Felszámolási eljárást kezdeményez az önkormányzat a SZEHŐ ellen – hangzott el a pénzügyi bizottság reggeli ülésén. Amennyiben a közgyűlés támogatja, város a kormányzathoz is fordul azért, hogy stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítsék a társaságot a hitelezők és fogyasztók védelme érdekében.
A szegedi önkormányzat felszámolási eljárást kezdeményez a Szegedi Hőszolgáltató Kft. ellen fizetésképtelensége miatt, egyúttal annak stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté nyilvánítását kéri a kormányzattól a hitelezők védelmében. Ezt
Solymos László
alpolgármester jelentette be a Pénzügyi és Vagyongazdálkodási Bizottság csütörtök reggeli ülésén. Ahogy
korábban is írtuk, április 16-tól visszavonta a Szegedi Hőszolgáltató Kft. (SZEHŐ) működési engedélyét a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal, miután a hatóság álláspontja szerint jogsértő módon ruházta át a kisebbségi magántulajdonos Alfa-Nova Kft. tavaly ősszel a tulajdonrészét az ugyanahhoz a cégcsoporthoz tartozó Energott Kft.-nek. A szolgáltatást így az Ingatlankezelő és Vagyongazdálkodó (IKV) Zrt. teljesíti.
„Kisebbségi tulajdonostársunk olyan lépéseket tett a hőszolgáltatóval szemben, így az önkormányzat és a hitelezőkkel szemben, amelyek a cég fizetőképességét igencsak befolyásolják. Az április 10-i közgyűlés napján érkezett tájékoztatásban tulajdonostársunk az energiahivatal határozatára, illetve a Raiffeisen Bank hitelfelmondó nyilatkozatára hivatkozva felmondta a tagi kölcsön szerződést, amit együttesen kötöttünk 2013-ban. Ezzel a lépéssel azt mindkét kölcsönadó vonatkozásában lejárttá tette, így a tagi kölcsön és annak járulékai egy összegben azonnal esedékessé váltak” – közölte Solymos. Az 1 milliárd forintos tagi kölcsönből 510 milliót a szegedi önkormányzat, 490 milliót pedig az Alfa-Nova Kft. folyósított. Az alpolgármester arról tájékoztatta a pénzügyi bizottság tagjait, hogy a kisebbségi tulajdonos bizonyos beszámítási és engedményezési eljárások keretében 618 millió forint értékben beszámítási jogával kívánt élni a hőszolgáltató felél, vagyis a tagi kölcsön kötelezettségét a SZEHŐ felé fennálló tartozásával kiegyenlítettnek tekinti. „Ezzel az önkormányzat által vitatott egyoldalú eljárással a társaság hitelezőit lehetetlen helyzetbe hozza” – magyarázta Solymos László. A tagi kölcsönön felől a cég likviditási helyzetének stabilitásának megőrzése érdekében
300 millió forintos folyószámla-hitelkeretéhez kapcsolódó kezességvállalásról is döntöttek, és az alpolgármester azt is közölte, hogy a társaságnak elszámolási kötelezettsége van a 28 ezer távhővel ellátott szegedi lakás irányába. Mindezeken felül a város információi szerint az elmúlt öt és fél hónapban az energiahivatal által kijelölt állami gázszolgáltatóval szemben 1,2 milliárd forintos tartozása áll fenn a SZEHŐ-nek.
