Tortán érkezett Munkács vára a szegedi történelmi vetélkedésre + FOTÓK



A Gyöngyök és gyémántok vetélkedősorozat tizennegyedik alkalommal szólította meg a hazai és a határon túli magyar 7-8. osztályos diákokat, hogy egy különös történelmi társasjáték keretében felidézzék II. Rákóczi Ferenc életútját.
Tizenhat csapat szállt versenybe a legjobbaknak járó tanulmányi kirándulásért a Gyöngyök és gyémántok vetélkedősorozat szombati döntőjén. A szegedi Rókusi Általános Iskolában megrendezett "Istennel a hazáért és a szabadságért" címet viselő verseny apropóját ezúttal
II. Rákóczi Ferenc
halálának 280 éves évfordulója adta, így a műveltségi és ügyességi feladatok gerincét a fejedelem vezette szabadságharc eseményeinek felidézése képezte. A szervezők egy nem mindennapi történelmi játék keretében életre keltették a fejedelem életének sorsdöntő pillanatait, így életútja jelentősebb állomásait, a szabadságharc kialakulásának és kimenetelének történetét, valamint a kurucok és bujdosók mindennapjait.
Fodorné Dóda Katalin
tizennégy éve főszervezője a Gyöngyök és gyémántoknak, ahogy ő fogalmaz, miden tanév decemberében csoda történik az intézmény falai között. A vetélkedősorozat második fordulójába, vagyis a döntőbe a 27 nevezőből 16-an jutottak tovább, a négyfős csapatoknak pedig helyt kellett állniuk az olyan általános iskolai tantárgyakból, mint a történelem, a matematika és az irodalom, emellett pedig színjátszó, kézműves, gasztronómiai és sportos versenyszámokban is megcsillogtatták tehetségüket. "A történelemmel kezdtük a szombati döntőt. Öt nehézségi szinten írtunk ki feladatokat a diákoknak, melyek stratégiai döntést kívántak meg a csapatoktól. Ki kellett választaniuk azt a kettőt, amiről úgy gondolták, a legtöbb pontot hozhatja meg nekik. A könnyebb feladatok kevesebbet értek, míg a nagyon nehezek többet. Azzal motiváltuk őket, hogy a hibátlan megoldásokra is plusz pontokat adtunk. A csapatok nagyon ügyesen helyt álltak, jó stratégiát dolgoztak ki: a nehezebb és a könnyebb feladatokból egyaránt válogattak, hogy meglegyen az esélyük a többletpontokra."

A főszervező portálunk kérdésére elmondta, a versenyhez nélkülözhetetlen a diákok előzetes felkészítése, amit a pedagógusok tanórákon kívüli időben végeztek. Az alapokhoz elégnek bizonyulnak az általános iskolai tanulmányok, azonban a nehezebb kérdések megválaszolásához elengedhetetlen annak az olvasmánylistának az ismerete, amit a szervezők állítanak össze. A tudás mellett természetesen a kreativitást is jutalmazzák: a gyerekek elkészítették II. Rákóczi Ferenc életfáját, levelet írtak az ifjú Rákóczi nevében édesanyjának, sőt, XIV. Lajos udvarát is megépítették egy színdarabhoz. A verseny feladatait a Rókusi Általános Iskola diákjaiból álló tánccsoport jelenetei foglalták keretbe, a mintegy 40 táncos koreográfiájáért
Tamás Ildikó
felelt. "Mivel történelmi társasjátékról van szó, a nyitó és zárókép is egy mesedobozt rejtett. A mesedobozból kikerült eszközök jelenítik meg a verseny állomásainak feladatait, az első felvonásban zászlóbontás, kuruc-labanc összecsapás, az ónodi országgyűlés megjelenítése és a fegyverletétel szerepel. A szünetet követően Versailles-ba utazunk, ott francia udvari kártyajátékot tekintünk meg, majd elvitorlázunk Törökországba, végül Mikesre emlékezve is van egy zárójelenetünk" - tudtuk meg a tanárnőtől.
Tamás Réka
, a Rókusi iskola 6. osztályos tanulója a felkészülésről mesélt portálunknak: "Péntek délutánonként és szombat délelőtt készültünk a koreográfiára. A nyitó és záróképeket eleinte nem gyakoroltuk, először a köztes jeleneteket kellett készre csinálnunk. Kiosztottuk a szövegeket, végigmentünk az összes jeleneten, majd kitaláltuk, mivel kezdjünk és mivel zárjuk le a műsort".

A tizenhat döntős csapat között nemcsak hazai, hanem határon túli magyar iskolák 7-8. osztályos diákjai is képviseltették magukat. Fodorné Dóda Katalin örömmel számolt be arról, hogy a háromnapos verseny ideje alatt mély barátságok köttetnek, hiszen a vendégek - akárcsak a cserediák programok alatt - a szegedi tanulók családjainál kapnak szállást. A nap fénypontja volt az az órási torta, melyet Munkács váráról mintáztak, s amiből minden versenyző, felkészítő tanár és szervező kapott egy szeletet a déli szünetben. A döntőbe jutott csapatok: Baksay Sándor Református Gimnázium és Általános Iskola (Kunszentmiklós); Bartók Béla Elméleti Líceum (Temesvár); Csanádpalotai Dér István Általános Iskola (Csanádpalota); George Coșbuc Általános Iskola (Marosvásárhely); Karolnia Óvoda, Általános Iskola, Gimnázium, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium (Szeged); Kossuth Lajos Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola (Füzesgyarmat); Kőrösi Csoma Sándor Líceum (Kovászna); Mikes Kelemen Líceum (Sepsiszentgyörgy); Petőfi Sándor Gimnázium (Kézdivásárhely); Szent Miklós Katolikus Általános Iskola és Óvoda (Baks); Szabó Gyula Alapiskola (Dunaszerdahely); Sztejki Szatymazi Általános Iskolája (Szatymaz); Székelytamásfalvi Thury Gergely Gimnázium (Székelytamásfalva). A szombati döntőt
Kalmár Ferenc
, Magyarország szomszédságpolitikájának fejlesztéséért felelős miniszteri biztosa nyitotta meg. A rendezvény támogatója volt többek között
Haág Zalán
, a KDNP szegedi elnök-frakcióvezetője és a Rákóczi Szövetség is, a zsűriben pedig
Szondi Ildikó
szocialista önkormányzati képviselő is értékelte a csapatok teljesítményét.
A hazai és a határon túli 7-8. osztályos diákok egy különös történelmi társasjáték keretében felidézték II. Rákóczi Ferenc életútját.http://szegedma.hu/?p=595955
Szerző: Szegedma Hírportál, 2015. december 12.