Közélet

Tömegszerencsétlenség az M5-ösön - a katasztrófavédelem jól vizsgázott

Tömegszerencsétlenség az M5-ösön - a katasztrófavédelem jól vizsgázott

2013. július 2., kedd
Tömegszerencsétlenség az M5-ösön - a katasztrófavédelem jól vizsgázott
katasztrofavedelmigyakorlat

Az M5-ös autópályán közlekedő kamion - amely tartályában folyékony propán-butánt szállított – balesetet szenvedett Szeged határában. A jármű teljesen lezárta az autópályát a negyven fok feletti hőségben, nem sok idő kellett, hogy a turisták és a hazatérő vendégmunkások miatt húsz kilométernyi autóoszlop alakuljon ki, egészen a Balástyai lehajtóig.

Ott azonban későn észlelte az előtte veszteglőket annak a vasárut szállító kamion vezetője, amely a várakozó gépkocsik közé hajtott. A balesetek eredménye negyven – közöttük 17 külföldi – sérült, kilenc elhunyt személy, 15 összetört személygépkocsi, három sérült teherjármű és a kánikulában az autókban veszteglő utasok – köztük gyerekek és idősek –, valamint a sorban várakozó kamionok, amelyek közül több veszélyes árut, vagy élő állatot szállított – a kedden megtartott gyakorlat feltételezése szerint.

Huszár Tibor

ezredes, a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság igazgatóhelyettese az AKA Zrt., az Állami Autópálya Kezelő Zrt., a Magyar Közút Zrt., az Országos Mentőszolgálat, valamint a Magyar Vöröskereszt törzsvezetési gyakorlatban részt vevő szakembereit köszöntve rámutatott: a megyénken áthaladó veszélyesáru-forgalom, a két autópálya jelentős forgalma, továbbá a nyári meleg eredményezheti, hogy a területen feladattal bíró szervezetek komoly beavatkozásokat hajtsanak végre. Ehhez viszont össze kell hangolniuk tevékenységüket és egyeztetni a döntések alapját jelentő adatbázisaikat - számolt be a gyakorlatról a SZEGEDma.hu-nak

Arany-Tóth Attila

, a megyei katasztrófavédelem szóvivője. Ehhez a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság felajánlotta, hogy a rendelkezésre bocsátott adatokat térinformatikai rendszerben összesíti, amelyeket valamennyi szervezet felhasználhat munkája során. A gyakorlat szituációja adta feladat megoldásához egy operatív törzs mellett – amelynek munkáját

Hallai Zsolt

őrnagy, a megyei igazgatóság tűzoltó főfelügyelője irányított –­ két munkacsoport is alakult, amelyekben a gyakorlat résztvevőinek munkatársai külön helyszíneken a katasztrófavédelem tűzoltási, polgári védelmi és iparbiztonsági területeken feladatot ellátó tisztjeivel közösen hozták meg a döntéseket a gyakorlat forgatókönyve szerint alakuló helyzetekre. Az operatív törzs és a munkacsoportok közötti kommunikáció a Marathon Terra informatikai rendszer, valamint EDR rádióforgalmazás alkalmazásával valósult meg. A gyakorlatban résztvevők intézkedtek a sérültek ellátásáról, a mentőszolgálat – virtuálisan – felállította tömeges baleseti sátorát, irányították a mentőautókat és két alkalommal a mentőhelikoptert is. A katasztrófavédelmi szakemberek intézkedtek a várakozó járművek közül a szervátültetésre szervet szállító jármű és az élő állatokat szállító kamionok kiemeléséről, üzemanyagot juttattak annak a hat kamionnak, amelyek fedélzetükön folyamatos hűtést igénylő veszélyes anyagot szállítottak, továbbá a Vöröskereszt segítségével gondoskodtak a kocsi oszlopban lévő gyermekekről, beteg és idős személyekről, terhes nőkről. A gyakorlat során feltételesen bevonták a közeli települések önkéntes tűzoltó egyesületeinek tagjait, a tanyagondnoki szolgálatokat, a települések közbiztonsági referenseit, továbbá az eszközök és anyagok földutakon történő szállításához az Off Road Egyesületet is. A gyakorlatot az abban résztvevő szakemberek eredményesnek minősítették, mivel egyrészt a feltételezés adta feladatokat megoldották, másrészt közvetlen betekintést nyertek egymás problémakezelési és intézkedési rendjébe.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.