Botka László bízik abban, hogy sok szegedi - hozzá hasonlóan - változtatni fog a napi rutinján és a tömegközlekedést fogja igénybe venni.
„Magyarország területének nagyobbik részén napok óta egészségtelen a levegő, ennek légköri és időjárási oka van és reményeink szerint a légköri változás fogja néhány napon belül, az OMSZ előrejelzése szerint feltehetően a hétvégén megoldani ezt a problémát, de minden településnek és városnak van felelőssége, hogy a következő napokban próbáljuk a saját eszközeinkkel elérni, hogy valamilyen módon mégiscsak csökkenteni tudjuk a károsanyag-kibocsátást, és ezzel elviselhetőbbé tudjuk tenni a mindennapokat” - közölte keddi sajtótájékoztatóján
Botka László
polgármester. Szeged városában idén másodízben intézkedtek a szmog miatt, ám 2006-ban és
2009-ben is ingyenessé tették már néhány napra a tömegközlekedést, viszont ez az első olyan alkalom, amikor a helyi rendelethez igazodva vezették be a korlátozásokat. A Szegeden elrendelt
szmogriadómeglehetősen kevés lakossági korlátozást tartalmaz, a közlekedésre vonatkozóan a városban működő több száz kétütemű gépjármű betiltása, valamint az öt tonna fölötti fölötti tranzitjárművek városból való kitiltása történt meg. „Sokkal inkább arra helyeztük a hangsúlyt, hogy a lakosság együttműködését kérjük a következő napokban, ehhez azonban arra van szükség, hogy bővíteni tudjuk a lakosság mozgásterét, ezért Magyarországon egyedülálló módon kedden üzemkezdettől péntek üzemzárásig a teljes szegedi tömegközlekedést ingyenessé tettük” - fejtette ki a szocialista politikus. Kiemelte: ez ingyenes az utasoknak, de nem ingyenes a városnak. Botka szerint egy évben körülbelül másfél millió jegyet adnak el, ez azt jelenti, hogy másfél-két millió forint bevétele származik a jegyekből naponta helyi tömegközlekedésnek, ennyibe kerül az ingyenes tömegközlekedés. Ezt az összeget az ingyenességre való tekintettel a városnak meg kell térítenie a szolgáltatók felé, ez azt jelenti, hogy a Szegedi Közlekedési Kft. az önkormányzattól megkapja a pénzt, a DAKK Zrt. pedig ki fogja számlázni Szeged városának. „Arra kérem a szegedieket, hogy tekintsék ezt egy országosan egyedülálló példának, bízom abban, hogy sok szegedi - hozzám hasonlóan - változtatni fog a napi rutinján és a tömegközlekedést fogja igénybe venni” - hangsúlyozta Botka. A vonatkozó jogszabályok további lakossági korlátozásokra is lehetőséget adnak, ez elsősorban a fűtésre vonatkozik, ebben semmilyen korlátozást nem vezetnek be, azonban arra kérik a lakosságot, hogy akinek lehetősége van, az a következő napokban ne szilárd tüzelést alkalmazzon.
Majó-Petri Zoltán
, az SZKT ügyvezetője kérdésünkre elmondta, a péntek üzemzárásig érvényben lévő díjmentes időszakhoz igazodva már beállították az utastájékoztatókat, továbbá a jegykezelőket leállították. „Kollégáim arról tájékoztattak, hogy kedden reggel mindössze néhány százalékkal növekedett az utasforgalom, igaz arra nem is számított senki, hogy túlzsúfoltak lennének a járművek. Folyamatos műszaki ügyeletet tartunk fenn, így szükség esetén sűríteni tudjuk a járatokat” – közölte Majó-Petri.
Az SZKT-nál egyébként úgy kalkulálnak, hogy csütörtökre minden szegedi értesülni fog a tömegközlekedés ingyenességéről, így aznap már több utas várható a járműveken. Hangsúlyozta, ha 10-20%-kal növekszik az utasok száma, akkor már elmondható, hogy sikeres a bevezetett intézkedés.A SZEGEDma.hu-nak Majó-Petri Zoltán elmondta, ha az összes eladott menetjegyszámot elosztják az árral, akkor átlagosan egy nap alatt egymillió forint értékben fogynak jegyek, vagyis ennyi kieséssel számolhatnak. Ez természetesen csak a villamosokra és a trolibuszokra vonatkozik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.