Tápéról érkezett szerkesztőségünkhöz olvasói panasz, hogy pénzt kértek kéményellenőrzésekért, holott a kötelező ellenőrzés júliustól ingyenes. A szolgáltatást végző társaság azt mondja, sokan kérik saját biztonságuk érdekében az előírtaknál gyakoribb ellenőrzéseket, és azért pedig bizony fizetni kell. A városrészben ma délután egy fórumon próbálják tisztázni a félreértéseket.
A gáztüzelő berendezések kéményeinek kötelező ellenőrzését korábban évente, egy július elsején életbe lépett BM-rendelet értelmében pedig kétévente kötelező ellenőrizni, a fatüzelésű kémények esetében továbbra is évi egy alkalommal kell a szolgáltatónak ellenőriznie az adott égéstermék-elvezetőt. Változás az is, hogy a kéményseprésért júliustól nem kell fizetni, az államtól fedezi a munkát, ám csak a kötelező ellenőrzéseket. A júliusi változás azt is magával hozta, hogy több településen immár a katasztrófavédelem végzi a kéményseprést, Csongrád megyében ez mindössze két településen van így a hatvanból, Hódmezővásárhelyen és Mártélyon, Szeged esetében továbbra is a Szegedi Kéményseprőipari Kft. a szolgáltatást végző társaság.
Egy tápéi olvasónk jelezte, hogy kéményseprők járták végig az egyik utcát, mindenhova – így hozzájuk is becsengettek – és a szolgáltatásért pénzt kértek. „Becsöngettek, köszöntek, már töltötték is ki a papírokat, elvégezték az ellenőrzést, mi fizettünk, és már mentek is a következő házhoz. Mi ezután kaptunk észbe, hogy vajon miért is fizettünk a három kémény után 5700 forintot?” – magyarázta esetüket a férfi. Utánuk is ment és rákérdezett, hogy miért is kértek tőlük pénzt, amikor azt olvasta, hogy ez ingyenes. A kéményseprő elkezdte magyarázni a változást, kitérve arra, hogy aki szeretné, többször is ellenőriztetheti kéményeit, ám ez nem kötelező. „Amikor kifogásoltam, hogy én bizony nem kértem plusz ellenőrzést, akkor visszaadták a pénzem. De az utcánkban van 24 ház, és a lakosok közül mindössze 4 nem fizetett, mert az emberek egyszerűen nem ismerik a szabályokat” – mondta el a férfi hozzátéve, hogy a környékbeliek elmondása szerint a szomszédos három utcát is végigjárták a kéményseprők. A júliusi eset után a férfi egyből bejelentést tett a tápéi községházán, felhívva a figyelmet arra, hogy nem tájékozottak az emberek, automatikusan fizetnek a kéményseprőnek, mint korábban is, ám hosszú hetekig nem történt semmi, a körzet önkormányzati képviselője sem tett lépéseket. A községházán felírták a panaszosok adatait, de nem látták viszont a pénzüket helybéliek, és csak most - újabb panaszok után – lett egy lakossági fórum összehívva a témában, amit szeptember elsején tartanak a Heller Ödön Művelődési Házban 17 órától. Az ügy kapcsán felkerestük a Szegedi Kéményseprőipari Kft.-t, a cég
egyből egy közleménybe botlottunk, amely arról szól, hogy szünetel a gázkészülékek kéményeinek ellenőrzése, a társaság a második félévre tervezett kötelező munkát elvileg nem végezheti el, de felajánlják, hogy lakossági igény esetén az önkormányzati rendelet által meghatározott díjért elvégzik a munkát. A társaság szegedi kirendeltségvezetője,
Lajkó László
kérdésünkre leszögezte, a kéményseprők a júliustól a megváltozott jogszabályi környezet alapján végzik az ellenőrzéseket összesen 46 településen.
„Számtalan jelzést kaptunk a lakosoktól, hogy attól függetlenül, hogy a gáztüzelő berendezéseket csak kétévente kell ellenőriztetni, a saját biztonságuk érdekében kérik a szolgáltatást. Arról határoztunk a társaságnál, hogy nem utasítunk el egyetlen ügyfelet sem ilyen igény bejelentésekor, mint ahogy korábban sem tettünk. Ám mivel ez a munka költségekkel jár, arról is döntés is született, hogy kéményenként 1900 forintért végzik el az ellenőrzést a kollégák” – tájékoztatott a Szegedi Kéményseprőipari Kft. kirendeltségvezetője. Hangsúlyozta, a helyszínre érkező szakemberek tájékoztatják a lakosokat minden részletről, és egy formanyomtatványt is készítettek, ami alapján igényelhetik a jogszabályban meghatározotton kívüli ellenőrzést, s ezt alá is íratják a lakosokkal, továbbá áfás számlát is kiállítanak. Lajkó László kérdésünkre elmondta, a tápéi panaszok nem jutottak el a társasághoz, arra kért mindenkit, akinek bármilyen problémája vagy kérdése van a szolgáltatással, forduljon hozzájuk személyese vagy levélben, minden egyes ügyfélpanaszt kivizsgálnak. Arról nem volt tudomása, hogy a kéményseprők visszaadtak volna pénzt bárkinek is, de elképzelhetőnek tartja, hogy nem megfelelően kommunikált a kéményseprő a helyszínen, vagy éppen az érintett értett félre valamit. Hozzátette, a ma délutáni fórumon – amelyen a katasztrófavédelem szakembere is részt vesz – minden egyes kérdésükre választ kaphatnak a tápéiak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.