„Belváros 2010” címmel rendezett lakossági fórumot a Fidesz szegedi szervezete a megyeszékhely jelenéről és jövőjéről. A rendezvényen – melyen a legfontosabb problémák kerültek szóba: lakás- és üzletbérletek, tömegközlekedés, parkolás – városfejlesztési szakértők mellett részt vett Nógrádi Zoltán, a belváros országgyűlési képviselő-jelöltje is. A MTESZ székházban összegyűlt érdeklődőket Gyimesi László, a Fidesz városi elnöke köszöntötte. A meghívott szakemberek közül elsőként Mészáros György, volt önkormányzati városfejlesztési felelős beszélt a jelenlegi koncepciótlanságról és az emiatt lezüllő belvárosról. „Nem lehet tudni, hogy ezzel a harmonikus és országosan is egyedülálló városbelsővel kapcsolatban a testületnek van-e valamilyen elképzelése. A jelenleg zajló fejlesztések kilátástalan helyzeteket teremtenek, az itt lakók többsége egyre kevésbé érzi az örömöt és büszkeséget, hogy Szeged szívében élhet.” Tóth István Tibor főiskolai docens a tömegközlekedés átszervezésének visszásságaira világított rá hozzászólásában. Szóba került az elöregedő járműpark karbantartásának szükségessége, az új troli- és villamosvonal átgondolatlan tervezése, a 10-es troli elindulása után a Tisza Lajos körút középső sávjában várható dugók. A szakember értelmetlennek tartja a nagyarányú parkolóhely-csökkentést a belvárosban, aminek várható következménye az itteni üzletek tönkremenetele és a turisták elmaradása lesz. Az IKV felügyelőbizottságának tagjaként Tápai Péter arról számolt be, hogy a lakás- és üzletbérletek elbírálása teljesen szubjektív módon történik, ebben sincs koncepció, ami egyformán vonatkozna mindenkire. „Egységes, tiszta, rendezett belvárosra van szükség, ahol nem lehet mindenféle stílusban építkezni” - fogalmazott az egyébként építész végzettségű Tápai, aki kiemelte, hogy az az IKV-nak nemcsak az ingatlanok értékesítésével, hanem azok felújításával, rendben tartásával is törődnie kellene. „Kötelességünk megóvni a környezetünket, ahol élünk és dolgozunk” - mondta, majd hozzátette: a jelenlegi folyamatok a belváros elnéptelenedését okozhatják, és a megüresedő üzlethelyiségeket idővel kocsma, kaszinó vagy más szórakozóhely veszi át, ami a környék további lezüllését idézi elő. Éjszakai zajártalom és hulladékszállítási gondok
A fórum második felében a résztvevőké volt a szó. A hozzászólók többen is nehezményezték, hogy a belvárosban lakóházakban is engedélyezték késő éjszakáig, kora hajnalig nyitva tartó szórakozóhelyek működését, ráadásul ehhez a jogszabályok ellenére a lakók előzetes véleményét nem is kérték ki. Egy itt élő hölgy a városközpontban italozó, randalírozó fiatalok és hajléktalanok miatt nagyobb és határozottabb rendőri jelenlétet szorgalmazott, de ezt a parkolási anomáliák megszüntetése érdekében is sokan fontosnak tartanák. Egy idős úr szemléletes hasonlaton keresztül fejtette ki, hogy a lakóházak felújítása – általában a választásokhoz időzítve – csak az utcai homlokzatok külső festésében merül ki, míg a belső terek, udvarok, lakások romos állapotban maradnak. Makovi Mária, az Élhető és Lakható Belvárosért Mozgalom képviseletében ezúttal a Kárász utcai kerékpáros-forgalomról, a sétálóutcán lévő drogéria által tönkretett épületről és díszburkolatról, illetve a közterület-felügyelők bírságolási lehetőségeiről beszélt. Megemlítette a belvárosi hulladékszállítás visszás helyzetét is: míg az önkormányzat rendelettel tiltja meg a Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-n kívüli szállítók alkalmazását az IKV-bérleményben lakóknak, addig az üzleteknek lehetősége van a fele árat kérő A.S.A. Hódmezővásárhely Köztisztasági Kft.-vel elvitetni a hulladékot. Megtalálni a mindenkinek jó koncepciót
Nógrádi Zoltán az elhangzottakra reagálva a belváros és lakóinak sokszínűségét hangsúlyozta, kiemelve, hogy a városvezetésnek éppen erre kell figyelemmel lennie, és a közigazgatási területen élők igényeit kell szolgálnia. „Szeged kiváló adottságokkal rendelkezik, de nem használják ki ezeket” - mondta a képviselő. Több hozzászólást is megerősítve említette az egységes és átlátható városi szabályozás szükségességét és következetes betartatását. Támogathatónak tartotta azt az elképzelést, mely szerint az autójukat a külvárosban lévő – vagy később létesítendő – parkolóhelyen hagyók kedvezményes vagy ingyenes jegyeket kapjanak a tömegközlekedési eszközökre. „Sajnos, Szegedre az elmúlt években egyre inkább jellemző lett a multik kiszolgálása és szinte mindennaposak az érdekükben történő rendeletmódosítások. Ez a rablógazdálkodás éppen úgy tud még nagyobb tért hódítani, hogy az önkormányzat a belvárosi üzletek bérleti díját sokszorosára emeli. Az kis boltok és áruházak tönkremennek és bezárnak, de a helyükre nem jön újabb tulajdonos” - mondta a képviselő, aki szerint egy belvárosnak rangos, jónevű üzletekre is szüksége van a modern arculathoz. „Üzlet, szórakozás, lakhatás és városi funkciók egységét kell megtalálni. Meg kell fogalmazni egy olyan koncepciót, amely mindenki által elfogadható szabályokat tartalmaz – csak így lehet valóban élhető a belváros” - összegezte Nógrádi.