Az oktatási bizottság elnöke, Pocsai Blanka nyílt ülésen vitára bocsátotta a magyar nemzeti köznevelési törvényt és annak várható hatásait. A szerda délutáni testületi ülésen meghívottként több oktatási intézmény vezetője is részt vett.
Az ülés elején a bizottság elnöke kifejtette, hogy most egy kerettörvényről tudnak csak beszélni, aminek működését a végrehajtási rendeletek szabályozzák majd, melyek még készülőben vannak, majd felkérte az oktatási iroda vezetőjét,
Kardos Jánost
, hogy tartson prezentációt a kerettörvény Szegeden várható hatásairól. A számok tükrében először megtudhattuk, hogy 2011-ben 4913 gyerek járt önkormányzati óvodába, 8754 gyerek általános iskolába, míg középfokú városi tanintézménybe 10 713 ifjú. A közoktatásban közvetlenül részt vevő önkormányzati álláshelyek száma pedig összesen 2996. Tavaly mintegy 14 milliárd forintot költött a város a költségvetésből a közoktatásra, melynek több mint 37%-a a városi büdzsét terhelte, közel 44% az állami normatíva, 19%-át pedig saját bevételből finanszírozta az önkormányzat. Kardos János kiemelte, hogy 2013. január 1-ével lépnek hatályba a törvény lényegi elemei, most még nincsenek rendeletek, melyek szabályoznák a törvény működését. „Nem tudjuk például azt sem, hogy mi fog átkerülni a járási hivatalokhoz, s azok miként működtetik majd a rendszert” – hangsúlyozta, hozzátéve, hogy az iroda nem látja tisztán, mit jelent majd, ha az állami vagyonhoz kerülnek az iskolák, és azok működtetését köznevelési szerződéssel átveheti az önkormányzat. „Miért és miből működtessük azokat az iskolákat, melyek már nem képezik a város vagyonát?” – tette fel a kérdést az irodavezető, aki a szakképzés tekintetében is több kérdőjelet lát.
Kozma: rossz hangulatom van
Az ismertető után Kónya Gábor, a bizottság MSZP-s tagja véleményezte először az új törvényt. Elmondása szerint Szegednek eddig sokszínű, stabil, belső feszültségektől mentes közoktatása volt, ez a kerettörvény elmondása szerint felér egy arculcsapással. „Komoly autonómiával rendelkeztek eddig az intézmények, ami most veszélybe került, központosított, kézi vezérlésű rendszer várható” – fogalmazott. Arról beszélt, hogy szerinte az iskolákban félnek a pedagógusok. Pocsai Blanka (Fidesz-KDNP) elnök válaszában kifejtette, hogy ez a köznevelési törvény sok olyan, régóta a levegőben lógó elvárást indított útjára, melyek alapgondolatait mindenki magáénak érezheti. Ilyen például a mindennapos testnevelés, mint ahogy az a változás is, hogy az iskolák kötelesek 16 óráig lehetőséget adni a gyerekeknek, hogy ott töltsék az időt. „Ez egy drasztikus változásokat hozó, sarokpontjaiban egyértelmű, ésszerű irányvonalakban elindult törvény. A végrehajtási rendeletekben meg fogjuk találni azt az utat, hogy az iskolák stabil működését biztosítsuk. Igazat adok ugyanakkor azoknak a felvetéseknek, hogy a fenntartóváltás kérdése még nem teljesen tiszta. Ami biztos, hogy a kormányhivatalok irányába ruházza át a feladatokat az állam, és ahogy már említettem, amint a törvény végrehajtási rendeletei elkészülnek, sok minden világossá válik” - fogalmazott. Hüvös László (Fidesz-KDNP) humán közszolgáltatási tanácsnok úgy érvelt, hogy a köznevelési törvény csak két hete lépett érvénybe, nincsenek még elkésve a passzusokat szabályzó végrehajtási rendeletek. „Nem szól másról most az ellenzéki kommunikáció, mint hangulatkeltésről kellő információk hiányában” – így Hüvös, akinek kijelentésére Kozma azt vetette közbe, hogy „rossz hangulatom van”. „Amiket hallunk most nem érvek, hanem felvetések, félelmek. Ha át is kerül a vagyon az államhoz, amit az iskolákra fordítottunk, nem viszik el teherautókkal, továbbra is a szegedi és környékbeli gyerekeket szolgálják a fejlesztések, és ezután is őket fogják. Attól, hogy valami más, változik, nem feltétlenül rosszabb. Ítéletet mondani végrehajtási rendeletek nélkül nem érdemes” – hangsúlyozta a jobboldali politikus.
