Közélet

Dux László: A jelenlegi felsőoktatási rendszer fenntarthatatlan

Dux László: A jelenlegi felsőoktatási rendszer fenntarthatatlan

2012. december 15., szombat
Dux László: A jelenlegi felsőoktatási rendszer fenntarthatatlan

A felsőoktatás minden szereplője egyetértett abban már 2010-ben is, hogy a rendszer jelentős átalakításra szorul. Dux László tanszékvezető egyetemi tanár, korábbi felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár úgy látja, a mostani tiltakozás részben annak tudható be, hogy a változtatások időbeli ütemezése miként is történjen.

A 2010-es kormányalakítástól ez év februárjáig volt helyettes államtitkár

Dux László

, s a felsőoktatás átalakítását irányította. Mint

beszámoltunk róla,

a Szegedi Tudományegyetem tanszékvezető egyetemi tanára eredetileg is az új felsőoktatási törvény megalkotásáig vállalta a posztot, majd visszatért a katedrára. A professzor portálunknak elmondta, abban egyetértés volt a felek között, hogy a magyar felsőoktatásban átalakításokra van szükség. „A

Navracsics Tibor

miniszterelnök-helyettes által vezetett egyeztetés végén írásos dokumentum is született 2011 februárjában arról, hogy körülbelül milyen változtatásokra van szükség, méghozzá az egész társadalom érdekében. Abban nyilván nem volt egyetértés – és részben a mostani tiltakozás is ennek tudható be –, hogy milyen legyen ezeknek a változtatásoknak az időbeli ütemezése” – összegezte a jelenlegi, diáktüntetésekkel és nyilatkozatokkal tűzdelt állapotot portálunk kérdésére. Azok, akik az ország pénzügyi-gazdasági pozícióját, vagy netán az egész Európai Uniónak a gazdasági mozgását követik nyomon, Dux szerint értelemszerűen iszonyatosan lassúnak tartják a változtatások ütemét. Az átalakítás aktív résztvevői ezzel szemben túl gyorsnak látják és érzik mindezt. A tanszékvezető szerint e két oldal egymásra hangolódása folytatódni fog a következő időszakban. „Senkinek sem érdeke, hogy a fiatalok és szüleik esetenként akár félreértelmezve a változásokat, vagy a számukra nem elegendő felkészülési idő miatt mindezt károsnak érezzék. Ha tájékozódnak például arról, hogy mi vár a magyar felsőoktatásra változtatások nélkül, akkor ők is láthatják, hogy a rendszer működőképességének a fenntartását szolgálják a kormány lépései, melyeket belátható időn belül meg kell tenni” – magyarázta.

2008-ban teljesen más világ volt, most tartani kell a 3%-os hiánycélt

Az országszerte szervezett – így Szegeden is – tiltakozásokon és a diákdemonstrációkon sokszor hivatkoznak a 2008. évi népszavazásra, de a korábbi felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár szerint nem szabad elfelejteni, hogy akkor hazánk költségvetési hiánya más dimenziókban mozgott, és az EU is „nagyvonalúan” kezelte a magyarországi költségvetési helyzetet. „Semmiféle nyomás alatt nem állt az akkori kormányzat, míg most a 3%-os költségvetési hiánycél megtartásával, sőt annak struktúrába való rögzítésével tudja lehívni az uniós támogatásokat Magyarország. Akkor, mondhatjuk úgy is, hogy a cinkosan együttműködő pénzügyi rendszer mellett kezdeményezte a tandíj bevezetését az előző kormányzat. Az pedig nem látszott, hogy a strukturális, szakmai és egyéb hibáktól szenvedő felsőoktatásnak bármilyen korszerűsítése, vagy versenyképesség-javítása is történik a tandíj bevezetés mellett” – jegyezte meg a professzor. Emlékeztetett, az ország két éve tartja a 3%-os hiánycélt, de amiatt, hogy esetleg 2014-ben ez nem lesz megoldható, a már odaítélt európai uniós pénzek lehívása veszélybe kerülhet, és arról sem szabad elfeledkezni, hogy az EU következő hétéves költségvetési időszakának tárgyalása is zajlik. „Nem jött át elég hangsúlyosan a médián, de a következő uniós ciklusban a rendelkezésre álló forrásokból a kormány ezermilliárd forintot szán a felsőoktatás korszerűsítésére. Ezeket a pénzeket természetesen el kell nyerni, és már csak emiatt sem lehet túllépni a hiánycélt. Az egyébként nem kevés, 7-8 vagy 10-20 milliárd forintos forráskivonást ez nagyságrendekkel meghaladja” – közölte. Nehezen vagy egyáltalán nem bővíthető forrásokból kell gazdálkodni, hiszen ha a devizahitelesek megsegítését, az önkormányzatok adósságának átvállalását, a pedagógus béremelést, vagy a munkahelyek védelmét mind egymás mellé tesszük, akkor jól látható, hogy nincs sok mozgástere a jelenlegi kormánynak. Dux László szerint mindezeket figyelembe véve nagyon körültekintően kell kezelni a felsőoktatás átalakítását is.