„Azt gondoljuk, miután tulajdonostársunk egyoldalú döntéseivel egyre inkább a fizetésképtelenség felé sodródik a cég, a legcélszerűbb megoldás az, ha felszámolási eljárást kezdeményez az önkormányzat a hőszolgáltatóval szemben” – összegzett Solymos László. A közgyűlésnek azt is javasolják, hogy ismételten forduljon a város a kormányzathoz azért, hogy stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítsék a társaságot a hitelezők és fogyasztók védelme érdekében. Bírósághoz is fordul az önkormányzat – hangzott el a pénzügyi bizottság ülésén. A Szegedi Hőszolgáltató Kft. április 27-i taggyűléséről ugyanis kizárta az Energott Kft. a többségi tulajdonos önkormányzatot, így a taggyűlésen született határozatokat bíróságon fogják megtámadni. A város álláspontja, hogy nem volt szabályszerű a taggyűlés, a társasági szerződés szerint ugyanis az csak akkor határozatképes, ha az üzletrész-tulajdonosok 100%-a – ez esetben az Energott Kft. és az önkormányzat – részt vesz a taggyűlésen. Solymos László azt is elmondta, hogy ezen a taggyűlésen olyan határozatokat hozott a kisebbségi tulajdonos, amelyek nem a SZEHŐ, hanem kimondottan a kisebbségi tulajdonos Energott Kft. érdekében történő lépések megtételére kötelezte az ügyvezető igazgatókat.
Ahogy
megírtuk, két sikertelen kör után ismét pályázatot ír ki az önkormányzat a Virág cukrászda üzemeltetésére. A korábbiakhoz képest változás, hogy az 59 millió forintos bérleti jogot elengedi a város, kizárólag a bérleti díjért indulhat a licit. Szentgyörgyi Pál alpolgármester a pénzügyi bizottság ülésén módosító javaslatot nyújtott be a napirendi ponthoz. Elmondta, hogy a pályáztatás 5 éves felmondási moratóriummal indul, ám amennyiben a bérlő minimum 100 millió forint értékben eszközöl a Virág cukrászdában bizonyos felújításokat, korszerűsítéseket, ezt a moratóriumot 15 évre hosszabbítsák meg. Szentgyörgyi megjegyezte, ennek lényege, hogy egy sima kifestés esetén nem hosszabbítanak, vagyis amennyiben – ahogy fogalmazott – igénytelenebb lesz a cukrászda, marad az ötéves moratórium.
A közgyűlés 7-es napirendi pontját, a pályázatok közgyűlési döntést igényló kérdéseit is tárgyalta a bizottság, melyhez szintén érkezett módosító indítvány.
Nagy Sándor
alpolgármester elmondta, az elmúlt évben számos fejlesztési és projektlistát nyújtott be az önkormányzat a 2020-ig tartó uniós ciklus forrásainak felhasználásával kapcsolatban. „Úgy tűnt, hogy alulról felfelé történő tervezés zajlik, majd néhány héttel ezelőtt azzal szembesültünk, hogy egy 'top down' tervezés áldozataivá váltunk” – közölte. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) minden megyei jogú város, illetve megye számára ugyanazokat a fejlesztési irányokat határozta meg, pontosan megjelölve, hogy mennyi pénz fordítható például a gazdaságfejlesztésre, területfejlesztésre és energetikára a 2020-ig tartó uniós költségvetési ciklusban. Ez az oka annak, hogy Szeged Integrált Területi Programjában (ITP) szereplő célok bizonyos részét nem tudja érvényesíteni az önkormányzat. Nagy Sándor elmondta, azt javasolják a közgyűlésnek, hogy fogadja el a kormányzat által meghatározott új arányrendszert, ami egyébként kedvező Szeged szempontjából. Az önkormányzat ugyanis kérvényezte, hogy több forrást használhassanak fel a 34 milliárdos dedikált keretből az energiamegtakarítási célokra, illetve a fenntartható közlekedés fejlesztésére. Ezeknek megfelelően dolgozta át Szeged az ITP-t. Azt is tartalmazza az előterjesztés, hogy hatalmazzák fel a Városüzemeltetési és Fejlesztési Bizottságot, hogy amennyiben szükséges változtatni az Irányító Hatóság kérésének megfelelően az ITP-n, akkor ezt megtehesse a szakbizottság, s ne kelljen ezért közgyűlést összehívni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.