Közélet

M43: közel 3 milliárdos Szeviép-tartozás + PANORÁMA, FOTÓK (Frissítve!)

M43: közel 3 milliárdos Szeviép-tartozás + PANORÁMA, FOTÓK (Frissítve!)

2010. május 6., csütörtök
M43: közel 3 milliárdos Szeviép-tartozás + PANORÁMA, FOTÓK (Frissítve!)
Demonstrációsorozat indult az M43-as építkezés során ki nem fizettet vállalkozók szervezésében a Szeviép Zrt. székháza előtt. Közel tucatnyian gyűltek össze a reggeli órákban táblákkal a kezükben a Római körúton, a 47-es főúton pedig félpályás útlezárással tiltakoztak. Ahogy arról már tegnap beszámoltunk, az M43-as autópálya 3. szakaszát elnyerő Szeviép Zrt. – Tisza M43 Konzorcium több mint 2 milliárd forinttal tartozik alvállalkozóinak, ezért az érintettek úgy döntöttek, hogy a mai napon több helyszínen tartanak demonstrációt. A cég székháza elé a reggeli órákban vonultak ki transzparensekkel közel tucatnyian. A táblákra az „Itt a piros! Hol a piros?”, „Itt az idő a magyar vállalkozók megmentésére!”, „T. NIF és Szeviép Zrt., miért nincsenek kifizetve az alvállalkozók?”, „Hová tűntek a milliárdok?” és az „Ingyen munka az M43-on” feliratokat írták. Az egyik szervező, Gallina Zsolt a SZEGEDma.hu-nak elmondta, hogy őket a Szeviép Zrt. bízta meg a régészeti kézimunkákkal, és több 10 millióval tartoznak a vállalkozóknak. Délután az 47-es úton, az M43-as felüljárónál folytatódig a megmozdulás félpályás útlezárással.

A rendőrségi közlemény

Egy kft. képviselője jelentette be a Szegedi Rendőrkapitányságon, hogy csütörtökön 10 órától 14 óráig a 47-es számú főút 218+700 km szelvényétől a 217 km szelvényig (Shell kúttól Hódmezővásárhely irányába) félsávos útlezárásos demonstrációt tartanak. A bejelentést a rendőrség tudomásul vette, azt biztosítja. Ugyanezen kft. képviselője bejelentette azt is, hogy ma, holnap, illetve hétfőn az épülő M43-as autópálya és a 47-es csomópontjától a Tisza hídig tartó munkaterületen 6.00 órától 20.00 óráig, illetve a Szeged, Római krt. 21. szám előtti járdaszakaszon 7.00 órától 17.00 óráig demonstrációt tartanak.

Akár vissza is bonthatják az M43-ast?

A 47-es úton több tucat kamion zárta le az egyik sávot, a helyszínen 13 órakor jelent meg 15-20 cég vezetője, akiket Temesvári Zoltán ügyvéd képviselt, aki elmondta, hogy összesen közel 3 milliárd forinttal tartozik a Szeviép Zrt. ezeknek a vállalkozásoknak, tárgyalásokat kezdeményeztek a megbízó Nemzeti Infrastrukturális Fejlesztő Zrt. (NIF) vezetésével, hogy a konzorcium egyenlítse ki a számlákat, hiszen a vállalkozók szerint közös a felelősségük a beruházásban. Az egyik cég, a Pluto Trade Kft. vezetője elmondta, hogy nekik 150 millió forinttal tartoznak, majd leszögezte, hogy az anyagköltséget is ők állták, az a saját tulajdonuk. Ha nem jutnak pénzhez, kilátásba helyezték a visszabontást is. „Azt szeretnénk elérni a demonstrációval, hogy a konzorciumvezetők és a NIF mint beruházó álljon helyt a Szevép Zrt. kötelezettségeiért, az elvégzett munkák után befogadott számlákat fizessék ki” – nyilatkozta portálunknak az alvállalkozókat képviselő ügyvéd, hozzátéve, hogy a konzorcium vezetői, a konzorciumi tagok kötelezettségeiért felelősséggel tartoznak, nem lehet kizárólag csődegyezség, vagy felszámolási eljárás keretében rendezni a helyzetet. „A teljes követelésért a konzorcium vezetése is felelős, sőt a beruházó is olyan tekintetben, hogy a nála lévő bankgaranciák terhére kötelessége kifizetni ezeket az alvállalkozókat” – tette hozzá.

