Közélet

A túl hangos televíziós reklámokat vizsgálja a médiatanács

A túl hangos televíziós reklámokat vizsgálja a médiatanács

2011. november 13., vasárnap
A túl hangos televíziós reklámokat vizsgálja a médiatanács

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa elindította első vizsgálatait a túlságosan hangos televíziós reklámok miatt. Egy szoftver segítségével szeptemberben öt csatornánál észleltek rendszeresen kritikus hangerőugrásokat, a testület ügyfélszolgálatához pedig több mint hetven panaszt érkezett idén.

Az MTI-hez vasárnap eljuttatott közlemény emlékeztet arra, hogy a médiatörvény szerint a reklámok hangereje nem lehet nagyobb a környező műsorszámok hangerejénél. Kiemelték, hogy a hatóság által használt Humanoid elnevezésű szoftver virtuális hangosságmérő műszereivel január elseje óta pásztázza a kijelölt médiaszolgáltatók teljes műsorfolyamát, így a törvény hatályba lépése óta pontos adatok állnak rendelkezésre a vélelmezett jogsértésekkel kapcsolatban. A magyar fejlesztésű szoftver szeptemberben öt szolgáltatónál – az RTL Klub, a TV2, a Duna TV, Story TV és az MTV (m1) csatornáin – észlelte rendszeresen a kritikus hangerőugrásokat, ezért a hatóság megindította az első eljárásokat a televíziókkal szemben. Hangsúlyozzák azt is, hogy az NMHH nemzetközi szakmai ajánlás alapján határozta meg, mi minősül hangerőugrásnak. A Nemzetközi Telekommunikációs Unió (ITU – International Telecommunication Union) olyan módszert, mérési eljárást tett közzé, amelynek segítségével számszerűsíthető a nézők, hallgatók által észlelt műsorhangosság. A mérési adatokat január óta videomelléklettel együtt publikálja a hatóság, ami a médiaszolgáltatók számára is könnyen ellenőrizhetővé tette, hogy a közzétett reklámjaik hangereje meghaladta-e a környezetükben mért egyéb műsorok hangerejét. A közlemény szerint a törvény hatálybalépése után adott türelmi idővel a médiatanács célja az volt, hogy a szolgáltatókat felkészítse az új törvényi előírás betartására, és együttműködésre ösztönözze őket, amely révén a zavaró hangerejű szpotok hatósági beavatkozás nélkül eltűnhettek volna a képernyőkről. Az elmúlt hónapok tapasztalatai alapján azonban egyértelművé vált, hogy a nyilvánosságra hozott adatok nem tartják vissza a médiaszolgáltatókat a normaszegések ismételt elkövetésétől – olvasható a közleményben. A médiatanács a vizsgálat lefolytatása során határozatban dönt a lehetséges szankciókról, amelyek ebben az esetben a figyelmeztetéstől a pénzbírság kiszabásáig terjedhetnek.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.