hanem egy állás. A munkaadónak (önkormányzatnak, államnak) nyilvánossá kell tenni a munkafeltételeket. Ez önmagában nem jelent diszkriminációt. Mivel ez az intézmény a pénzügyi önfenntartás miatt nem egyszerűen csak több gyereket és később több embert, hanem egyben több adóbefizetőt is akar, ezért fontos a főállású szülők gondos kiválasztása. Vagyis olyan szülőket kell kiválasztani, akik várhatóan és statisztikai átlagban képesek legalább átlagos adózókat nevelni. Statisztikai átlagban azok a szülők képesek legalább átlagos adófizetőket nevelni, akik maguk is legalább átlagos adózók. Továbbá a modern társadalmakban az adófizető képesség szorosan összefügg az iskolai végzettséggel is. Egyúttal statisztikai adatok bizonyítják, hogy a szülők, különösen az anya iskolai végzettsége szoros összefüggésben áll a gyermekek várható iskolai előmenetelével és végzettségével. Ezért érthető, hogyha a munkaadó az iskolázott és az adófizető szülőket fogja preferálni. Szintén statisztikai adatok mutatják, hogy a házasság a legstabilabb kapcsolati forma. Nyilvánvaló, hogy a sok gyerek felnevelése a házastársak számára nagy kihívást jelent, ezért a munkaadó joggal szabhatja foglalkoztatási feltételnek a házasság meglétét.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.