Vagy nincs pénze a városnak, vagy politikai tőkét akar kovácsolni Botka László abból, hogy a városi tanévnyitón az iskolák államosításáról beszélt. A szegedi Jobbik elnöke, Tóth Péter kijelentette, Szeged megtarthatná iskoláit, ehhez egy szándéknyilatkozatot kell még ebben a hónapban benyújtani.
Értetlenül áll a szegedi Jobbik
Botka László
városi tanévnyitón tett
hiszen a szocialista polgármester egy évvel ezelőtt azt állította, megvédi a város iskoláit, ezzel szemben most az államosításról beszélt, s arról, hogy januártól minden iskola szimpla „kartotékadat” lesz. Holott a köznevelési törvény értelmében lenne lehetősége Botkának megvédenie a szegedi iskolákat, akkor is, ha a nyári kormányrendelet-módosítás ennek bizonyos feltételeket szab. „Szeptemberben a közgyűlésnek ki kellene nyilvánítania azt a szándékát, amiben kéri, hogy a város fenntartásában maradjanak az intézmények” – jelentette ki
Tóth Péter
sajtótájékoztatóján. A Jobbik szegedi szervezetének elnöke két okot lát arra, hogy a szocialista politikus most az oktatási intézmények állami kézbe kerüléséről beszél. Egyik az, hogy valóban nem tudja az oktatási intézményeket a város fenntartani. „A másik feltételezésünk az, hogy egyfajta nagypolitikai játéktér vonul be Szeged életébe, és szándékosan kívánja átadni a kormányhivatal intézményfenntartója számára ezeket az iskolákat, ezáltal kiszolgáltatott helyzetbe hozza a pedagógusokat, és ebből akar politikai tőkét kovácsolni” – közölte a jobbikos politikus. A radikális párt helyi szervezete egyik lehetséges okot sem tartja jónak, s Tóth azt javasolja, a szeptember 28-i közgyűlésre terjessze be a polgármester, hogy az úgynevezett köznevelési szerződés keretében vállalja az intézmények további működtetését. Hozzátette, a Jobbik ezt mindenképpen támogatná, szerintük a pedagógusok csak így védhetőek meg. „Abban az esetben, ha az iskolák átkerülnek egy kormányzati fenntartóhoz, akkor nagy valószínűséggel nem minőségi és szakmai alapon fognak döntéseket hozni, hanem statisztikák alapján. Ez Szeged oktatási életét mélységesen rombolhatja a jövőben” – fogalmazott Tóth Péter. Hozzátette, a szegedi pedagógusok érdekében kérik erre a szocialista politikust, hiszen ahogy Tóth fogalmazott, a pedagógus életpálya-modell kiszámíthatatlan. A Jobbik helyi szervezetének elnöke kétségesnek tartja, hogy az országos szinten közel négyezer iskolát felügyelő állami szerv figyelembe venné a helyi viszonyokat, sajátosságokat. Azt is elképzelhetőnek tartja, hogy előtérbe kerülnek a szerződéses munkaviszonyok, ami kiszámíthatatlanságot, bizonytalanságot okoz a pedagógusok körében. Emlékeztetett arra is, ha változik a fenntartó, az iskolaigazgatókat is a kormányhivatal megfelelő szerve fogja kinevezni. Amennyiben az önkormányzat szeptember végéig nem fejezi ki azon szándékát, hogy továbbra is fenntartaná iskoláit, akkor automatikusan állami kézbe kerülnek januártól az intézmények.
A polgármesteri kabinet nevében
Szabó Sándor
kabinetfőnök sajtóközleményben reagált az elhangzottakra: a levél szerint az önkormányzatoknak nincs beleszólásuk az iskolák tanrendjébe, csak a működési költségek finanszírozása tartozik a feladataik közé. A közlemény alább változtatás nélkül olvasható.
Reagálás Tóth Péter 2012. szeptember 4-i sajtótájékoztatójára
Sajnálatos, ha egy politikus úgy tart sajtótájékoztatót, hogy nincs tisztában a tényekkel, jogszabályokkal. A Fidesz kormány az előzetes ígéretek ellenére nem teszi lehetővé, hogy az önkormányzatok tartsák fenn az iskolákat és döntsék el, hogy hány iskolában, hány pedagógus és mit tanítson. A törvény mindössze az oktatási épületek működtetését, a működési költségek finanszírozását hagyja meg az önkormányzatok feladataként, mely kötelezettség alól a 3000 fő fölötti települések képviselőtestületi döntéssel szeptember végéig felmentést kérhetnek. Szeged önkormányzata ragaszkodik az intézményeihez, így a működtetésről való lemondás fel sem merül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.