Közélet

Szegeden építik újjá az első lapátkerekes balatoni gőzhajót + FOTÓK

Szegeden építik újjá az első lapátkerekes balatoni gőzhajót + FOTÓK

2013. november 29., péntek
Szegeden építik újjá az első lapátkerekes balatoni gőzhajót + FOTÓK
kisfaludy

A Szőke Tisza maradványainak szomszédságában új élet van születőben: itt épül fel eredeti formájában a Kisfaludy gőzős.

Furcsa disszonanciát élhet át, aki a tápéi téli kikötőbe látogat. Míg a medencében a Szőke Tisza utolsó darabjain csikordul meg a markolólapát, addig a szomszédban, a Mahart Tiszayacht Kft. telephelyén az 1846-ban épült Kisfaludy gőzös újjászületéseként hallatszik a fémlemezek csengése.

Séta-, rendezvény- és múzeumhajó egyben

A családi tulajdonú Balatoni Sétahajózási Kft. sikeres pályázata eredményeként Európai Uniós támogatással mintegy százmillió forintos beruházás során építi fel a Balaton első személyszállító hajójának, a

gróf Széchenyi István

által 1846. szeptember 21-én vízre bocsátott Kisfaludy gőzösének a korhű mását. A balatonalmádi székhelyű hajózási vállalkozás tulajdonosától,

Bereczki Zsolttól

megtudtuk: fejlesztéseik során mindig is tudatosan törekedtek a magyar hajózás hőskorát megtestesítő lapátkerekes gőzhajók újjáélesztésére. Így jelenhetett meg a Balatonon 2008-ban, a szintén Széchenyi névhez köthető, jelentős közlekedéstörténeti emléket képviselő Hableány (

gróf Széchenyi Ödön

, 1867) gőzhajó replikája, amely a keszthelyi kikötőben várja a sétahajózásra vágyókat. „A most épülő gőzös 2014 nyarán Balatonfüreden áll üzembe, 100 főt szállíthat majd. A hajó különlegessége, hogy séta- és rendezvényhajó funkciója mellett a Balaton egyetlen úszó múzeumhajójaként is várja a turistákat. A nagyközönség előtt egész évben látogatható lesz a hajó szalontermében berendezett a ’Reformkori gőzhajózás és fürdőélet a Balatonon’ című kiállítás, valamint a hajó több pontján különleges hangulatot teremtve, panoptikumi figurák által elevenedik meg a régi idők hajósainak és utasainak mindennapjai. A Hableány és a Kisfaludy történelmi emlékhajók megépítésével megvalósult a tulajdonosok régi álma: csaknem 100 év Csipkerózsika-álom után visszatértek a Balatonra a nosztalgikus hangulatú lapátkerék meghajtású hajók” – mondta el portálunknak a Balatoni Sétahajózási Kft. tulajdonosa.

Szegeden 42 tonna fémet építenek a gőzösbe

kisfaludy_gozos09_gs

Idén szeptember 26-án írta alá a szegedi hajóépítő cég a szerződést a pályázaton nyertes céggel a munkálatok kezdeteként először a hajótest lemezeit vágatták ki lézeres technikával Szentendrén, majd november 10-én itt a helyszínen kezdték meg az összeszerelést. „Mi -5 Celsius-fokig tudunk hegeszteni, ha nem lesz ennél hidegebb, akkor biztosan tudjuk tartani a tervet és március közepére országúti szállítható készenlétig, az előírt 3-5 méter közötti magasságig megépítjük a hajótestet, amibe ezután szerelik majd be a gépészetet, lapátházat, lapátkerekeket. Mi közel 40-42 tonnát építünk itt be” – árulta el nekünk a KÉSZ-cégcsoport tulajdonában álló Mahart Tiszayacht Kft. termelésvezetője,

Molnár János,

aki a gőzös terveit is megmutatta nekünk. A szakember elmondta, hogy jelenleg 22 főt foglalkoztatnak, ebből 12-14-en vesznek részt a hajó építésében.

A Kisfaludy gőzös története – a hajó a szabadságharcot is szolgálta

A

hajokanno.hu cikke szerint

, a tó első lapátkerekes gőzhajója 1846. szeptember 21-én tette meg próbaútját a tavon. Ebben az időben a balatoni idegenforgalom jórészt Balatonfüredre korlátozódott. A gőzös Keszthelyről, Keneséről és Alsóörsről szállította a vendégeket az északi parti üdülőhelyre. 1861-ben a déli vasút megépülése közelebb hozta a Balatont a világhoz. 1863-tól a Kisfaludy fokozatosan beszüntette egyéb járatait és már csak Siófok és Balatonfüred között közlekedett. A vasúttal Siófokra, majd onnan Füredre igyekvő vendégsereg elég hamar felismerte a Sió parti város helyzeti előnyeit és részben ott maradt. Ezzel indult meg Siófok fejlődése a maihoz vezető úton. A portál külön érdekességként említi, hogy a szabadságharc idején a délvidéki harcok utánpótlását biztosította a gőzös, 1849 májusában hadifoglyok szállításával foglalkozott.

Adatok:

A hajó besorolása: KISFALUDY/1846 típusú oldalkerekes személyszállító gőzhajó Műszaki adatok: Épült: 1846, DGT Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda, HU Legnagyobb hossz: 30 m Legnagyobb szélesség: 12 m Legnagyobb merülés: 0,9 m Főgép típus: Penn compaund gőzgép Főgép teljesítmény: 40 LE Átépítve: 1869, Magyar Belga Gép- és Hajóépítő RT., Budapest/Újpest, HU Elavult fatestet vastestre cserélik, eredeti kazán és gőzgép megmarad

Hajótörténet:

1846-Kisfaludy, Balaton Gőzhajózási RT. 40 LE-s gőzgépét az angliai Penn Gyárból hozatták. A hajó egyes részei tengelyen érkeztek Balatonfüredre, ahol összeszerelését végezték (ekkor még nem létezett hajógyár Füreden). 1846. 09. 21-én a balatoni gőzhajózás beindítását szorgalmazó "legnagyobb magyar", Széchenyi István 55. születésnapján bocsátották vízre Kisfaludy néven. 1847 tavaszán indultak be a rendszeres járatok, ekkor készült el a teherszállítás céljára épített két uszály a Füred és a Keszthely is. 1869-ben elavult fa testét vasra cserélték. 1887-ig üzemelt. (A

www.hajoregiszter.hu adatai

alapján.)

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.