Közélet

Megszűnt a vágányzár a 3-as vonalán + FOTÓK

Megszűnt a vágányzár a 3-as vonalán + FOTÓK

2011. január 19., szerda
Megszűnt a vágányzár a 3-as vonalán + FOTÓK

Villamossal Tarjántól a Vadasparkig

Szerda reggeltől ismét átszállás nélkül, villamoson lehet eljutni a Tarjáni végállomástól a Vadaspark megállónál kialakított Y-fordulóig. Ugyan a teljes beruházás még egyáltalán nincs kész, az SZKT és a kivitelező SZ3 Konzorcium többszöri egyeztetés mellett úgy döntött, feloldják a vágányzárat, és Tatra-kocsikkal újraindítják a 3-as villamosvonalat. A kivitelező ígérete szerint január végéig fejezi be a munkát, addig még munkaterületnek van minősítve a Kálvária sugárút. 3F jelzéssel továbbra is villamospótló buszok viszik az utasokat a Kereskedő köz–Fonógyári út–Bajai út–Kálvária sugárút–Vásárhelyi Pál utca–Bakay Nándor utca felé, melyre az Öntödei buszmegállónál vagy a Vadasparknál lehet átszállni. A vonalrekonstrukciót tavaly júniusban kezdték el. Az SZ3 Konzorcium nettó 2,065 milliárd forintért vállalta el a munkát, mely keretében 3100 méternyi pályát és felsővezetéket építettek meg, a Kálvária téri szakaszon 700 méter hosszban pedig duplapálya létesült. A villamos és a közút találkozására a Kálvária tér elején körforgalom létesült, míg a Belvárosi szakaszon az úttest közepén, füvespályán gördülnek a villamoskocsik. A jelenlegi állapotot többszöri határidő és szerződésmódosítással, közel három hónap csúszással sikerült elérni.

Kis villamostörténet

Az 1879-es szegedi nagyárvizet követő újjáépítés után a növekvő városnak már nem felelt meg az omnibuszközlekedés. Az ipar és a kereskedelem fellendülése, a megnőtt teherforgalom miatt a város pályázatot hirdetett lóvasút létesítésére. A pályázatok közül Eduard Paget belga mérnökét fogadták el, és 1884. július 1-jétől már lóvasút üzemelt a városban. Az SZKT jogelődjét 1885-ben alapították Szegedi Közúti Vaspálya Részvénytársaság néven, az év végén az utasszám meghaladta a háromszázezret. A lóvasút a századfordulóra elérte fejlődésének lehetséges csúcspontját, a rohamosan növekvő igényekkel már nem tudott megbirkózni, ezért a városi vezetők a közvélemény sürgetésére, elhatározták a villamosvasút mielőbbi megépítését. A tervek már 1899-ben elkészültek, de csak 1907-ben kaptak engedélyt a munka elkezdésére. 1908. október 1-jén indult útnak az első villamos a Nagyállomás és a Rókusi pályaudvar között. A villamosok ebben az időben a személyszállítás mellett teherszállítással is foglalkoztak. Az első világháború derékba törte a fejlődést, több villamosvonal megszűnt, a forgalom csökkent. Azonban a II. világháború nem okozott nagyobb károkat az infrastruktúrában, a forgalom a harcok végeztével azonnal megindulhatott. A cég 1950. április 14-én felvette a Szegedi Villamos Vasút Vállalat nevet, 1955-től pedig Szegedi Közlekedési Vállalatnak hívták. Ebben az időben indult meg az autóbuszközlekedés is. Az buszoknak eleinte másodlagos szerepet szántak a villamos mellett, de egyre népszerűbbé váltak. A villamosvasút teherfuvarozó szerepe időközben egyre csökkent, majd 1971-ben teljesen megszűnt. A villamosok a nyolcvanas években háttérbe szorultak, a járműpark elöregedett. Az 1960-as években megerősödött a villamos-közlekedést bírálók, és ellenzők tábora. Az igényeket szinte korlátlanul kielégítő hazai autóbuszgyártó-bázis, a fillérekbe került a gázolaj rohamosan kiszorította a villamosközlekedést. A Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium által kiadott közlekedésfejlesztési irányelvek is a vonalak felszámolását ajánlották. Ez a folyamat – talán az olajválságnak köszönhetően – szerencsére 1974-ben megállt, és több nagyszabású korszerűsítés vette kezdetét. A szegedi rekonstrukció 1996-ban kezdődött meg, először három, majd később további tíz darab Tatra T6A2 típusú villamos megvételével. 2005-ben az egykori NDK-ból használtan vásárolt Tatra KT4 típusú villamosokkal folyamatosan leváltották a régi FVV típusúak jelentős részét. 2006. július elsején adták át a forgalomnak a részben korszerűsített 4-es vonalat, amelyen már közlekedhetnek az egyirányú kocsik (Tatra T6A2, Tatra KT4) is.