Középkort és Trianont vizionált Révész Mihály
Révész Mihály MSZP-s képviselő arról szólt, hogy az eddig hatályos törvény csaknem négy évig készült, és még azt is sokszor kellett módosítani. A most elfogadott törvényt pedig nem a szakma készítette elő. „Rossz, ami benne van, és az is, hogy hiányzik belőle sok minden, nem jó a szerkezete, a mikroszerkezete és a fogalmi apparátusa sem, problémás a világnézete is” – sorolta a hibákat, kiemelve, hogy még az önkormányzatiság halála is benne van. Kissé elkalandozva a tárgytól a születések számának csökkenését is szóba hozta a politikus, majd miután az egész napos iskola és a szakképzésben várható kényszerhelyzeteket a középkorhoz hasonlította, a jövőt a köznevelés Trianonjaként jellemezte. Horváth Attila, a bizottság Fidesz-KDNP által delegált külsős tagja is hangoztatta, hogy ne generáljuk a félelmeket. Elmondta: a törvény szövegének nem megfelelő értelmezése félrevezetheti azt, aki szóba hozza. Horváth kiemelte, hogy bár Kónya Gábor szerint a tantestületek önállósága megszűnik, mégis ha figyelmesen elolvasnánk a törvény idevonatkozó sorait – amit a bizottsági tag megtett –, az cáfolja e felvetést. Révésznek azt üzente, hogy az egész napos iskolát mint választási lehetőséget említi a törvény, vagy bevezeti egy intézmény, vagy nem, és nem kötelező oda járatni a gyereket, ahol esetleg az iskola saját döntése által az egész napos oktatás mellett dönt. Horváth azt is mondta, hogy ha az önkormányzatok szerződésekkel visszaveszik az iskoláik üzemeltetését, kevesebbe is kerülhet az önkormányzatoknak a fenntartás, mint eddig. „Ne egyoldalúan ragadjunk ki dolgokat a törvényből, mert az csak félreértésekhez vezethet” - kérte az ellenzéki politikusokat.
Kozma Józsefet is meghívta Pocsai Blanka az új közoktatási törvény bizottsági megtárgyalására, de a képviselő a testületi ülés kezdetével azonos időpontban rendkívüli sajtótájékoztatót tartott, ahol a törvény kijavítására kérte a Fideszt. A sajtótájékoztatóján elmondottakat megismételte a bizottsági ülésen is.
Ménesi Imre (MSZP) szerint az önkormányzatiság megszűnése felé az első lépés e törvény. "Ha az önkormányzat köznevelési szerződéssel üzemelteti majd az iskolákat, akkor mélyen sérteni fogja a szegedieket, hogy a felújítási pénzt az adójukból finanszírozzák ugyan, miközben nem a város vagyonára mennek el a forintok" - mondta. Hüvös László úgy reagált: nemcsak Szegedről, hanem a környező településekről is sokan járna az itteni iskolákba. A diákok jobb körülményeire mennek el a pénzek, ezek a beépített értékek pedig megmaradnak. "Nem úgy kell beállítani a magyar államot, hogy ellensége az iskolarendszernek, és szét akarja verni, a hatékony oktatás felépítése a cél, ami a magyar gazdaságnak is hasznára válik" - világította meg. Szót kapott több oktatási intézmény képviselője is, akik lényegében az oktatási iroda vezetőjének szavaira rímelve a bizonytalanságuknak adtak hangot. Pocsai Blanka örömét fejezte ki végül, hogy létrejött ez a megbeszélés. Kijelentette: a következő lépés már a végrehajtási rendeletek megjelenése után egy stabil terv kidolgozása a szegedi oktatás biztonságos működtetésére vonatkozóan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.