Közélet

Kincs, ami roncs – autóbontó, és ami utána van + FOTÓK

Kincs, ami roncs – autóbontó, és ami utána van + FOTÓK

2012. május 14., hétfő
Kincs, ami roncs – autóbontó, és ami utána van + FOTÓK

Kevesen tudják, hogy amint egy autóról hivatalosan is lekerül a rendszám, máris veszélyes hulladék minősítést kap. Régiónk egyik legnagyobb bontójában követtük végig egy roncs sorsát.

Az autónak legyenek rendezettek a papírjai forgalmival, törzskönyvvel, legyenek meg a rendszámok, szükség van a tulajdonosra, a tulajdonjog jogosultjára vagy annak meghatalmazottjára, aki aláírja az átvételi dokumentumokat, és már át is veszi bármely autóbontó az elhasznált, öreg járművünket. Ezt a szegedi székhelyű Roncs Autó Kft. telephelyén tudtuk meg

ifj. Dobó Józseftől

, a cég egyik vezetőjétől. „A forgalomból történő kivonást már mi intézzük, ennek pár ezer forintos okmányirodai költségeit átvállaljuk. Ma Magyarországon csak regisztrált autóbontó által kiállított bontási átvételi igazolással vonhatunk ki forgalomból járművet véglegesen, nekünk van engedélyünk a szelektív szétbontásra, a hulladékok tárolására, majd eljuttatni azokat a kezelő, megsemmisítő helyekre” – mondta el a szakember.

„Két formája lehet egy roncs alkatrész-felhasználásának: az újrahasználat és az újrahasznosítás. Az előbbi azt jelenti, hogy eladok egy motort, egyéb alkatrészt, amit egy másik autóba beépítenek, és az működik tovább egy új karosszériában. Utóbbi pedig azt, mikor átadom a karosszériát egy engedéllyel rendelkező hulladékkereskedőnek, ahol az anyagát hasznosítják, és lehet belőle akár kiskanál is. Az unió az újrahasználatot preferálja, hiszen környezetvédelmi szempontból az a legelőnyösebb, ha minél később válik egy szerkezet beolvasztandó hulladékká, szemétté” – tette hozzá. A bontó vezetője elmondta azt is, hogy egy roncsautónak a súlyhoz viszonyítva hozzávetőlegesen a 10 százaléka értékesíthető újrahasználat céljából.

A ledarált autók és az újrahasznosítás

„Ha bejön egy autó, ahogy aláírjuk a papírokat az átvételről, onnantól kezdve az egész jármű már veszélyes hulladék. Miután eltávolítjuk belőle az olajat, a klímagázt, az akkumulátort stb., átminősül nem veszélyes hulladék kategóriába. A veszélyes anyagokat természetesen szétválasztva és speciálisan tároljuk, majd szállíttatjuk el. Mikor már minden forgalomba hozható alkatrészt kiszereltünk a leadott autóból, hulladékmegsemmisítőhöz megy tovább a maradék hulladék. Társaságunknak szelektíven kellene teljesen szétválogatnunk frakciók szerint a megmaradt roncsot, de az átvevő cég ezt átvállalja tőlünk, egy nagy darálóban ledarálja, és a zúzalékot válogatják szét. Magyarországon három ilyen nagy megsemmisítő üzem van, ahonnan aztán a zúzalék megy az olvasztóba, ahol többféle alapanyagot gyártanak már belőle, lemezeket, huzalokat stb.” – mesélt a roncsautók útjáról ifj. Dobó József, akiről megtudtuk, hogy édesapjával, id. Dobó Józseffel együtt vezetik a vállalkozást, amely hat éve költözött át egy új telephelyre.

Cél: teherautók, kamionok, illetve a tudomány, oktatás

„Hatodik éve vagyunk az új 34 ezer négyzetméteres telephelyen, ami tízszer akkora, mint az előző. Édesapám tette fel nekem a kérdést annak idején, hogy fejlesszünk, vagy maradjunk meg kisvállalkozásnak. Én viszont láttam fantáziát a fejlődésben. Ma 15 főt foglalkoztatunk, épp egy informatikai fejlesztésen dolgozunk, webshopot tervezünk” – tudtuk meg a cégről. Viszont természetesen nem ment minden ilyen könnyen. „Mikor átköltöztünk, és befejeztük a fejlesztéseket, jött a gazdasági válság. A cég működése – ahogy a szakmában mindenhol – kissé megakadt, nem hozta azt az eredményt, amit a befektetésből vártunk. Nekünk van egész Csongrád megyében a legszélesebb körre kiterjedő engedélyünk a személygépjárműtől kezdődően valamennyi jármű-kategória bontására, kiegészülve a klímagázzal és az autógázzal szerelt autókig. Évi 7000 autó bontására szól ez az engedély, ezt a számot azonban eddig még nem sikerült elérni. A válság előtt a könnyű hitelezések miatt, amikor az 100 éves Ladákat is beszámították az autókereskedések, könnyebb dolgunk volt, mindenki adta le a régi autóját. Akkor évente elértük a 900 darab bevett roncsot, most 300 körül mozog ez a szám” – így a cégvezető, aki kiemelte, hogy Csongrád megyében ingyenesen beszállítják az autót. „A járműveket állapottól függően vesszük be: ha hiányos a kocsi, akkor pénzt kérünk érte, többségét ingyenesen vesszünk át, és a jobb állapotúakért fizetünk is. Az alkatrészek értékesítését tekintve a vevőkörünk az egész országra kiterjed, rendszeresen postázunk szervizeknek is. A termékek kategorizálva vannak a motorkerékpártól az autóbuszig. A legnépszerűbbek természetesen a népautók alkatrészei az Opel, Suzuki, Skoda, Ford, Volkswagen, a nagy számban gyártott és az országban tömegével futott autók, illetve a kisteherautók, hiszen utóbbival dolgoznak az emberek, munkaeszköz, termelőeszköz. A célkitűzésünk még a kamionok és a teherautók bontási engedélyét is megszerezni, de ez egy következő, nagyobb beruházás lenne, mind a szerszámok, gépek, eszközök tekintetében” – árulta el a szakember. A Roncs Autó Kft. együttműködik az egyik szegedi szakközépiskolával és helyi egyetemmel is, valamint az autószerelők, környezettechnológusok gyakorlati oktatásában, és hosszú távon komoly tervei vannak az oktatás, tudomány területén is, de ez már egy másik történet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.