A történész szerint könnyebb dolog a közös panteon hőseit megtalálni egy olyan államban, ahol kevesebb volt a rendszerváltás. A feladat azonban nem lehetetlen, a konzervatív Bethlen István, vagy a kereszténydemokrata Barankovics István alkalmasak erre.
"Ha
Szulejmánnak
szobrot állítunk, akkor legközelebb
Vorosilovról
is avathatunk egyet" -
Romsics Ignác
történész, az MTA akadémikusa napjaink emlékezetpolitikai vitáiról tartott előadást a Szegedi Tudományegyetemen. A kérdés több huszadik századi személy
Teleki Pál
,
Horthy Miklós
,
Hóman Bálint
, s
Donáth György
megítélése ügyében aktuális. "Minden ember tudatosan, vagy tudattalanul elhelyezi magát a világban, ennek része a múlt is" - magyarázta az akadémikus. A társadalomtudományok azonban nem olyan egzaktak, mint a természettudományok, ezért itt komolyabb viták alakulhatnak ki. Az olyan államokban, ahol stabil történelemképpel rendelkeznek, nincs probléma az állami emlékezetpolitikával, ellentétben Magyarországgal és legtöbb szomszédjával, amely országokban 20-25 évente volt egy rendszerváltozás. Példaként Franciaországot említette, a panteonban elférnek a bal- és jobboldali hősök. "Nálunk viszont
Dózsáról
, a Tanácsköztársaságról, Horthyról a vélemények homlokegyenest ellenkezőek" - mutatott rá.
Pedig a kommunista múlt eltörlése 1989-ben megkezdődött: eltűnt a parlamentről és más középületekről a vörös csillag, Budapesten a szoborparkba került
Osztyapenkó, Kun Béla
és társaságuk, ez utóbbit jó ötletnek tartja Romsics, hiszen a mai iskolások megismerkedhetnek az egykori állampárti rendszer emlékeivel. A felszabadulási emlékműről eltűntek a szovjet katonák, de a főalak megmaradt. Az egykori május elsejei felvonulások színterén, a Felvonulási téren a rendszerváltás után húsz évvel már Nemzeti Vágtát tartottak. Az utcákat át- és visszanevezték, Szegeden a
Tolbuhin
sugárútból Kálvária sugárút, a
Lenin
körútból
Tisza Lajos
körút lett. Igaz, az előadó nem tette hozzá, hogy még az utóbbi hat évben is számtalan utca viselte a Szovjetunió kiszolgálóinak nevét, a szegedi
Zsukov utca nevével kapcsolatos vitárais az előző év végén került pont.
Komoly vita alakult ki a címer ügyében, az SZDSZ által támogatott 1849-es, 1918-as (
Károlyi Mihály
népköztársasága), 1946-os (második köztársaság) emlékét megtestesítő korona nélküli címer helyett végül
Antall József
és az MDF javaslatát fogadták el a kiscímert, ami inkább az Osztrák-Magyar Monarchiához és a Horthy-korszakhoz köthető, s több száz éves hagyományt testesít meg.
Horthy Miklós kultusza is erősödni kezdett 1993 után, ebben nagy szerepe volt menyének,
Horthy Istvánnénak
. A kenderesi újratemetésen dodonai megoldással képviseltették magukat a kormány tagjai: részt vettek rajta, de nem hivatalos személyként, hanem magánemberként. Romsics Ignác most is rendszeresen lát koszorút a kormányzó sírján, a Budapest felé tartó erdélyiek gyakran megállnak itt, hiszen az államférfi nevéhez köthető az a négy év, amikor Észak-Erdély visszatérhetett Magyarországhoz, érthető ezért, hogy pozitívan ítélik meg őt. "A kormányzó történelmi érdemeinek elismeréseképpen szeretett volna a szőregi Csodaszarvas Polgári Kör és néhány magánszemély felállítani egy életnagyságú Horthy-szobrot a város főterén, de a város szocialista vezetője - aki megegyezik a mostanival - viszont úgy nyilatkozott, hogy amíg ő a polgármester Szegeden, addig nem lesz szobra Horthy Miklósnak" - említett egy szegedi példát a kultusz megjelenésére az akadémikus. Kerekiben tényleg felállították fából készült szobrát, ezt azonban vörös festékkel leöntve rongálta meg
Dániel Péter
szélsőbaloldali politikai aktivista, akinek a fociszurkolók azt üzenték erre válaszul, hogy: "Hív a Duna, vár a MÁV".
