Közélet

Több száz érdeklődő az M43-as hídján + PANORÁMA, HANG, FOTÓK

Több száz érdeklődő az M43-as hídján + PANORÁMA, HANG, FOTÓK

2011. április 16., szombat
Több száz érdeklődő az M43-as hídján + PANORÁMA, HANG, FOTÓK

A gyalogosoké volt a Móra Ferenc híd

Több száz érdeklődő kereste fel Szeged határában az M43-as autópálya új, Móra Ferencről elnevezett Tisza-hídját a szombati nyílt napon. Ezúttal a gyalogosok és a kerékpárral érkezők vizsgálhatták végig „testközelből” a hídépítők munkáját, hiszen az április 20-i átadás után a folyón átívelő, Európában is egyedülálló hídszerkezet már az autósoké és a kamionosoké lesz. Portálunk már sokszor beszámolt a híd építéséről, mely talán a Szegedet elkerülő M43-as autópályaszakasz legproblémamentesebben és szinte az előírt ütemtervnek megfelelően épülő műtárgya. A híd építése során sok esetben sem az időjárás, sem pedig a Tisza nem volt kegyes, de a kényszerű leállásokat több munkával – sokszor 24 órás műszakkal is –, gyorsabb szervezéssel sikerül az építőknek behozniuk.

Mátyássy László

Okl. szerkezetépítő mérnök, a Pont-Terv Zrt vezérigazgatója. Szakterülete a közúti és vasúti hídtervezés és szerkezettervezés. Nagy tapasztalattal rendelkezik acélszerkezetű és feszített beton hidak tervezésében. Mérnöki pályafutását 1972-ben az UVATERV-ben kezdte, ahol kezdetektől rész vett a Jugoszláv exportra készített és a hazai nagy acélszerkezetű hidak tervezésében (Újvidéki Duna-híd). Később ugyanitt jártasságot szerzett feszített vasbeton hidak tervezésében is (Szolnoki Tisza-híd). 1994-től a Pont-TERV Zrt.-ben folytatja tervezői tevékenységét, számos hazai folyami és autópálya híd tervezését végezte és irányította, mint az Esztergomi Mária Valária-híd, Tiszaugi Tisza-híd. A Köröshegyi Völgyhíd kiviteli terveinek társtervezője. 2007-ben megkapta a hídász szakma által tervezőnek ítélt Feketeházi János-díjat, 2008-ban pedig – a köröshegyi és dunaújvárosi hidak tervezésében való részvételéért – a közutas szakma elismerését, az Arany Mérföldkő-díjat.
A szombati nyílt napon igazi tavaszi, bár kissé szeles időben szinte minden korosztály eljött, hogy megcsodálja az egyedülálló hidat. Anyukák, apukák, gyerekek, nagymamák, nagypapák gyalogosan, kerékpárral, babakocsival, kutyával vették erre az egy napra birtokba a Tiszán átívelő szerkezetet. A folyón Szeged felől a víziteleptől felevező kajakosok vizsgálták végig, a bátrabb érdeklődők egészen a vízpartig merészkedtek, a még bátrabbak pedig a szerkezet belsejében keltek át a folyón.

A hidak száz éven túl is állni fognak

„Nagyon jó érzéssel tölt el, hogy itt lehetek, és idáig eljutottunk” – mondta el portálunknak a híd közepén állva Mátyássy László, a Pont-Terv Zrt. vezérigazgatója, a híd tervezésének irányítója. „Nem volt könnyű megalkotni és sok nehézséget, problémát kellett közben megoldanunk. Európában egyedülálló a szerkezet, egyes részletei is csak ritkán fordulnak elő, ezért a világon sok helyen kellett tanulmányoznunk a hasonló megoldásokat.” A mérnök szerint van egy kimondatlan hídéletkor, mely szerint száz évre építenek vízi átkelőket, de a modern hidak túl tudják ezt a kort élni, hiszen a legnagyobb átok mindig a háború, azonban erre nem kell számítanunk. A mai anyagok pedig olyan jól ellenállnak minden igénybevételnek, hogy bőven meghaladhatják a százéves élettartamot, persze ehhez időnként megfelelő karbantartás, javítás és felújítás is szükséges. „Felelős tervezőként sok szerkezeten dolgoztam már” – folytatta a vezető tervezőmérnök. „Több tucat híd viseli a kezem nyomát, a legkisebbektől a legnagyobbakig, a Kőrös-hegyi völgyhídtól kezdve Duna- és Tisza-hidakig. Ezek bizony sok esetben évekig, évtizedekig készülnek.” Tekintse meg a Móra Ferenc híd részleteit gigafelbontású képeinken!
Hallgassa meg a Mátyássy Lászlóval, a Móra Ferenc híd tervezőjével készített hanganyagunkat!

Móra Ferenc híd - M43 autópálya, Szeged

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.