Közélet

A Miniszterelnökség visszautasítja az OTSZ elnökének vádjait

A Miniszterelnökség visszautasítja az OTSZ elnökének vádjait

2014. október 29., szerda
A Miniszterelnökség visszautasítja az OTSZ elnökének vádjait

A Miniszterelnökség visszautasítja Demján Sándornak, az Országos Takarékszövetkezeti Szövetség (OTSZ) elnökének a takarékok vagyonának elvételére vonatkozó vádjait, szerintük a szövetkezeti hitelintézetek megújítását célzó törvény kiállta az alkotmányosság próbáját; az elnök kritikája csupán politikai hangulatkeltés, amely a korábbi átláthatatlan rendszer konzerválására törekszik.

A Miniszterelnökség Nemzeti Pénzügyi Szolgáltatásokért és Postaügyekért Felelős Államtitkársága a Takarékossági Világnapon felszólaló

Demján Sándor

beszédére reagált, amelyben az OTSZ elnöke úgy fogalmazott: "a takarékszövetkezeti szektor vagyonát elvették, kisajátították. Nagy baj van abban az országban, ahol a lopást a törvény rangjára emelik." Álláspontja szerint a szektornak nem volt szüksége segítségre, a betett 130 milliárd forintra, hiszen egy évvel ezelőtt a bankfelügyelet azt állapította meg, hogy az OTSZ-hez tartozó szövetkezetek a kockázatviselés szempontjából jobbak, mint az OTP. Leszögezte, hogy a szövetség feladata megvédeni a tulajdont. Mindent meg fognak tenni, hogy az eredeti állapot visszaálljon, vagy ha nem, a tagokat 800 milliárd forinttal kártalanítsák - tette hozzá Demján Sándor. A Miniszterelnökség közleménye aláhúzta, hogy az Alkotmánybíróság idén júniusban a törvény egészét az alaptörvénnyel összhangban valónak találta, és mindössze néhány technikai jellegű rendelkezésének módosítását kérte, illetve tette semmissé. A jogalkotó mára a kért módosításoknak eleget tett. A kormány ezért joggal bízik benne, hogy a törvény rendelkezéseit és célját a nemzetközi jogi fórumok is rendben találják, annál is inkább, mert a jogszabály az uniós jog alapján tette a szövetkezeti szektor központi bankjává a Takarékbankot. Az államtitkárság hangsúlyozta: az elmúlt időszak csődesetei egyértelműen azt igazolják, hogy szükség volt a takarékszövetkezetek ellenőrzésének megerősítésére, a szektor átvizsgálására, valamint a 136 milliárd forintos állami tőkejuttatásra. A régi átláthatatlan rendszerben ugyanis a takarékszövetkezetek száma 20 év alatt csaknem felére csökkent, a tagok száma több mint egymillióról mintegy százezerre esett vissza, és a takarékszövetkezeti integráció piaci részesedése 4 százalékra zsugorodott. A szektor tavaly nyáron megerősített ellenőrzési-felügyeleti rendszere, illetve a szövetkezeti hitelintézetek átvizsgálása során feltárt súlyos visszaélések és csődesetek, amelyek nyomán büntetőügyek is folyamatban vannak, igazolják, hogy a kormány helyesen döntött, amikor a takarékszövetkezeti intézményrendszer megtisztulásáról és megújításáról határozott - áll a közleményben. A tőkeemelés nélkül a szektor tagjai hosszútávon nem lennének képesek megfelelni az azóta a hazai jogrendszerbe is átültetett szigorodó uniós tőke- és likviditási követelményeknek (CRR/CRD IV.) A szerzett jogai ellenértékét az állam bőségesen megfizette - tették hozzá. Kiemelik továbbá, hogy az integráció megújításának célja a korábbi piacvesztés megállítása, a szektor megtisztulása, hosszabb távon pedig az ország egyik legkorszerűbb, legerősebb és legbiztonságosabb pénzügyi csoportjának létrehozása. Ez a takarékszövetkezetek ügyfeleinek, betéteseinek és tulajdonosainak közös érdeke - olvasható a közleményben. Hozzátették: a takarékszövetkezetek ma is magántulajdonban vannak, ugyanúgy ahogy az integrációs törvény tavaly nyári hatályba lépése előtt is magántulajdonban voltak. Az állam nem elvont, hanem a takarékszövetkezeti szektor megújítása érdekében emelt tőkét 655 millió forint értékben, és szerzett a korábbi kisebbségi részesedése mellé többségi tulajdont a Takarékbankban. Irányítási, ellenőrzési és szolgáltató funkciójának megerősítését követően az állam nyilvános nemzetközi pályázat keretében egy, a takarékszövetkezetek meghatározó, 75 százalékos többségi tulajdonában álló társaságnak értékesítette a Takarékbank állami tulajdonrészét. A szövetkezeti hitelintézetek összesített tulajdonrésze ezzel az állami tőkeemelés előtti 61,5 százalék helyett 85 százalék fölé emelkedett a Takarékbankban. A Miniszterelnökség szerint a takarékszövetkezeti szektor megújítása továbbá egybevág a vonatkozó európai normákkal abban a tekintetben is, hogy a szektor megújításának egyik fő célja: a vidéki lakosok, kis- és középvállalkozások és egyéni gazdálkodók ezreinek hozzáférést biztosítani a korszerű pénzforgalmi, banki, befektetési és postai szolgáltatásokhoz, ezáltal csökkentve azt a hátrányt, amelyet jelenleg a városokban élőkkel szemben elszenvednek. Amint azt

Herve Guider

, az Európai Szövetkezeti Bankok Szövetségének főtitkára is hangsúlyozta az OTSZ rendezvényén: a szövetkezeti bankok fő jellemzője az is, hogy helyi közösségekben háztartásoknak, kis- és középvállalkozásoknak (kkv) nyújtanak pénzügyi szolgáltatásokat, ezekhez a kisebb településeken élők a bankok nélkül sok országban nem jutnának hozzá.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.