Közélet

Könnycseppek az érettségi dolgozaton - beszélgetés Aranyossy Ildikóval

Könnycseppek az érettségi dolgozaton - beszélgetés Aranyossy Ildikóval

2016. október 19., szerda
Könnycseppek az érettségi dolgozaton - beszélgetés Aranyossy Ildikóval
1019_AI_06

Miután 1956. október 16-án Szegeden megalakult a Magyar Egyetemisták és Főiskolások Szövetsége (MEFESZ), október 19-én diákparlamentre gyűltek össze a Bethlen Gábor Gimnáziumban a vásárhelyi iskolákból érkezett tanulók is. Közöttük volt az akkor tizenhét éves diáklány, Aranyossy Ildikó is, aki hatvan évvel ezelőtti élményeiről szerda délelőtt mesélt a Németh László Gimnázium és a Liszt Ferenc Általános iskola diákjainak az Emlékpont rendhagyó történelemóráján.

A

Gyáni Imre

igazgató részvételével megtartott gyűlésen a tanulók nemcsak az orosz nyelv kötelező oktatásának megszüntetését, hanem a szovjet csapatok hazán területéről való kivonását is követelték, sőt arról is indítvány született, hogy a hazai uránkincset annak valós értékén értékesítse Magyarország a szovjeteknek. Az október 23-i fővárosi eseményekről

Aranyossy Ildikó

a rádióból értesült, azóta az Egmont-nyitány számára a forradalom örömét idézi vissza. Október 26-án a Bethlen diákjai koszorúzták meg Kossuth Lajos szobrát, ahol a Nemzeti dalt Ildikó szavalta el, s mint elmondta, ott a szabadság szele mindenkit megérintett, hiszen komoly nyomás alól szabadult fel mindenki lelke.

Aranyossy Ildikó

jelen volt – teljes családjával – az Iván-szobor ledöntésénél, amikor egy tűzoltóautóhoz kötött kötéllel távolították el talapzatáról a szovjet hatalmat jelképező alkotást, ám ekkor még nem tudták, hogy a ledöntött, majd a város egy részén végighúzott szoborért végül a pártbizottság munkatársai küldtek teherautót, hogy biztonságba helyezzék – azzal tervvel, hogy amint lehetőségük lesz rá, visszaállítsák talapzatára.

Aranyossy Ágostont

– a vásárhelyi gyógypedagógiai oktatás megteremtőjét, Ildikó édesapját – beválasztották a városi forradalmi bizottságba, azonban annak tagjai november 4-én hiába érkeztek meg a kialakult helyzet rendezésére a laktanyához, már nem engedték be őket, ekkor tudható volt: a forradalom elbukott. Az iskolában novemberben nem volt tanítás és a karácsony is szomorúan telt, sőt a diákbál is elmaradt az érvényben lévő gyülekezési tilalom miatt. Tavasszal, a francia nyelv írásbeli érettségi megkezdése

Aranyossy Ildikót

tizenöt diáktársával együtt behívatták a gimnázium irodájába, ahol egyenként közölték velük: nem jelentkezhetnek továbbtanulásra az ország egyetlen felsőoktatási intézményébe sem. Az addig kitűnő tanuló és orvosnak készülő diáklány francia érettségijének papírján könnycseppek mosták el a tintát, de Ildikó és családja nem adta fel, jelentkezett és bár számos fellebbezést beadtak, a válasz egyértelmű volt: csak azoknak a gyerekeit veszik fel, akiknek szülei hűek maradtak a népi demokráciához. Három évig próbálkozott Ildikó a továbbtanulással – eredménytelenül. S amikor a szegedi Patológiai Intézetben asszisztensként helyezkedett el, s ott találkozott a vele egykorú orvostanhallgatókkal, zokogás rázta vállát.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.