Közélet

Brexit: a jó magyar szakemberekre mindig lesz igény, a „járulékvadászok” mehetnek haza

Brexit: a jó magyar szakemberekre mindig lesz igény, a „járulékvadászok” mehetnek haza

2016. augusztus 16., kedd
Brexit: a jó magyar szakemberekre mindig lesz igény, a „járulékvadászok” mehetnek haza
brit_eu_zaszlo

Egy ország, amely gazdasági okokra hivatkozva elválik legfontosabb export- és importpartnerétől. Nagy Britannia egyszerre jelenti az ott élőknek az ipari forradalom által átalakított vidéket és a multikulturális Londont, a magyarok számára pedig a Big Bent és a külföldi munka lehetőségét. Kiss Gábor Dávid közgazdásszal arra kerestük a választ, hogy ez a kép mennyiben fog átalakulni a brexit hatására.

„Nem tudok olyan miniszterelnökről a történelemben, aki egy győztes választás után népszavazást ír ki, amelyet nem akar megnyerni, s amikor a referendum sikeres lesz, ő inkább lemond. Ha még esetleg Nagy-Britannia is szétesne,

David Cameron

alakítása Darwin-díjat érdemelne. A kilépés komoly problémákat okozhat, mert a brit gazdaság integrálódott az uniósba, az export és az import durván 40 százaléka Európa felé irányul” –

Kiss Gábor Dáviddal

, az SZTE Gazdaságtudományi Kar oktatójával beszélgettünk arról, hogy Nagy-Britannia kilépése az Európai Unióból milyen hatással lesz a földrész, Nagy-Britannia, Magyarország gazdaságára.

Az autógyárak számára sem lesz könnyű a válás

„Jelentős húzóágazat a pénzügyi szektor, London és környéke ebből él. A speciális tudású szakembereket, a vállalatokat, a fizikai infrastruktúrát nem lehet átvinni egy tollvonással A-ból B-be. Tíz, vagy húsz éven belül viszont elképzelhetőek változások” – vélekedett Kiss Gábor Dávid. Hozzátette, brexit nélkül is éppen átalakulóban van a pénzügyi szektor, a tőzsdei kereskedés egyre inkább elektronikus úton folyik, a világot átszövő nagy bankhálózatok, inkább kisebbekre tagolódnak, mert így jobban tudják kezelni a válságokat.

kiss_gabor_david003kf

Nehezebb helyzetbe kerülhet a gépipar, a General Motors (Vauxhall), a Ford, a Mercedes-Benz, a BMW, az Airbus Industries jelen van a szigetország piacán, nagy-britanniai gyáraik szoros kapcsolatban vannak az Európai Unióval. A közgazdász szerint előfordulhat, hogy a megemelkedő vámok miatt az autóipari konszernek kiviszik a termelés egy részét Kelet-Európába. Az Angliában repülőgépszárnyakat gyártó Airbusnak és más cégeknek is problémákat okozhat, hogy a gyártás egy része magas hozzáadott értékkel bír, kérdéses, hogy találnak-e ehhez megfelelő munkaerőt. Ha ez utóbbi sikerül, akkor is felmerül, hogy azonnal lépnek, vagy megvárják az adott modellek kifutását, s csak az új termékeket gyártják már Nagy-Britannián kívül. Ez idő alatt eltelhet két év, de akár tíz is. Az említett London mellett más térségek is gazdaságilag fellendülőben voltak, mint Leeds, Manchester, viszont más vidékek a perifériára szorultak. „Egyesek szerint ezek a területek döntöttek a választásról. Azonban ilyen térségekből összehozni 53 százalékot nehéz, valójában az egész brit társadalom „sáros” ebben a döntésben, nem lehet kiemelni egy-egy társadalmi csoportot” – vélekedett Kiss Gábor Dávid. Fokozhatja a gazdasági problémákat, ha Nagy-Britannia is kezd szétesni. A skótok esetleges kiválásával elveszíthetik az olajbevételek komoly hányadát.

1024px-Oil_platform_in_the_North_SeaPros

Legjobb esetben is azt érik el a britek, ami ellen tiltakoztak

„Nagy kérdés, hogy az Egyesült Királyság milyen státuszban kerülhet kapcsolatba az unióval. Ha a svájciakhoz, norvégokhoz hasonlóan egy kvázi tagságuk lesz, akkor élvezni fogják a vámunió előnyeit, viszont a döntéshozatalban nem vehetnek részt. Így még jobban erősödni fog az, ami miatt a britek mindig tiltakoztak - a fejük fölötti döntés -, mert vagy elfogadják a szabványokat, vagy kiszorulnak a piacról” – fogalmazott az egyetemi oktató. Az esetleges vámok miatt úgy gondolja, hogy nem kell aggódni, mert a WTO-tagság (Kereskedelmi Világszervezet) miatt ezek még Kína felé is alacsonyak.

A jelenlegi magyar munkavállalók maradhatnak

Azt viszont nem tudni, hogy később jöhetnek-e újabb dolgozók. Speciális tudással rendelkező szakembereket biztos, hogy örömmel fogadják, a mosogatókat már valószínűleg nem, mert a képzetlen európai és földrészen kívüli bevándorlók között már eddig is élénk volt a verseny. Az eddigi brit gazdasági növekedés többek között az EU-n belüli migrációnak köszönhető, a szigetország elsők között nyitotta meg 2004-et követően a munkaerőpiacát, ellentétben a németekkel, osztrákokkal, akik ezt fokozatosan lépték meg. A „járulékvadászok”, azaz akik nem dolgozni jöttek, hanem a szociális szférát kihasználni, valószínűleg mehetnek haza, de ez a magyarokat kevésbé érinti.

kiss_gabor_david005kf

Ki fog randalírozni a Király utcában, ha nem lesznek angol turisták?

Emiatt nem kell aggódni a romkocsmák tulajdonosainak, s a környéken lakóknak örülni, mert ha a brit font árfolyama nem esik le túlzottan, akkor Magyarország olcsósága is megmarad. Kiss Gábor Dávid szerint viszont ez esetben más perifériaországokra is átragadna az aggodalom, azaz a forint is hasonló utat járna be, mint az angol valuta. Jelentős angol cég a Tesco a magyar piacon, de itt elsősorban az áruházlánc nagy-britanniai egységeivel van gond, a közép-európai térségben nyereségesek. Ez utóbbiaknál az amerikai Walmart neve szokott előkerülni, mint esetleges vevőé. Magyarországi dolgozónak általában csak vezetők, menedzserek jönnek multinacionális cégekhez, esetleg anyanyelvi lektorok iskolákba. Sok idős is ide költözik, mert nyugdíjukból itt jobb környezetben élhetnek, mint Nagy-Britanniában. Az angliai egészségügyi ellátást rengeteg kritika éri, ez is indok lehet, hogy Spanyolországba, vagy a Közép-Európába költözzenek a nyugdíjasok.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.