Előtérbe kerül a képzés színvonala és a versenyképesség

A hallgatóknak, ha valamilyen anyagi felelősséget kell vállalniuk az iskolaválasztásuk során, akkor még jobban meg fogják nézni, hol kapnak minőségi és versenyképes képzést. A professzor portálunknak elmondta, a diákhitel-konstrukció azzal a kiegészítéssel, hogy mind a munkáltató, mind a közszféra arra kap bátorítást vagy akár anyagi támogatást, hogy a náluk elhelyezkedő diákoknak a diákhitelét visszamenőlegesen átvállalják, szintén árnyalja a képet. Ez ugyanis azt is jelenti, hogy visszamenőleg nézve jóval magasabb számú lesz az államilag finanszírozott hallgatók száma, mint azt a mostani keretszámok mutatják. Igazságosabbnak is tartja a most kialakítandó rendszert a tanszékvezető, hiszen a jelenlegi helyzetben az egyik hallgatónak már tanulmányai elején garantálják, hogy akkor is ingyen tanul, ha kibukik, vagy soha nem fogja azt a közösséget szolgálni, amely adóforintjaival finanszírozta a képzését, míg a másik diák bármilyen jól is tanulhat, ha eleve nem vették fel, csak önköltséges képzésre. A tandíj mértékével kapcsolatban leszögezte, az összeg semmivel sem lett magasabb, mint amennyit korábban önköltséges hallgatóként fizettettek. „Voltak olyan jogi karok az országban, ahol két-három évvel ezelőtt felvettek 10 államilag finanszírozott és ezen felül 120 költségtérítéses hallgatót. Ezen kívül tudtommal bizonyos egyetemek lefelé vitték a diákok által fizetendő összeget, és már az idei évben is láttuk, hogy a vállalkozói szféra és alapítványok is megmozdultak, például ösztöndíjakkal segítve a hallgatókat” – jegyezte meg. Döntés született arról is, hogy azok, akik pedagógusnak készülnek, külön extra ösztöndíjat kapnak.

Az erős intézmények megmaradnak

Dux László biztos abban, hogy a legszínvonalasabb képzést nyújtó intézmények meg fogják tudni tartani hallgatói létszámukat, egyes szakokon már most is komoly külföldi kereslet mutatkozik. „A mi angol évfolyamunkra háromszoros, míg a németre körülbelül hétszeres túljelentkezésből vesszük fel a hallgatóinkat. Ez egy lehetőség más karok számára is, hogy próbáljanak meg a külföldi piacról is hallgatókat szerezni, ezzel mintegy ellensúlyozva azt a kritikát, hogy a magyar diákok egy része elmegy külföldre tanulni” – hangsúlyozta. Hozzátette, természetesen nem baj, ha magyar diákok külföldön szerzik meg a számukra értékes tudást, s azt is reméli, hogy hazajönnek. Azt, hogy a jelenlegi rendszer fenntarthatatlan, a demográfiai adatok is alátámasztják. Két évvel ezelőtt körülbelül 130 ezer hallgató kezdte meg tanulmányait az ország valamely egyetemén, ezzel szemben hozzávetőlegesen 90 ezer gyermek jött a világra. Mindez azt vetíti előre, hogyha minden fiatal egyetemre menne, előbb-utóbb akkor sem lehetne megtölteni az iskolapadokat. „A felsőoktatásnak és az egész társadalomnak az az érdeke, hogy finanszírozható, fenntartható és magas színvonalú formában működjön” – jelentette ki a volt helyettes államtitkár, aki a felsőoktatás átalakítását irányította a kormányváltást követően. Dux László úgy látja, most minden érintett fél az elmúlt napok történései alapján mérlegel és vizsgálja, hogy hol lehet rugalmasan kezelni egyes kérdéseket. A Rektori Konferenciának is van kifejezetten a megegyezés irányába mutató felvetése, és természetesen a kormányzó párt és a frakciók között is vannak olyan vélemények, amelyek a nyilvánosságra került keretszámokat módosítanák, de Dux László nem akart jóslásokba bocsátkozni azzal kapcsolatban, hogy mikorra is kerülhet nyugvópontra a felsőoktatás átalakításának ügye.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.