Közélet

Támogatják a levegőt szennyező anyagokra vonatkozó nemzeti határértékek szigorítását az EP-képviselők

Támogatják a levegőt szennyező anyagokra vonatkozó nemzeti határértékek szigorítását az EP-képviselők

2016. november 23., szerda
Támogatják a levegőt szennyező anyagokra vonatkozó nemzeti határértékek szigorítását az EP-képviselők

Az Európai Parlament (EP) képviselői tovább szigorítanák a levegőt szennyező anyagokra vonatkozó nemzeti határértékeket, amelyek a tervek szerint 2030-ig 50 százalékkal segítenének visszafogni a légszennyezés miatti megbetegedések számát - közölte az Európai Parlament sajtószolgálata szerdán.

A közlemény szerint az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén a képviselők szavazatukkal támogatták, hogy az Európai Bizottság által 2013-ban javasolt, 52 százalékos légszennyezési határértéket szigorítsák 49,6 százalékra. A szabályozás csökkentést ír elő a tagállamoknak a kén-dioxid, a nitrogén-oxidok, az illékony - nem metán - szerves vegyületek, az ammónia, és a 2,5 mikrométernél kisebb átmérőjű szálló por kibocsátásában 2030-ig. A képviselők által elfogadott szöveg szerint a nitrogén-oxidok kibocsátását a 2005-ös adatokhoz képest 63 százalékkal, az ammónia kibocsátását 19 százalékkal, a kén-dioxid kibocsátást 79 százalékkal, a szálló por jelenlétét 49 százalékkal, a szerves vegyületek mutatóit 40 százalékkal kell csökkenteni 2030-ig. Az EP tájékoztatása szerint a légszennyezésből adódó betegségek okozta kimaradt munkaórák miatt az unió mintegy 15 milliárd eurós veszteséget könyvelhet el, 4 milliárd eurós veszteséget az egészségügyi kezelések miatt és 3 milliárd eurós veszteséget a terméshozamban. A tájékoztatás szerint a szív- és érrendszeri, valamint a légzőszervi megbetegedésekért nagymértékben felelős városi légszennyezés évente mintegy 400 ezer európai korai halálához vezet, amely a legfőbb környezeti halálok az unióban. A kipufogógázok esetében a parlamenti képviselők kiálltak amellett, hogy a tervezet erősítse az unió elkötelezettségét az érvényes kibocsátás-szabályozás mellett és kezelje a működési hiányosságokat. Kiemelték, utóbbit az EURO 6 dízel autók esete példázza, ahol a hivatalosan megjelölt nitrogén-oxidok kibocsátása nem egyezik meg a valós károsanyag-kibocsátással. A szabályok megszegése növeli a légzőszervi megbetegedések és bizonyos daganatos betegségek kockázatát - húzták alá. A képviselők arra hívták fel a figyelmet, hogy a tagállamok nyomására a metánkibocsátás mértékének rögzítése kikerült a szabályozás köréből. Az Európai Bizottság reagálásában hangsúlyozta, hogy az említett kérdés felülvizsgálat tárgyát képezheti - tájékoztatott az Európai Parlament. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) szerdán kiadott jelentése szerint a legfontosabb légszennyezők közül a szálló por fő forrása a fűtés, az ipar és a közlekedés. A nitrogén-oxidok főként a közlekedésből, a kén-oxidok az energia-előállításból származnak. Szinte az összes ammóniát a mezőgazdaság bocsátja ki, a szén-monoxid legfőbb kibocsátója a fűtés és a közlekedés, a legtöbb metán a mezőgazdaságból, a hulladék- és energiaszektorból származik. Az ügynökség megjegyezte, a tagállamok legtöbbje túllépi a nitrogén-dioxid kibocsátására és szinte valamennyi légszennyező anyagra vonatkozó határértéket.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.