Oktatási és nevelési munkájának elismeréseként Szent-Györgyi Albert-díjban részesült Asztalos Tibor. Az SZTE ÁOK nyugalmazott egyetemi oktatóját a természetkedvelők és a csillagászok is ismerhetik, míg az egyetemen az általa kifejlesztett programmal vizsgáztatnak.
Pedagógusnap alkalmából
Balog Zoltán
, az emberi erőforrások minisztere
díjakat adott átkiemelkedő munkájukért több mint 170 pedagógusnak, köztük Csongrád megyei oktatóknak és tanároknak is. Egyikük
Asztalos Tibor
, a Szegedi Tudományegyetem nyugalmazott egyetemi oktatója, aki az indoklás szerint kiemelkedő oktatási, kutatási és nevelési munkája elismeréseként részesült Szent-Györgyi Albert-díjban. Az SZTE ÁOK Orvosi Fizikai és Orvosi Informatikai Intézet tudományos főmunkatársától megtudtuk, helyi viszonyok között, így egyetemen belül kapott elismeréseket, jutalmakat pályája során, de mint mondta, ahhoz, hogy egy ceremónia keretében díjazzák, végig kellett dolgoznia egy életet. „Ez az elismerés ad egyfajta lendületet, bár furcsán hangozhat, ha valaki hatvanöt évesen új lendületről beszél… Jólesett, hogy munkámért díjat kaptam, de ugyanúgy fogok mindent csinálni a jövőben, mintha nem ítélték volna meg nekem” – fogalmazott. Asztalos Tibor úgy látja, az irányító személyeknek mindig rajta kell tartaniuk a szemüket azokon, akiket irányítanak, a felnőtt emberek számára is fontos annak a jelzése, hogy észrevették, számon tartják az általa végzett munkát.
A tanításban két nagy szakmával van kapcsolatban, ezek egyike az informatika. Elmesélte, annak idején az orvoskaron mindössze két számítógép volt, de már akkor is oktatni kellett a hallgatókat. „Az orvosi személyzetnél szükség volt tanításra, hogy ismerjék az itt létrehozott orvosi részrendszerek kezelhetőségét. A másik terület az orvosi fizika, konkrétan az elsőéveseknek az olyan típusú fizika oktatása, amely fizikára egy orvosnak szüksége lesz az életében. Ennek volt egy másik variánsa, akkoriban azt méréstechnikának hívtuk. Egy orvos az élete folyamán nagyon sok adattal találkozik, ezek egy része mérésekből származik, és elég sok feladat van ezen a téren, hogy rendet rakjunk a fejekbe” – részletezte. Mivel a számítástechnika rengeteget fejlődött, így van olyan program, melynek egy tucat verzióját tanulta meg és tanította a hallgatóknak Asztalos Tibor. Nyugalmazott egyetemi oktatóként jelenleg szerződéssel tanít, nem szakadt el az ÁOK-tól. „Egy sebész barátommal beszélgettem erről, ő azt mondta, ezt a munkát nem lehet csak egészként kezelni, vagy csinálja az ember vagy nem. Az én munkámat azonban lehet, csak nem 15 órát oktatok egy héten, hanem kettőt vagy négyet” – fogalmazott. Amíg van lehetősége, nyugdíjasként is szeretne dolgozni, példaként elmondta, egyik fizikusmestere,
Dombi József
kilencvenéves korában még vezetett gyakorlatot. Hangsúlyozta, igaz a medicinában nem az informatika vagy épp a fizika adja a fő erőt, amitől majd valaki jó orvos lesz, de azt is meg kell tanulni.
Ötven éve aktívan sportol Asztalos Tibor, rendszeresen kosárlabdázik hobbiszinten, hetente kétszer úszni jár és fut is, mert a test karbantartását fontosnak tartja. „Hobbinak mondom, de e nélkül a többi nem menne” – jegyezte meg. Nagyon szereti a természetet, kiváltképp a madarakat, naptárak is készültek fotóiból, melyeket a
Móra-múzeumban is megcsodálhattakaz érdeklődők. Éjszaka pedig az eget kémleli, szintén mintegy öt évtizede csillagászkodik. „Idén nagyon sok virágot fotóztam, döntőrészt a Homokhátság védett növényeit, ritkaságait. Megpróbálok egy kiadvánnyal is előrukkolni, van miből válogatnom, hiszen természetfotókból mintegy tizenötezer képem van. Ennyi kép rendszerezéséhez egy programot is kellett, hogy írjak. Így amikor elkészülnek a képek, keresőszavakkal látom el azokat, hogy pár perc alatt megtaláljak például egy olyan képet, amin harkály és erdei pinty is látható” – részletezte. Az egyetem számára is írt programot, öt éve az általa készített szoftverrel vizsgáztatják a hallgatókat, szemeszterenként mintegy ezer ember használja. „Ez a program nem jött volna létre, ha a csillagászat és a fotózás nem kényszerít rendszerezésre, később pedig rájöttem, hogy ez a tanteremben is használható. Minden kiegészíti egymást, mert olyan dolgokat, amelyek a munkámhoz kapcsolódnak a hobbimban is tudok kamatoztatni” – fogalmazott Asztalos Tibor.
Az általa fejlesztett programmal kapcsolatban elmondta, véletlenszerűen kisorsolja a kérdéseket, melyekhez a lehetséges válaszokat is véletlenszerűen jeleníti meg számítógépenként, így a szomszéd képernyőjére nem is érdemes rápillantani. A központi gépről az oktató rendeli el a teszt végét, melyet ki is jelez a szoftver, így egyből tudja a hallgató, mely kérdésekre válaszolt jól, és gyakorlatilag egyből be is lehet írni az indexbe a jegyeket. „A teszteket le is archiváljuk és kiértékeljük, megnézzük, hogy vannak-e olyan kérdések, melyekre túl sok jó válasz érkezett, de azt is nézzük, hogy melyek voltak irreálisan nehezek. Egyik verzió sem jó, hiszen nem szelektál. Egy vizsgán azok a jó kérdések, melyek elválasztják a jókat a közepestől és a gyengétől” – magyarázta. Asztalos Tibor kérdésünkre elmondta, a munkája kapcsán az jelenti a legtöbbet a számára, ha elmegy egy klinikára valamilyen vizsgálatra, majd egy számára ismeretlen fiatal jön fehér köpenyben, és azt mondja: „jöjjön be, tanár úr”. Nem emlékszik minden egyes hallgatójára, de az esik neki a legjobban, amikor ma már orvosként dolgozó egykori hallgatói jelzik, hogy jó órákat tartott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.