Közélet

Nem elégedett Galló Istvánné a kormány oktatáspolitikájával + FOTÓK

Nem elégedett Galló Istvánné a kormány oktatáspolitikájával + FOTÓK

2016. október 6., csütörtök
Nem elégedett Galló Istvánné a kormány oktatáspolitikájával + FOTÓK
tanevnyito_ertekezlet001kf

A szakszervezeti vezetőt Szegeden kérdeztük az előző tanév során folytatott tárgyalásokról, az oktatás átalakításáról, Pukli István kilépéséről a Tanítanék Mozgalomból.

A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) megyei szervezeteinek tanévnyitó értekezletén rendszeresen részt vesznek a járási szervezetek szakszervezeti titkárai mellett az országos vezetők is. Idén is így történt, a Csongrád megyei gyűlést október 6-án, csütörtökön tartották a Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnáziumában és Általános Iskolájában. Ezt megelőzően válaszolt lapunk kérdéseire

Galló Istvánné

. A PSZ országos elnöke hangsúlyozta, hogy nem egy intézményvezető, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) munkatársai, s szakszervezeten kívüli is részt vesznek a nyílt ülésükön. Az ülés során értékelték a tanévet, megbeszélték, hogy a célkitűzésekből mit sikerült és mit nem tudtak elérni, valamint egyeztetéseket folytattak a jövő feladatairól. „Három nagy csoportba sorolhatjuk azokat az ügyeket, amikről tárgyalásokat folytattunk a kormánnyal: állami intézményfenntartás, tanulói túlterheltség és az életpálya-modell. Az állami intézményfenntartás közel sem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. A KLIK nem működik, a kormány lépései nem oldják meg a problémáit, de az új rendszer működéséről majd 2017-ben tudunk véleményt nyilvánítani” – nyilatkozta a SZEGEDma hírportálnak Galló Istvánné. Úgy látja, jogi, gazdasági önállóság szükséges lenne az iskoláknál.

tanevnyito_ertekezlet006kf

A tanulói túlterheltség csökkentése érdekében átdolgozták a Nemzeti Alaptantervet (NAT), de ennek irányát a szakszervezetek nem tartják jónak Gallóné szerint, mert még mindig túl sok a lexikális tananyag és kevés a készség-, képességfejlesztés. A rugalmas tanmenettel

(ez a tananyag 20-30 százalékát érinti

– szerk.) kapcsolatban azt jegyezte meg, hogy nincs hozzá kormányrendelet. „A sztrájkbizottság eredménye volt, hogy a kötött munkaidőt, az úgynevezett 32 órás bent tartózkodást eltörölték, de a törvényben ez megmaradt, a döntést az iskolaigazgatókra bízza” – mondta a szakszervezeti vezető. Örül, hogy a kormány elfogadta azt a javaslatukat, hogy az osztályfőnököknek kevesebb órát kell tartaniuk, viszont ezt a kedvezményt mégsem kapják meg egyes esetekben az érintett pedagógusok. Álláspontja szerint nem értékeli az életpálya-modell a minőségi munkát, s nem tartja azt elfogadhatónak, hogy a 2017. szeptemberi fizetésemelés utolsó részletét fordítanák erre, s differenciáltan ebből ismernék el a jó munkavégzést.

tanevnyito_ertekezlet002kf

A szakképzés átalakításával kapcsolatban nem elégedett, hogy a természettudományos tárgyak összevonásáról is csak az utolsó pillanatban tájékoztatták a szakgimnáziumokat (a korábbi szakközépiskolákat), ami a 9. osztályos diákokat érinti. Nem vettek részt a köznevelési kerekasztal működésében, ezt azzal indokolta, hogy már korábban elküldték helyzetjelentésüket, valamint javaslataikat

Orbán Viktor

miniszterelnöknek és

Balog Zoltánnak

, az emberi erőforrások miniszterének. Erről tárgyaltak is három fordulóban, 2016 januárjában. Úgy látja, tavalyi 25 pontjuk nemcsak a problémákat vetette fel, hanem megoldásokat is kínált rá, ezekből többet a kormány elfogadott, viszont a PSZ csak akkor zár le egy pontot, ha arról jogszabály is születik. „Rendkívül későn jelennek meg a jogszabályok, augusztus 30-án kiadnak egy kormányrendeletet, ami augusztus 31-én hatályba is lép. Ez ellentétes az Alkotmánybíróság álláspontjával, ami a jogalkotót mindig arra hívja fel, hogy a törvény alkalmazása előtt kellő időt biztosítson a felkészülésre” – válaszolta újságírói kérdésre.

Pukli István

kilépését a Tanítanék Mozgalomból nem kívánta kommentálni, s azt sem, hogy esetleg lehetséges-e személye és a PSZ között szakpolitikai kérdésekben együttműködés. Beszélt viszont a civilszervezetek működéséről, akik felszínen tudták tartani a média érdeklődését tavasszal a közoktatás ügye iránt. A szakszervezeteknek más a feladatuk, ezért éri őket gyakran kritika lassúságuk, nehézkességük miatt, mert itt testületi döntéseket kell végrehajtani, míg a civilszervezeteknél a támogatók „homogén csoportként működnek, szinte fenntartás nélkül elfogadják” a vezető álláspontját.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.