A BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és az Országos Meteorológiai Szolgálat információi alapján a következő napokban erős lehűlés várható, hideg, szeles idő lesz több helyen havazással - adta hírül közleményben Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője.
Szombaton eleinte néhol hózápor is előfordulhat, majd holnap délutántól nyugat felől már havazás kezdődhet. Vasárnap több helyen valószínű havazás, legkisebb eséllyel északkeleten és a főváros térségében. A legtöbb hó a Dél-Dunántúlon ígérkezik, ott 10-15 centiméter hóréteg is kialakulhat. A jelenlegi számítások alapján másutt inkább 10 centiméternél kevesebb hó valószínű, a főváros térségében, az Északi-középhegységben és az Észak-Alföldön legfeljebb néhány centiméternyi hó hullhat. Vasárnap és hétfő délelőtt viharos (45-70 km/óra) lesz az északi, északkeleti szél, amely elsősorban a hóesés által érintett dunántúli tájakon, valamint a Tiszántúl déli felében okozhat hófúvást. A közútkezelő november 10. óta már téli üzemmódban dolgozik, ez azt jelenti, hogy főleg 93 mérnökségünkön keresztül közel 4500 fő dolgozik 12 órás váltott műszakokban, hogy 0-24 órában el tudják látni a szükséges téli útüzemeltetési feladatainkat. Az elmúlt hetekben bár nem volt igazán téli időjárás, de sok helyen az éjszakai és reggeli órákban is végeztek síkosságmentesítést, illetve néhány havas nap miatt hóeltakarítást is végeztek, leginkább az ország északi, magasabban fekvő területein, így az elmúlt másfél hónapban is több ezer tonna útszóró sót, több tízezer liternyi kálcium-klorid oldatot és több száz tonnányi érdesítő anyagot juttattak ki a mintegy 31.200 kilométeres országos közúthálózatra.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a kezelésében lévő mintegy 31.200 kilométernyi országos közúthálózat, vagyis a gyorsforgalmi (kivéve M5 és M6), fő- és mellékutak üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el. A téli időszakban azon dolgoznak, hogy a kezelésükben levő úthálózatot a közlekedők – lehetőség szerint – akadálytalanul és biztonságosan vehessék igénybe. Ez nem kis feladat, hiszen a gondos felkészülés ellenére, az évszakra általában jellemző módon olykor rendkívüli időjárási viszonyok mellett, nem mindig lehet minden közlekedő igényeit egyszerre kielégíteni, ezért vannak, lehetnek olyan időszakok, amikor télies útviszonyokkal is számolniuk kell az autósoknak.
A hideg idő beálltával a társaság az év legnehezebb feladatai elé néz. A téli időszakra mérnökségeik hadrendbe állítják a szükséges munkagépeket és feltöltik a síkosság-mentesítéshez használt anyagok raktárkészleteit – kezdőkészleten több, mint 100 ezer tonna sót raktároztunk be. Folyamatosan figyelemmel követik az időjárás előrejelzéseket és saját, mintegy 350 útmeteorológiai állomásuk adatait, ennek megfelelően hajtják végre megelőző intézkedéseinket, illetve készülnek fel a várható munkákra. Az utak jegesedésének megelőzése érdekében a forgalmasabb szakaszokon sózással védekeznek. E célra nátrium- és kálcium-kloridot használnak, nemcsak száraz, hanem oldat formájában is. Ez a munka azonban rendkívül időigényes, így a lehető leggondosabb szervezés mellet is szükség van az autósok türelmére és belátására. Megelőzésképpen általában úgynevezett nedvesített sószórást végeznek, hogy az autók menetszele ne fújja le a burkolatról a kijuttatott útszóró sót. Havazás esetén a hó eltakarítását 3-5 centiméter lehullott hó esetén célszerű megkezdeni. Ezen hó vastagságig a havazás kezdetekor a síkosság elleni védekezésként kiszórt olvasztó anyagok – a forgalom taposó hatásával együtt – megakadályozzák a lehullott csapadék burkolatra fagyását, tapadását. A hó eltakarítása során sorrendet állítanak fel, először az autópályákat, főútvonalakat, illetve a nagyobb forgalmú mellékútvonalakat tisztítják meg, ezt követően kerül sor a további útszakaszokra. Tehát intenzív havazás esetén a megfeszített munkavégzés ellenére lehetnek olyan szakaszok, ahol