Badalik Bertalan (1890–1965) veszprémi püspök halálának ötvenedik évfordulóján rendeztek konferenciát a hódmezővásárhelyi Emlékpontban. Az elhangzott előadásokból kiderült, hogy a kommunista hatalom által Hejcére internált püspök szobájába ugyan szereltek lehallgatókészüléket az állambiztonságiak, ám – mivel valamelyik vezetéket rosszul kötötték be – mind Hejcén, mind a szomszédos Göncön valamennyi telefonkészülékben a főpap szobájában történtek voltak hallhatóak. Azt is megtudhatták a résztvevők, hogy azért szülővárosában, Hódmezővásárhelyen kellett eltemetni Badalik püspököt, mert a pártállam nem engedélyezte földi maradványainak a veszprémi székesegyházban való elhelyezését, s hogy végső nyugalomra helyezésére – újratemetésére – csak a szocializmus bukása után, 1991-ben kerülhetett sor.
Kettős jubileumát ünnepli ebben az esztendőben a magyar katolicizmus
Badalik Bertalan
püspöknek, hiszen idén van a főpásztor születésének 125. és halálának 50. évfordulója. Ezen alkalomból rendezett közös konferenciát a Magyarországi Domonkos Tartományfőnökség és az Emlékpont a főpap szülővárosában, Hódmezővásárhelyen. A
Miklós Péter
intézményvezető és
Barna Ferenc Máté
domonkos általános vikárius által megnyitott rendezvényen
Gyulay Endre
nyugalmazott szeged-csanádi püspök mondott köszöntőt. Kiemelte, hogy a hányatott sorsú és az egyházhoz való hűsége miatt üldözött Badalik nagyszerű hitszónok, szociálisan érzékeny és a szegényeket támogató egyházi vezető, valamint kiváló teológus volt. Hittudósként a dogmatikának a Máriára vonatkozó ágával foglalkozott, s alapvetőnek számító Istennek szent anyja című mariológiai műve csak jóval halála után jelenhetett meg 1991-ben. Az 1890. december 10-én született Badalik Bertalan tizennyolc évesen lépett be a domonkos rendbe, amelynek főiskoláján tanult teológiát Grazban, ahol 1914-ben pappá szentelték. 1934 és 1936 között a domonkosok közös osztrák–magyar provinciájának, majd 1938 és 1946 között az önálló magyar rendtartománynak a tartományfőnökeként tevékenykedett. Kiváló és népszerű egyházi szónok volt, számos hitbuzgalmi alkalom szervezője, a Mária-tisztelet lelkes terjesztője, a rózsafüzér társulatok országos igazgatója volt.
XII. Pius
pápa 1949. július 28-án nevezte ki veszprémi püspökké. Főpásztori jelmondata: „Az igazság az én erősségem”. Tisztségét 1957-ig láthatta el, amikor is a kommunista pártállam kényszerlakhelyet jelölt ki számára Hejcén, ahol 1964 őszéig élt. Akkor egészségi állapotára tekintettel engedélyezték neki a Budapestre költözést. A fővárosban hunyt el 1965. október 10-én. A hódmezővásárhelyi Emlékpontban október 15-én megrendezett konferencia nyitóeladását
Zágorhidi Czigány Balázs
, a vasvári Domonkos Rendtörténeti Gyűjtemény vezetője tartotta. Előadásában rámutatott a domonkos gyűjteményben őrzött Badalikra vonatkozó anyag – amely számos levélből és feljegyzésből, valamint rengeteg eddig publikálatlan fényképből áll – gazdagságára.
Soós Viktor Attila
, a Nemzeti Emlékezet Bizottsága tagja előadásában a veszprémi püspökként tevékenykedő főpapnak a püspöki karon belüli való szerepvállalásáról beszélt. Többek között feladata volt a politikai életben jelen lévő keresztény erőkkel (így a
Barankovics István
vezette kereszténydemokrata szellemiségű Demokrata Néppárttal) való kapcsolattartás.
Hornyák Máté János
történész Badaliknak a Hejcén szociális otthonban eltöltött éveiről tartott referátumot. Előadásából kiderült, hogy a helyiek körében népszerű volt az odainternált két püspök (Badalik mellett Hejcén élt a már korábban odakényszerült Pétery József váci főpásztor is), akik eleinte szabadon mozoghattak faluban, később azonban – éppen túl aktív társadalmi kapcsolataik miatt – a kastélyra s annak parkjára korlátozták mozgásterüket. Az idős hejceiek emlékeznek rá, hogy Badalik Bertalan a gyümölcsösben szeretett dolgozni, s kivette a részét a fák tavaszi metszéséből. Emlékezetes még, hogy az állambiztonsági szervek lehallgató berendezéseket szereltek be az internált veszprémi püspök szobájába, ám – mivel valamelyik vezetéket rosszul kötötték be – mind Hejcén, mind a szomszédos Göncön valamennyi telefonkészülékben a Badalik szobájában történtek voltak hallhatóak. Az október 15-i hódmezővásárhelyi emlékülés éppen Badalik püspöknek a városban történt eltemetésének ötvenedik évfordulóján került megrendezésre. Erről
Gulyás Martin
történész előadásából megtudhatták a résztvevők, hogy azért szülővárosában kellett eltemetni Badalik püspököt, mert a pártállam nem engedélyezte földi maradványainak a veszprémi székesegyházban való elhelyezését, s hogy végső nyugalomra helyezésére – újratemetésére – csak a szocializmus bukása után, 1991-ben kerülhetett sor. A konferencián még két előadás hangzott el:
Kerekes Ibolya
néprajzkutató a domonkos szemlélődő nővérek szegedi rendházáról, míg Miklós Péter történész, az Emlékpont vezetője a hódmezővásárhelyi domonkos leányiskola államosításáról beszélt. Az utóbbi referátumból megtudhattuk, hogy az államosított leányiskola igazgatója 1948 novemberében levélben utasította a vásárhelyi domonkos nővéreket, hogy a „volt szerzetes tanerők az iskola épületében, udvarában nem tartózkodhatnak”. Sőt előírta, hogy a diákokkal semmilyen formában sem tarthatják a kapcsolatot. „A szerzetesnők a tanulóifjúsággal sem az iskolában, sem az iskolán kívül nem érintkezhetnek, családi otthonukban sem.” „Ez már egyértelműen a kiépült szovjet mintájú önkényuralom módszere volt: sem a társadalmi diskurzusban, sem az oktatásban, sem a magánéletben nem tűrte a különböző vélemények megjelenését” – fejtette ki a fentiek kapcsán Miklós Péter.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.