Gyömrőn a Szabadság teret nevezték át Horthy térre, az ehhez kapcsolódó konferenciára Romsicsot is meghívták. Már a település határában páncélba öltözött rendőrök fogadták azzal a figyelmeztetéssel, hogy a baloldal és a Jobbik is felvonult, s ebből verekedés lehet. Később kiderült, útmutatást vártak Gyömrő lakói. 1944-ben elhurcolták a bevonult zsidó munkaszolgálatosok családtagjait, akiknek többsége meghalt a haláltáborokban. Az új kommunista belügyminisztérium e férfiakból toborozta a világháború után a rendőrség tagjait, akik frissen megszerzett hatalmukat arra használták, hogy a vélt bűnösöket megverjék, amibe mintegy 50 fő belehalt, testüket a szomszédos tó mélyére dobálták. A településen ma is ott élnek a gyilkos rendőrök és az egykori áldozatok hozzátartozói, leszármazottai, abban bíztak, a történész megmondja, kinek a fájdalma a jogosabb.
"Én felelek Trianonért" - ezen feliratú táblát akasztottak a jobbikosok
Károlyi Mihály
egykori köztársasági elnök nyakába. Romsics szerint a politikusra bűnbakként és antihősként tekintenek ma. Végül visszaállították a helyén álló eredeti szobrot a meggyilkolt
Tisza István
miniszterelnökről, aki valóban mindenben ellentéte volt az 1918-as népköztársaság alapítójának. Károlyi szobra Siófokra került. Szintén a Balatonnál található
Teleki Pál
szobra,
Göncz Árpád, Kosáry Domokos
a fővárosban szerették volna látni az alkotást, de a baloldaliak tiltakozásának hatására erről le kellett tenniük. Az 1921 és 1931 között miniszterelnöki pozíciót betöltő
Bethlen István
szobrának felavatását viszont nem kísérte hangos balliberális tiltakozás, ez Romsics szerint valószínűleg azért van, mert az egykori kormányfő a kritikus pillanatokban mindig megtalálta a helyes utat, s ezt még a nem konzervatívok is elismerik. A volt miniszterelnökön kívül még kiemelte
Bibó Istvánt, Barankovics Istvánt, Márton Áront, Kovács Imrét
mint olyan személyeket, akik alkalmasak a nemzeti panteonba bekerülésre.
Az akadémikus emlékeztetett arra, hogy 1990-ben a Fidesz még kivonult a teremből az egyperces trianoni békekötésre emlékező gyászszünet alatt, 2010-ben viszont már a Nemzeti Összetartozás Napja lett az évforduló. A történész úgy látja, fontos ez a nap, jelképezi azt, hogy a kulturális magyar nemzet összetartozik. A Nagy-Magyarország nosztalgiában sem lát problémát, csak attól intett óvva, hogy emögött politikai szándék legyen.
"Az 1950-es és 1960-as években összemosták a holokausztot az antifasizmussal, de ez hiba volt, az egyik oldalon félmillió áldozat, a másik oldalon pár száz ellenálló állt" - vélekedett Romsics Ignác. Változás csak a '80-as évek közepén, végén történt, azóta méltó emlékművek születtek, mint például a Cipők a Duna-parton. A német megszállás áldozatainak emlékművéről viszont érte kritika a német felelősség túlzott hangsúlyozása miatt. Erről azt mondta Romsics a kormánypárt egyik képviselőjének, hogy két probléma van az alkotással: nem fejezi ki a közös német-magyar történelmi felelősséget, valamint a németek is biztos tiltakozni fognak ellene. Ellentüntetők is érkeztek a baloldalról, amire azt lett a válasz, hogy a szoborcsoportot elkészítették, de nem avatták fel soha. A másik megosztó műtárgy a téren a szovjet hősi emlékmű, ez ellen többször tiltakozott a szélsőjobboldal, de államközi egyezmények miatt nem lehet eltávolítani. A Hóman-vitával kapcsolatban is állást foglalt az akadémikus, elismerte, hogy a két háború között történeti, pénztörténeti munkák alkotójaként jelentős szerepet játszott, kultuszminiszterként is voltak elismerésre méltó cselekedetei, mint a nyolcosztályos általános iskola bevezetése, szegény gyerekek felkarolása, azonban nem szabad azt sem elfelejteni, hogy zsidó rendeleteket, törvényeket javasolt és hozott, s még a Szálasi-féle parlamentben is tag maradt. Donáth György esetében szintén ugyanez a kettősség a probléma.
A történész szerint könnyebb dolog a közös panteon hőseit megtalálni egy olyan államban, ahol kevesebb volt a rendszerváltás.KLIKK: http://szegedma.hu/?p=618980
Közzétette: Szegedma Hírportál – 2016. április 9.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.