A magyar fogyasztók egyre jobban igénylik, hogy megfelelő tájékoztatást kapjanak az élelmiszerek származási helyéről. A vidékfejlesztési miniszter szeptember 1-jén életbe lépő magyartermék-rendelete ebből a célból született meg.
Az utóbbi években az élelmiszerek csomagolásán egyre többféle, a magyar eredetre történő utalást kezdtek használni a gyártók. A jogszabály e téren kíván rendet teremteni. Az egyes önkéntes megkülönböztető megjelölések élelmiszereken történő használatáról szóló 74/2012. VM rendelettel (magyartermék-rendelet) kapcsolatban kérdéseket intéztünk a Vidékfejlesztési Minisztérium Sajtóirodájához.
– Milyen lényeges változásokat tartalmaz az új rendelet?
– Ilyen rendeleti szabályozás eddig nem volt Magyarországon. A származási hely meghatározására az Európai Unió Vámkódexének előírásait kellett betartani. Az új rendelet azokra a termelőkre és előállítókra vonatkozik, akik önkéntesen kívánják használni a magyar eredetre történő utalást. Lényeges az önkéntesség használata. A rendelet a fogyasztók információhoz való jogát hivatott biztosítani, és nem piacvédelmi eszköz. Aki 2012. szeptember 1. után a magyar eredetre történő utalást használni szeretné, úgy a rendelet előírásainak megfelelően kell ezt megtennie. Vonatkozik ez azokra is, akik ehhez hasonló védjeggyel rendelkeznek. A már meglévő csomagolással kapcsolatos türelmi idő 2013. szeptember 1., de a termék a minőségmegőrzési ideje végéig még forgalomban tartható.
– Mi tette ezeket szükségessé?
– A magyar fogyasztók egyre jobban igénylik, hogy megfelelő tájékoztatást kapjanak az élelmiszerek származási helyéről. A vidékfejlesztési miniszter rendelete ebből a célból született meg. Az utóbbi években az élelmiszerek csomagolásán egyre többféle, a magyar eredetre történő utalást kezdtek használni a gyártók. A jogszabály e téren kíván rendet teremteni.
– Kérem, ismertesse az új rendszer háromfokozatú skálájára vonatkozó tudnivalókat!
- Az élelmiszer jelölésén vagy reklámozása során a „magyar termék”, vagy bármilyen egyéb állítás, amely az élelmiszer magyar származására utal, kizárólag akkor tüntethető fel, ha az adott termék 100 százalékban magyar alapanyagból áll, és Magyarországon csomagolták. Kivételt képez a só, a fűszerek, az aromák és az adalékok. Tekintettel azonban arra a tényre, hogy számos olyan feldolgozott termék is készül Magyarországon, amelyben a magyar eredetű alaptermék csak részben (például lekvár magyar gyümölcsből, import cukorból) vagy egyáltalán nem (például csokoládé, pörkölt kávé) biztosítható, az ilyen élelmiszerekre más megkülönböztető jelölés lesz alkalmazható: a „hazai termék” megjelölés akkor tüntethető fel, ha a felhasznált összetevők több mint 50 százaléka magyar termék, és az előállítás minden egyes lépése Magyarországon történt. A „hazai feldolgozású termék” esetén pedig – bár az élelmiszer többségében import összetevőket tartalmaz – minden feldolgozási műveletnek Magyarországon kell történnie.
– Hova sorolják majd a például külföldről importált tojásból itthon kikelt csibéket?
– Az import tojásból, de már Magyarországon keltetett és nevelt csirke húsa is magyar termék.
– Hogyan lehet majd a Coca-Cola az egyik legmagyarabb termék, hiszen alapanyagának több mint 90 százaléka belföldi eredetű?
– Amennyiben bármely termék megfelel a rendelet előírásainak, és a gyártó önkéntesen fel kívánja tüntetni a három kategória valamelyikét, úgy az előírások betartásával megteheti. Meg kell azonban jegyezni, hogy mivel a colafélék leglényegesebb, jellegkialakító anyaga import sűrítmény-extraktból származik, egy ilyen termék legfeljebb a hazai kategóriába kerülhetne, a magyar termék fogalmát nem elégítené ki.
– Az uniós jog szerint ha a Kínából importált babot Magyarországon csomagolják át, az már magyar terméknek számít. A magyar rendelkezés ennél jóval szigorúbb.
– Az uniós Vámkódex előírásai továbbra is hatályosak és előírásai elsőbbséget élveznek a hazai jogszabályokkal szemben. A származás helyére történő utalás tehát továbbra is használható, hiszen hazánk nem hozhat az uniós előírásokkal ellentétes rendelkezést. A gyakorlatban ez a következőképpen néz ki: a termék csomagolásán a „Származási hely: Magyarország” feliratot a gyártóra vonatkozó információk után kell feltüntetni.
– Nem számíthatunk-e újabb uniós feddésre?
– Vannak olyan uniós országok, ahol a fogyasztói döntéseket alig befolyásolja az élelmiszerek származása, míg más tagállamokban a vásárlók döntésénél meghatározó a termék hazai jellege. Az itthoni szabályozás alapvetően nem a fogyasztói döntéseket kívánja befolyásolni, mindössze arra szolgál, hogy a vevő egyértelmű információhoz jusson arról, hogy az adott élelmiszer alapanyagai honnan származnak.
– A minősítési rendszert nem a Vidékfejlesztési Minisztérium működteti, hanem egy civil nonprofit cég. Ebből nem származhatnak újabb bonyodalmak?
– A rendelet előírásai nem védjegyekről, logókról és nem is tanúsító védjegyekről szól. Bárki dönthet úgy, hogy – a hatályos védjegy törvénynek megfelelően – valamilyen védjegyet, esetleg tanúsító védjegyet kíván működtetni.
– Mi lesz a korábbi jelölések sorsa, azok is megmaradnak? Gondolok itt a Kiváló Magyar Élelmiszerre, a Minőségi Magyar Sertés védjegyre vagy a Magyar Baromfira.
– 2012. szeptember 1-jétől csak azok a jelölések használhatók a termék eredetével kapcsolatban, amelyek megfelelnek a magyar termék rendelet előírásainak. A már meglévő csomagolással kapcsolatos türelmi idő 2013. szeptember 1-je, és a termék a minőségmegőrzési ideje végéig még forgalomban tartható.
– Hitelesnek tekinti-e majd a vásárló az új logókat?
– Azt reméljük, hogy a piacon már jól bevezetett, ismert védjegy használatával a fogyasztókban gyorsabban kialakulhat egy tudatos szemlélet a háromféle jelöléssel kapcsolatban és könnyebben ismertté válik a rendeletben megalkotott jelölési rendszer.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.