Országos szinten is nagyon aktuális témához, a vízgazdálkodási törvény módosításához, valamint a szegedi távhőszolgáltatás átalakításához és a biomassza-erőmű megépítéséhez kapcsolódott az LMP sajtótájékoztatója, melyen részt vett Szél Bernadett, a párt társelnöke és Szabó Dániel, az LMP Csongrád megyei szóvivője.
A termálvíz esetében olyan energiahordozóról beszélünk, kezdte
Szél Bernadett
, ami akkor fenntartható, ha rendeltetésszerűen használjuk. Ha ezt nem megfelelő körültekintéssel történik, akkor nagyon durva pazarlás és visszaélés kezdődhet. A kormányoldal parlament elé terjesztett javaslata ebben a vonatkozásban nem kiskaput, hanem nagykaput nyitna meg a visszaélések előtt. Magyarországon eddig olyan szabályozás volt életben, miszerint gondoskodni kellett a kinyert termálvíz visszasajtolásáról. A most benyújtott törvényjavaslat azt tartalmazta, ezentúl arra kell engedélyt kérni, hogy visszasajtolhassák a vizet eredeti lelőhelyére.
Parázs vita alakult ki a parlamentben ezzel kapcsolatban, még kormánypárti módosító javaslat is érkezett. Minden képviselő tisztában volt azzal, hogy olyan kérdésről döntenek, amely hosszú időre meghatározhatja a termálvíz-gazdálkodás jövőjét és tönkreteheti Magyarország termálvíz-készletét. A parlament egyetlen módosító indítványt fogadtak el, amelyet a mezőgazdasági bizottság nyújtott be. Végrehajtási rendelet hatáskörébe utalta a parlamenti többség azt, hogy a termálvíznek az elhelyezését a jövőben hogyan oldják meg Magyarországon. Ezt a zöld politikus több szempontból is aggályosnak tartja. A jövő héten lesz a törvény zárószavazása. Parlamenti garancia kellene arra, hogy a kinyert termálvizet megfelelően helyezzük el, véli a politikus. Ha olyan szakhatóság kezébe kerülne ez a szabályozás, amelynek a botrányaitól az elmúlt időszakban hangos volt a sajtó, akkor nagyon veszélyes vizekre evez a kormány ezzel a módosítóval. Bizonyos érdekkörök eddig is exponálták magukat, ezután még inkább megnyílik a terep előttük, még több kormánypártnak kedves gazdasági szereplő kerül majd helyzetbe. Hatalmas vétség elkótyavetyélni termálvízkészletünket. Sajnos, azt látjuk, fogalmazott Szél Bernadett, hogy a kormány éppen ebben az irányban halad, nemcsak a jelen, de a jövő generációjának érdekeit is veszélybe sodorja.
A termálvíz városunk egyik legértékesebb kincse, folytatta
Szabó Dániel,
ami megújuló energiaforrásként is használható. Eddig csak különböző fürdők üzemeltetésére fordították ezt a kincset, holott szakértők egész sora évek óta mondogatja, sokkal nagyobb lehetőség rejlik benne. A párt javaslata szerint a város fűtését is meg lehetne oldani a termálenergia felhasználásával, csak a visszasajtolást kellene biztosítani. Három éve erre a javaslatukra a helyi politikai erők közül senki sem reagált. A távhőszolgáltató mondta (nem az LMP-nek címezve), hogy Szegeden nem működtethető gazdaságosan a visszasajtolás. A Fidesz-KDNP frakció 2012 szeptemberében állt elő egy új koncepcióval. A projekt két lábon állna: első körben építenének egy biomassza-erőművet, amely a távfűtésre használt földgáznak a 17 százalékát váltaná csak ki. A szakértői becslések szerint a geotermális energiával ennél mindenképpen magasabb arányokat: 45-80 százalékot lehetne elérni. A projekt másik eleme a politikus számára teljesen abszurd és meghökkentő. Építene a fideszesek által támogatott cég is termál kutakat, visszasajtoló kutakat azonban egyáltalán nem. A kinyert termálvizet gyakorlatilag melegvíz-szolgáltatásra használnák fel. A ’90-es években történtek hasonló kísérletek a városban, de a termálvíz, mint tudjuk, sárga színű és büdös, ezért rengeteg reklamáció érkezett a lakosság részéről. Most egy vízkezelő rendszerrel akarják megoldani ezt a problémát, erre azonban semmilyen garancia nincsen, hiszen a projekt tervei, dokumentumai továbbra sem nyilvánosak, nem ismertek sem a közgyűlés képviselői, sem a közvélemény számára.
Évente 800 ezer köbméter termálvizet öntenének így ki – valószínűleg a Tiszába. Az eredeti terv szerint az ilyen úton kinyert termálvizet ivóvíznek minősítenék, így kerülnék meg a visszasajtolásra vonatkozó szabályokat. Szabó Dániel szerint a város jegyzőjének törvényességi észrevételei között szerepel, hogy ez nem lehetséges, jogi nonszensz, hiszen az ivóvíz kinyerésére a vízműveknek van jogosultsága, amely erről szerződést kötött az önkormányzattal. A projekt megvalósítása során tehát ez a jogi konstrukció valószínűleg nem fog működni. Ha tényleg eltörölnek mindenfajta visszasajtolási kötelezettséget, az széles kaput nyit a visszaélések előtt, s erre legjobb példa a szegedi projekt, véli a politikus. Itt a kis gazdaságokénál jóval erősebb gazdasági szereplők érdekei állhatnak a javaslat mögött. Tulajdonképpen rejtett privatizációról van szó, véli Szabó. Egy elméletileg többségben önkormányzati tulajdonban lévő cég teljesen kiszolgáltatottá válik egy magáncég kénye-kedvének. Innentől minden gazdasági és stratégiai kérdésben nyilvánvalóan az ő szavuk lesz a döntő. A másik gyanú, amellyel a politikus élt az az, hogy a projektre nyert 2,5 milliárd forint állami, uniós pénzekből lehet majd feltőkésíteni a tulajdonosok egyéb, veszteséges cégeit: 25-ből ugyanis 12 ellen felszámolási eljárás folyik. Egyértelműen látszik, hogy az egész terv mögött befektetői magánérdekek állnak, velük szemben pedig nagyon nehéz érvényesíteni akár környezetvédelmi szempontokat, akár a lakosság érdekeit, szögezte le Szabó Dániel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.