nem fekete a burkolat, de mindenképpen törekszenek rá! A munkagépek egy fordulókör alatt 30-80 kilométernyi szakaszt tudnak megtisztítani. A hófúvások eltakarítása az egyik legnehezebb és legidőigényesebb feladat, amelyet szintén csak akkor lehet hatékonyan elvégezni, ha már megszűnt az erős szél. Megelőzésképpen helyezik ki a korábbi évek tapasztalatai és az anyagi lehetőségek szerint a leginkább érintett útszakaszok mellé a hófogó rácsokat, illetve hálókat, idén ez közel 400 kilométernyi utat érint. Ahol erre lehetőség van, ott hófogó erdősávot is telepítenek, amelynek kialakítása hosszú éveket vehet igénybe. Jelenleg 323 kilométernyi szakaszon van ilyen erdősáv. A hófogó rácsok egyébként 30-50 kilométer/órás széllökésekig tudják ellátni funkciójukat, efölött már nem tudják teljesen meggátolni azt, hogy az út menti hó visszakerüljön a burkolatra. Hófúvások idején a sózás sajnos teljesen hatástalan, sőt, nem is ajánlott! Ennek oka, hogy a megolvasztott havat a nagy erejű szél gyorsan lefagyaszthatja, így tömör jeges, jégbordás szakaszok alakulhatnak ki, amelyek fokozottan veszélyesek. Ilyenkor egy dolgot lehet tenni, folyamatosan takarítják a havat az útpályáról, ameddig erre lehetőség van. Sajnos az is előfordulhat, hogy mire egy-egy munkagép végez egy fordulókörével, ami jellemzően 2-4 órát vesz igénybe, addigra a szél annyira visszahordhatja a havat a burkolatra, hogy úgy tűnhet, mintha arra nem is járt volna munkagép. Így igazán hatékonyan ilyen időjárási körülmények között csak akkor lehet fellépni, ha nagy erejű szél már elmúlt vagy elegendő mértékben csillapodott. Hóeltakarító gépjármű megelőzése nem javasolt, mert a még havas úton kevésbé biztonságosan lehet haladni, mint a frissen tisztított úttesten. Az előzés közben irányváltások további kockázatot jelentenek a biztonságos közlekedésre. Amennyiben nem kívánják megelőzni a munkát végző gépjárművet, megnövelt követési távolság megtartásával haladjanak mögötte. A társaság hóeltakarítási terve előre rögzíti az egyes munkavégző gépek útvonalát. A gépeket a mérnökségi telephelyeken töltik fel szóróanyaggal, majd a végpontról indulva látnak munkához, amint elértek a célterületre. Addig viszont felemelt ekével haladnak és így persze sózást sem végeznek, hogy minél hamarabb eljussanak munkakezdésük helyére és a síkosságmentesítő anyagokat a kijelölt területre juttassák ki A közútkezelő minden rendelkezésére álló csatornán igyekszik tájékoztatni a közlekedőket az esetleges veszélyhelyzetekről, szélsőséges időjárási-, illetve útviszonyokról. Kérik az autósokat, hogy mindenképpen vegyék figyelembe ezeket a jelzéseket, majd a lehetőségeket alaposan megfontolva keljenek csak útra, ha tényleg úgy látják, hogy szükséges. Ha sikerült a közlekedőknek előzetes információkhoz jutniuk, mérlegeljenek, tervezzék meg úti céljukat és ha ez alapján az utazás mellett döntenek, akkor minden esetben csak és kizárólag a téli közlekedésre megfelelően felkészített gépjárművel tegyék azt meg. Ha esetleg elakadnának utazás közben, a katasztrófavédelem szakembereitől a 112-es telefonszámon kérhetnek segítséget. Utazás előtt minden esetben tájékozódjanak az aktuális útviszonyokról. Ezt megtehetik a nemrégiben teljes egészében megújult
oldalon. Minden nap 5.30, 7.30, 9.30, 12.30, 15.30, 17.30 és 21.30 óra körül országos összesítést tesznek közzé az aktuális út- és látási viszonyokról a főoldalon. Akik esetleg a közösségi felületeken keresztül szeretnek információhoz hozzájutni, azoknak ajánlják
és
oldalaikat is. A leggyorsabban és személyre szabottan azonban továbbra is telefonon szerezhetnek információkat a közlekedők. Az Útinform szolgálat, illetve a megyei diszpécserszolgálat 0-24 órában várja a közlekedők hívásait, készséggel állnak a telefonálók rendelkezésére (elérhetőségek az
oldalon). Ha több megyét érintő kérdéseik vannak, akkor érdemesebb rögtön az Útinform szolgálatunknál kezdeni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.