A Szegeden épülő Kisfaludy gőzösön jól haladnak a munkálatok, februárban elhagyhatja a várost, a Balatonnál nyáron már munkába állhat.
Molnár Jánostól
, a hajót építő Mahart Tiszayacht Kft. termelésvezetőjétől megtudtuk, hogy a gőzös a kedvező időjárásnak köszönhetően a tervezett ütemben épül, februárban szállítható állapotba kerülhet, és elhagyja a Tisza-partot, hogy a működési helyén, a Balatonnál végezzék el a hajón a befejező munkálatokat. Szegeden több mint 40 tonna fémből szerelik össze, eddig már 500 kilónyi elektróda fogyott el hegesztés közben.
Az első lapátkerekes gőzhajó 42 tonna fémből épül újjá mintegy 100 millió forintból, uniós támogatás segítségével. A most épülő gőzös 2014 nyarán Balatonfüreden áll üzembe, 100 főt szállíthat majd. A hajó különlegessége, hogy séta- és rendezvényhajó funkciója mellett a Balaton egyetlen úszó múzeumhajójaként is várja a turistákat. A nagyközönség előtt egész évben látogatható lesz a hajó szalontermében berendezett a "Reformkori gőzhajózás és fürdőélet a Balatonon" című kiállítás, valamint a hajó több pontján különleges hangulatot teremtve, panoptikumi figurák által elevenedik meg a régi idők hajósainak és utasainak mindennapjai. Tavaly szeptember 26-án írta alá a szegedi hajóépítő vállalkozás a szerződést a pályázaton nyertes céggel , a Balatoni Sétahajózási Kft.-vel, a munkálatok kezdeteként először a hajótest lemezeit vágatták ki lézeres technikával Szentendrén, majd november 10-én itt a helyszínen kezdték meg az összeszerelést.
Bereczki Zsolt,
a Balatoni Sétahajózási Kft. vezetője
a SZEGEDma.hu-nak korábban elmondta,
hogy a régi Kisfaludyról gyakorlatilag nem áll rendelkezésre eredeti terv, hiszen a második világháború során a Magyar Tudományos Akadémián őrzött dokumentáció jelentős része megsemmisült, így a hajó újjátervezésekor csak néhány korabeli feljegyzésre, leírásra és rajzra támaszkodhattak a Ganz Danubius HUTI Kft.
Hajtó Dénes
hajómérnök vezette munkatársai a története során egyébként egy alkalommal teljesen átépített hajó rekonstruálásakor. Az új hajó tervezésekor a Balatonfüredi Városi Múzeumban található makettet vették alapul a formavilág tekintetében. A hátsó fedett felépítmény nem szerepelt sem az eredeti, sem az 1869-es átépített változaton, azonban a modern kor séta- és rendezvényhajóira vonatkozó követelmények megkívánják, hogy a mai vendégek igényeinek megfelelő kialakítást vegyenek alapul, például az időjárási szempontok miatt. Az eredetinek megfelelően kialakítandó árbocok és a vitorlázat csak díszítő elemként kap helyet a hajón, gyakorlati funkciót nem fog ellátni. “Történelmi emlékhajó lesz, azaz olyan jármű, amely közlekedéstörténeti múlttal is bír. A Hableány, amely egyébként nem volt balatoni hajó, a maga idejében elsőként navigált végig a kontinens folyamain Budapesttől Párizsig, a Kisfaludy pedig az első gőzhajója volt a Balatonnak, s közreműködött az 1848-1849-es forradalom és szabadságharc idején is, csapatokat és hadifoglyokat is szállítottak vele” – tette hozzá Bereczki Zsolt elárulva azt is, hogy az új Kisfaludy az eredetinél valamivel kisebb, 26,2 m hosszú, 9,2 m széles, 76 tonna vízkiszorítású, ám valóban lapátkerekes meghajtású hajó lesz – utóbbi tény nemcsak Magyarországon, de világszerte is ritkaságnak számít.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.