Az oktatási bizottság szakmai javaslat összeállítását tervezi, hogy a közgyűlés érdemben tudjon tárgyalni a közoktatásban bekövetkező változásokról. Pocsai Blanka bizottsági elnök leszögezte, a működtetés megtartása elsődlegesen költségvetési kérdés, csak minden feltétel részletes ismerete után lehet felelősen dönteni.
A szokásosnál izgalmasabb tanévkezdésen vannak túl az intézmények, ám a köznevelési törvény januártól, illetve jövő év szeptemberétől hoz sok újdonságot. A mindennapos testnevelést meghatározott évfolyamokon bevezették, amivel kapcsolatban
Pocsai Blanka
(Fidesz-KDNP), az oktatási bizottság elnöke portálunknak elmondta, van ahol a nulladik órás úszásoktatást vezették be, de akad olyan intézmény is, ahol péntekenként pluszórákat iktattak be. A mindennapos testnevelés az egyesületekkel való kapcsolatát is tovább erősíti az oktatási intézményeknek, több iskola együttműködési megállapodást kötött sportegyesületekkel. „Négy hónap múlva minden egyes iskola kartotékadat lesz” –
a Gedói Általános Iskolában tartott városi tanévnyitón
Botka László
. A polgármester arról is szólt, hogy januárban megszünteti az oktatási irodát, és helyette létrehozza a szegedi iskolák érdekvédelmi irodáját. Ezekre a kijelentésekre reagálva Pocsai Blanka közölte, rengeteg kérdés és megoldandó feladat van még, s ebben a helyzetben felesleges tovább bonyolítani a helyzetet, pánikot vagy épp rossz hangulatot kelteni. „Szeged városában bárki, aki helyet foglal a közgyűlésben vagy a szakbizottságban, abban egyetért, hogy ha az iskoláink megtartására a leghaloványabb esély is van a működtetés szempontjából, mindannyian igent mondunk” – szögezte le a Fidesz-KDNP-s politikus. Hozzátette, abban is egyetértés volt, hogy a köznevelési törvény elfogadása után minden érintettnek feladata, hogy a saját szakterületén segítse a szegedi intézményeket az új rendszerbe történő beilleszkedésben. „Még a jövő zenéje, hogy a későbbiekben a jelenlegi struktúra hogyan alakul át az esetleges állami fenntartás kapcsán. Teljesen fölösleges sarkítani, minden képviselőtársam és a szakbizottság is azon dolgozik, hogy az intézményeink számára megkönnyítsük ezt az átalakulási folyamatot” – hangsúlyozta az oktatási bizottság elnöke.
Pocsai Blanka úgy látja, a működtetés megtartása elsődlegesen költségvetési kérdés. A július 24-i Magyar Közlöny pontosítja, hogy milyen feladatokra is vállalkozik egy önkormányzat, hogyha működtetésre megtartja az intézményeit. „Eddig az intézmények költségvetésének a döntő részét, mintegy 80 százalékát a bérek tették ki, ám a pedagógusok bérezése az állami szférába kerül, vagyis ez kiesik a rendszerből. Ha a működtetésről beszélünk, akkor a pedagógusok szakmai ellenőrzése és felügyeletük biztos, hogy állami kézbe kerül” – magyarázta. Szeged városában azonban kicsit bonyolult a helyzet, hiszen a költségek tekintetében nem csupán az intézményeknél dolgozó pedagógusokat kell figyelembe venni, hanem a pedagógiai munkát közvetlenül segítőkét is. „Azért érdekes ez városunkban, mert például az intézményekben lévő melegítőkonyhákat a Suli-Hoszt üzemelteti, az ott dolgozók nem a város alkalmazottai, a takarításért a Szint Kft. felel, míg a gazdálkodás az NGSZ feladata. Amikor a működtetésről beszélünk, akkor ezeket a tényezőket és intézményeket is sorra kell vennünk, s kérdéses, miként kapcsolódhatnának az új struktúrához, amennyiben a város megtartja a működtetést” – közölte Pocsai Blanka. Az oktatási bizottság előtt álló jövőbeni feladatokkal kapcsolatban elmondta, abban állapodtak meg, megpróbálnak teret adni szakmai egyeztetéseknek, a lehetőségek mérlegelésének, mely munkában bármelyik képviselő részt vehet, illetve a költségvetéssel foglalkozó szakbizottságok együttműködése is fontos. Céljuk, hogy egy összeállítsanak egy szakmai javaslatot, amit eljuttatnak a frakcióknak, s az abban foglaltak alapján a közgyűlés érdemben tud tárgyalni a kérdésről. A bizottsági elnök véleménye szerint ha csak a szándékon múlik, vagyis meglesz a hozzárendelt financiális háttér, akkor megyénken belül is több település dönthet úgy, hogy az önkormányzat működteti a jövőben az intézményeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.