A járási rendszer kialakításáról szóló elképzeléseit társadalmi egyeztetésre bocsátotta a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM). Országosan 168 járás, Budapesten pedig hét úgynevezett körzet létrehozását tervezik.
A kormányhivatalok járási hivatalainak legfontosabb feladata a megyei szintnél alacsonyabb szinten intézendő államigazgatási feladatok ellátása lesz, minden magyarországi állampolgár számára elérhető közelségben és magas minőségben – olvasható a kormany.hu oldalán. A kormány célja olyan modern kori járások kialakítása, melyek hozzájárulnak a mai közigazgatásnál alacsonyabb társadalmi költséggel, hatékonyabban és ügyfélközpontúan működő területi közigazgatás létrejöttéhez. A járási rendszer kialakításának szakmai előkészítését kutatóintézeti szakmai tanulmány előzte meg. A kutatási tapasztalatok, valamint az előzetes egyeztetések alapján alakította ki a KIM a járások számára vonatkozó javaslatát, amelyet egyeztetett a fővárosi és megyei kormányhivatalokkal.
A járási kormányhivatalokhoz kerülnek a jegyző - kivételesen a polgármester, illetve a polgármesteri hivatal ügyintézője - hatáskörébe tartozó államigazgatási, valamint a megyei kormányhivatalok szakigazgatási szervei kistérségi kirendeltségeinek, ügyfélszolgálatainak, irodáinak feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkársága elkészítette a járások kialakításáról szóló tájékoztatót, valamint a járási székhelyek és a járásokba tartozó településekre vonatkozó javaslatot. A nyilvánosságra hozott anyagok véleményezési határideje: 2011. január 20. A véleményeket az államtitkárság a teruletikozig@kim.gov.hu e-mail címen várja. A járásokról szóló további információkat
olvashatja. Az Országgyűlés elé várhatóan 2012 februárjában kerül a törvényjavaslat, a járási székhelyeket és illetékességi területet meghatározó kormányrendeletet pedig várhatóan június végén fogadja el a kormány. A járások és járási (körzeti) kormányhivatalok a fővárosi és megyei kormányhivatalok szervezeti egységeiként kezdhetik meg működésüket 2013. január 1-jével.
A KIM javaslata szerint Budapesten lenne egy, az I., a II. és a III. kerületet magába foglaló Észak-budai, egy Dél-budai (XI., XII., XXII. kerület), egy Nyugat-pesti (V., XIII., IV. kerület), egy Belső-pesti (VI., VII., VIII., IX. kerület), egy Észak-pesti (XIV., XV., XVI. kerület), egy Kelet-pesti (X., XVII., XVIII. kerület) és egy, a XIX., a XX., a XXI. és a XXIII. kerületet tömörítő Dél-pesti körzet. Baranya megye településeit 9, Bács-Kiskunét 11, Békés megyéét 9, Borsod-Abaúj-Zemplénét 15, Csongrádét 7, Fejér megyéét 9, Győr-Moson-Sopronét 7, Hajdú-Biharét 10, Hevesét 7, Jász-Nagykun-Szolnok megyéét 9, Komárom-Esztergomét 6, Nógrádét 6, Pest megyéét 15, Somogyét 8, Szabolcs-Szatmár-Beregét 12, Tolna megyéét 6, Vasét 7, Veszprém megyéét 9 járás foglalná magába, Zala megyében pedig 6 járást alakítanának ki.
Szabó Erika
területi közigazgatásért és választásokért felelős államtitkár a hirado.hu-nak elmondta, a járási hivatal átveszi az elmúlt húsz évben az állam által a maga számára kényelmesen az önkormányzatokra, illetve a jegyzőre terhelt államigazgatási hatásköröket. Ezek közé tartozik többek között az anyakönyvi-, és útlevéllel kapcsolatos ügyek intézése vagy az építésügyi igazgatás. Az önkormányzati helyi ügyeket azonban továbbra is polgármesteri hivatal intézi.
(Forrás: kormany.hu, hirado.hu)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.