Szeviép-betegség: az építőipar általános problémája?

Felkerestük a Szeviép Zrt. pénzügyi igazgatóját, Szabó Lászlót (képünkön), aki elismerte, hogy nagy mennyiségű szállítói tartozásuk van. „Elsősorban a nagymértékű hitelkivonások miatt vannak fizetési nehézségeink és az állami és uniós beruházások kifizetéseinek erős csúszásai miatt” – mondta az igazgató. „Tehát ugyanaz sújtja ezt a céget is, mint a magyar építőipar egészét, erre a helyzetre eddig egyetlen kormány sem talált sajnos megoldást. Évi 15 milliárd körüli építőipari teljesítményhez legalább 3-5 milliárdnyi bankhitel szükséges, ami az elmúlt évben meg is volt, de ez a tavalyi évhez képest most a felére csökkent – jelentős tőkekivonás folyik. Amikor a szerződéseket aláírtuk, ezt a Szeviép annak tudatában tette, hogy közel 3 milliárdos hitelállomány áll a rendelkezésére. A cég 19 éven keresztül mindig teljesítette szerződéseit, de ma nincs olyan vállalkozás, amely 50 százalékos hitelcsökkentést néhány hónap alatt, folyamatban lévő projektek mellett elviselne” – így Szabó, aki hangsúlyozta, hogy a Szeviépnek jelenleg is elég magas a rendelésállománya, szakemberekkel, gépekkel, eszközökkel, egy dolog nincs: külső finanszírozási forrás. „Ez egy általános probléma, abban látjuk a megoldást, hogy az új kormány be fogja látni annak szükségességét, hogy valami generális változás kell. Sajnos a csődvédelem után a lízingcégektől és pénzintézményektől rossz híreket kaptunk, úgy tűnik, mintha a csődtörvény előírásait nem akarnák betartani, és a céget tovább löknék a fizetésképtelenségi pályán” – tette hozzá a cégvezető.

A NIF Zrt. csütörtök délutáni sajtóközleménye

Az M43 autópálya beruházója, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. azt tapasztalta, hogy egyes – a második szakasz egyik kivitelezőjének csődvédelmi eljárásával, illetve az alvállalkozói követelésekkel kapcsolatos – hírekben pontatlan információk is szerepelnek, ezért szükségesnek látja, hogy ismételten hangsúlyozza: a NIF Zrt. részéről a fizetés teljesítése a Tisza M-43 Konzorcium felé a szerződés szerint megtörtént. Az M43 autópálya egyik kivitelezőjének, a Tisza M-43 Konzorciumnak egyik tagja, a Szeviép Zrt. fizetésképtelenség miatt csődvédelmet kért. Az építési vállalat azon alvállalkozói – akiknek követelései nem kerültek időben teljesítésre – demonstrációval is követelik a tartozások rendezését. A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a kivitelező Tisza M-43 Konzorciummal áll szerződéses viszonyban, így a kifizetést is a konzorcium felé kell teljesítenie, melyet szerződéses kötelezettsége szerint meg is tett. A NIF Zrt. sajnálattal veszi tudomásul a panaszokat, és a szerződéses kereteken belül lehetséges módokon igyekszik a helyzet megoldásának elősegítésére: az M43 alvállalkozói tartozások kapcsán haladéktalanul felvették a kapcsolatot a kivitelező konzorcium vezető vállalkozójával, a Sedesa-val, akik írásban biztosították a beruházót arról, hogy maradéktalanul együttműködnek a teljesítés jogos ellenértékének kiegyenlítésében - olvasható a közleményben.
SZEVIÉP alvállalkozók tüntetése, Szeged
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.