Közélet

"Befagyott pályán": mi lesz veled, 2-es villamos?

"Befagyott pályán": mi lesz veled, 2-es villamos?

2010. október 15., péntek
"Befagyott pályán": mi lesz veled, 2-es villamos?

Valóban felmondható a szerződés

Továbbra is kétségesnek látszik, hogy még az idén elinduljon a 2-es villamos, bár történtek már csodák... Milyen eszközei lehetnek még az építkezést megrendelőnek, azaz Szegednek? Botka László polgármester és Nagy Sándor korábbi alpolgármester többször, több helyen is azt fogalmazta meg, hogy a kötbéren kívül semmi. Azonban ez egyáltalán nincs így! Belelapoztunk a nyilvános szerződésbe. „Az elektromos tömegközlekedés fejlesztése Szegeden” című, az Európai Unió támogatásával, a Kohéziós Alap társfinanszírozásával megvalósuló projektrész szerint a Kossuth Lajos sgt. – Csongrádi sgt. között, kisebb részben az úttest közepén, nagyobb részt pedig a Rókusi körút oldalrészében, füvesített vágányon fog közlekedni az 1-es villamos szárnyvonalaként a 2-es számmal jelölt villamosjárat.

Mi készül a Rókusi körúton?

Ehhez három csoportkitérőt is meg kell építeni, valamint a Makkosházi végállomáson hurokfordulót és egy 90 négyzetméteres épületet kell elkészíteni. Nyolc tetővel ellátott és két ikertetős megálló várja az utasokat. Az úttestet a vágányok vonalvezetése miatt szélesíteni kell, ezért közel 14 000 négyzetméter, részben új útfelületet kell kialakítani. A kapcsolódó járdaépítés mellett természetesen a zöldfelület gondozását is meg kell oldani, így a zöldpályás vágányszakaszon speciális öntözőrendszert kell létesíteni. A kivitelezést a közbeszerzési eljárás után a Szeged Villamos 2 Konzorcium nyerte el (tagjai: OHL ŽS, a.s. Cseh Köztársaság, Középszolg Kft. és a Kelet-Út Kft.) az előre nem látható munkák miatti 5 százalékos tartalékkerettel együtt 2,085 milliárd forintos átalánydíjért. A brnói székhelyű céget 1952-ben vasútépítési cégként alapították, s a mai napig ez maradt a fő profilja, ma Csehország öt legnagyobb építési vállalkozásának egyike.

„Sikertörténet” – folyamatos csúszásban

A kivitelezési szerződést város képviseletében 2009. december 4-én Nagy Sándor akkori alpolgármester látta el kézjegyével, majd a kontraktus szerint az építési terület 15 napon belül át lett adva a konzorciumnak. Az építkezés ettől kezdve folyamatos csúszásba került, holott a határidő igen szorosnak tűnt: 2010. július 2-án villamosnak kellett volna közlekednie az új pályán. A kivitelezés műszaki felügyeletét ellátó budapesti székhelyű METROBER Kft. által jóváhagyott határidő-hosszabbítások után – a „szokásos” rendkívüli időjárási körülmények és a pontatlan közműtérképek miatt – azonban szeptember 18-ra tették az elkészülés végső időpontját. A hivatalos városházi információk, valamint a munkálatokat koordináló Szeged Pólus Kft. szerint a város „mindent megtett”, folyamatosan tárgyaltak a konzorcium vezetőjével – még személyes kapcsolatokat és „nem informális csatornákat” is igénybe vettek –, engedélyezték a munkaidő meghosszabbítását, sőt hétvégi munkavégzésre is mód nyílt.

Ködbe vesző átadás kötbérrel

„A város munkagyorsító eszközei kimerültek, nincs más a kezünkben, csak a kötbérigény” – jelentette ki szeptember 24-én Nagy Sándor. „Ennek mértéke a szerződés szerint napi 10 millió forint, de legfeljebb a szerződéses érték 20 százalékáig terjedhet ki. Egyelőre úgy látszik, hogy a pálya megépítésével december végéig el fognak készülni.” A szerződésre hivatkozva a Szeged Villamos 2 Konzorcium továbbra is néma maradt, bár erről az irat egyetlen pontja sem tesz említést, így tulajdonképpen érthetetlen a vállalkozó, de a város magatartása is. A kötbér közben szépen „ketyeg”, igaz, csak 417 millió forint mértékig, hiszen a vállalási ár 20 százalékáig terjedhet ki, ami 2010. október 29-ig adott haladékot az átadásra. És mi lesz ezt követően? Az egyértelmű, hogy szalagátvágásra, villamoscsengetésre senki ne számítson a hónap végéig a Rókusi körúton, az útszélesítés sincs kész, a középpályához szükséges útfelbontásnak neki se kezdtek. A Kossuth Lajos sugárúti körforgalomnál lévő vágánycsatlakozásnál pedig a késő őszi napsütésben a gyom másodvirágzását kezdte élni.

Felmondható a szerződés?

A szerződés 27. c)/i pontja szerint felmondható a kivitelezési szerződés, ha „elfogadható kifogás nélkül … (a Vállalkozó) 45 napos késedelembe esik.” Független jogi szakértőnk véleménye szerint azonban a kötbér nem jogosítja fel a kivitelezőt arra, hogy további, indokolatlan csúszást szenvedjen a munka, ezért akár 2010. november első hetében Szeged felmondhatná a szerződést. Ekkor a Szeged Villamos 2 Konzorciumnak azonnal be kellene fejezni a további munkavégzést, teljes elszámolást kell készítenie az eddigi teljesítésről. Kényszerű lépés lenne ez, azonban az, hogy a város „semmi mást nem tud tenni”, nem igaz.

Kinek lenne jó a szerződés felmondása?

A cseh cégnek biztos nem, hiszen egy ekkora blamázs nem kis foltot ejthet cégtörténetében, sőt akár veszélybe sodorhatja további uniós közbeszerzési munkáit is. A városnak ez – enyhén szólva – kellemetlen, de talán a leglogikusabb lépés lenne. A konzorcium ugyanis így a végsőkig elhúzhatná a munkát, hiszen Szegednek kell a villamos, az EU csak erre adott pénzt, az előlegszámlák már – a szerződés szerint – ki vannak fizetve, a munkagödrök pedig nem maradhatnak temetetlenül. Több száz millió forint már Brnóban, Szegeden pedig épp csak készülget a 2-es vonala. A tél viszont rohamtempóban közeledik, faggyal, hóval, amikor sem földmunka, sem építési tevékenység már nem végezhető. A szerződés felmondásáról megkérdeztük a projekt koordinálást végző Szeged Pólus Kft.-t is. Álláspontjuk szerint is van arra lehetőség, hogy a megrendelő felmondja a szerződést. Erre a szerződés által megszabott keretek között kerülhet sor. „A szerződés esetleges felmondása nem egyetlen tényező függvénye. Számos műszaki, pénzügyi és jogi szempontot meg kell vizsgálni, amely a szerződés felmondásából következne a megrendelő város oldalán. Ezeknek a tényezőknek a vizsgálata jelenleg zajlik a megrendelő részéről” – nyilatkozta portálunknak Tapasztó Sándor, a Szeged Pólus Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója.

Dobó Csaba - Illés Tibor

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.