Közélet

A szerbiaiak majdnem kétharmada megváltoztatná az alkotmányt

A szerbiaiak majdnem kétharmada megváltoztatná az alkotmányt

2012. április 12., csütörtök
A szerbiaiak majdnem kétharmada megváltoztatná az alkotmányt

A szerbiaiak 64 százaléka úgy véli, hogy meg kellene változtatni országuk alkotmányát - derült ki a egy tavaly végzett felmérésből, amelynek eredményeit most tették közzé.

Az újvidéki Vajdaság ma hírportál csütörtöki kiadásában olvasható cikk szerint a Nyitott Társadalom Alapítvány megbízásából az Ipsos Strategic Marketing közvélemény-kutató intézet felmérése azt mutatja, hogy a megkérdezettek 44 százaléka szerint meg kellene változtatni az alkotmány nem megfelelő rendelkezéseit és pótolni kellene mindazt, ami hiányzik belőle. Húsz százalékuk véleménye az volt, hogy teljesen új alaptörvényre van szükség. Új alkotmányt a társadalmi elit képviselőinek 23 százaléka szeretne, és álláspontjuk szerint meg kell kezdeni az ezzel kapcsolatos közvitát, majd azt kiértékelve lehetne eldönteni, hogy kell-e valamit változtatni. Ehhez az is szükséges, hogy a felmérésben a társadalmi elitnek legalább a fele a változásra szavazzon. A 2011. október 15. és 23. között végzett felmérés eredménye azt mutatja, hogy a megkérdezettek 10 százaléka, a politikai elithez tartozóknak pedig az 5 százaléka véli úgy, hogy az alkotmányon nincs mit változtatni. "Ha a konszenzusnak ilyen szintjét mutatják az eredmények, akkor kétségtelen, hogy meg kell kezdeni az alkotmányváltoztatásra irányuló vitákat" - mondta szerdai sajtótájékoztatóján a kutatási eredményeket ismertetve

Jadranka Jelincic,

a Nyitott Társadalom Alapítvány igazgatója. Szerbia 2006-ban elfogadott jelenlegi alkotmánya - amely 1853 óta az ország (beleszámítva a második világháború utáni Jugoszláviát is) 11. alaptörvénye - 206 szakaszból áll. Rendelkezései szerint egy esetleges új alkotmány elfogadásához a parlamenti képviselők legalább kétharmadának az igenlő szavazatára lenne szükség.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.