A 3-as vonal fénykora

Az elmúlt években a 3-as villamosvonal igen sok változtatáson esett át. Maga a pálya az egykori kiskundorozsmai 7-es villamos egy rövidített pályaszakaszának tűnhet, de valójában két önálló viszonylatról volt szó, amelyek történelme szorosan összefonódott. A Dugonics tér felújításáig a Dugonics tér és a Postás sporttelep között közlekedett, ezután a Dugonics téri végállomását áthelyezték Tarjánba, ezzel jócskán meghosszabbítva a vonalat, és valamelyest sűrítve a járatokat a korábban csak a 4-es által kiszolgált Tarján–Dugonics tér szakaszon. A 3-as jelenleg Tarján és Vadaspark végállomások közt közlekedik, míg a 3F nevű meghosszabbított, a teljes meglévő szakaszt használó villamos öt megállóval hosszabb vonalon jár – jelenleg pótlóbuszokkal –, Tarján és a Fonógyári út közt (ez lényegében a korábbi Postás sporttelep, csak a megállót kb. 40 méterrel arrébb helyezték. A 3-as azonban a 80-as évekig igen népszerű, munkásjáratnak is tekinthető vonal volt. A sínek mentén rengeteg nagy, ipari üzem állt, melyek dolgozói előszeretettel használták a villamost. A Kálvária sugárút Belvárosi szakaszán az AFIT Autójavító Vállalattal kezdődött meg a nagy cégek sora. A Kálvária térnél a II. Kórház jelentős betegforgalma használta a 3-ast. Továbbmenve találhatjuk a még vegetáló Szegedi Vas- és Fémöntödét, illetve a már megszűnt Textilműveket, ahol – annak fénykorában – több mint ezer ember is dolgozott. A vasútvonalat keresztezve szintén sok nagy gyár és üzem működött, de ezeknek szinte már nyomát sem lehet látni. Elsőként a Szegedi Szerszámkovács KTSz., majd a Szegedi Téglagyár nyitotta a sort, ezt követte a Budalakk Festékgyár hatalmas telepe, hajdan szintén többszáz dolgozót foglalkoztatva. A Belvárosi temető után az Ikarusz Szegedi leányvállalata, a Kendergyár Kender- és Lenszövő Üzeme működött. A Kereskedő közben a Tisza-Füszért raktárbázisát, a Fonógyári úton pedig a Belkereskedelmi Szállító Vállalat telephelyét találhattuk. A Dorozsmai úti kereszteződésben lévő emeletes fehér épületben és telephelyen a valamikori NÍVÓ Faipari Ktsz. munkásai gyártották a gyermekágyakat, bútorokat. A Dorozsmai úton továbbhaladva ismét egy hajdani, fénykorában többezer embert foglalkoztató ipartelep, a DÉLÉP és egy kisebb üzem, a Falemezgyár volt. Ebből a felsorolásból is látszik, hogy a nyolcvanas évekig ezt a villamosvonalat a buszjáratok mellett is rengetegen használták. Újbóli feléledésében nagy szerepet kapott volna a Vadaspark szomszédságába elképzelt Buszport, a Genomikai és Innovációs Központ, egy 5000 férőhelyes sport- és rendezvénycsarnok, a volt Budalakk területére várt ipari- és kereskedelmi beruházások, azonban ezek lassan már a tervezőasztalról is a feledés homályába vesznek.

Felújítás csúszásokkal

A felújítási munkák befejezésének első határideje 2010. október 5-e volt, de ezt a kivitelező kérésére – részben a pontatlan közműtérképek, részben a gáz- és vízvezetékek szükségessé vált javítása, illetve a rendkívül csapadékos időjárás miatt – összesen négyszer módosították, a végső határidőt 2010. december 28-ra tűzték ki. A szerződés értelmében az önkormányzatot a rekonstrukció indokolatlan csúszása esetén napi 5 millió forint kötbér illeti meg, a kötbér mértéke azonban nem haladhatja meg a beruházás költségének 7 százalékát, vagyis 144,5 millió forintot. Csanádi Zoltán, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. projektigazgatója elmondta, hogy a legutolsó szerződésmódosítás szerint a kivitelezőnek 2010. december 28-ig kellett sikeres próbajáratot lebonyolítania a 3-as villamosvonalon, amely határidőre meg is történt. Ezután elkezdődött a hivatalos műszaki átadás-átvétel egy hónapos folyamata. A menetrendszerinti villamosközlekedés január 19-én elindult a Vadaspark megállóig, ezért jelenleg kötbérfizetési kötelezettség nem merül fel. A munkák végső befejezésére az SZ3 Konzorcium 2011. január 27-re tett ígéretet.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.